وزیر خارجه آمریکا با هدف بررسی واکنشی به حملات آرامکو، به عربستان سعودی رفت تا با بن سلمان دیدار کرده و در ادامه به امارات برود؛ پاسخی که احتمالا محدود خواهد بود و از درگیری با ایران اجتناب می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

الاخبار نوشت: وزیر خارجه آمریکا با هدف بررسی واکنشی به حملات آرامکو، به عربستان سعودی رفت تا با بن سلمان دیدار کرده و در ادامه به امارات برود؛ پاسخی که احتمالا محدود خواهد بود و از درگیری با ایران اجتناب می کند.

به گزارش  «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: با وجود گذشت چند روز از حمله به آرامکو، هنوز دو طرف سعودی و آمریکایی روایت خود را در مورد مسئولیت این حملات، اعلام نکرده اند؛ این در حالی است که ریاض زمینه ای را برای ادامه تحقیقات با مشارکت کارشناسان بین المللی فراهم نموده است. در این میان، مسئولان آمریکایی معتقدند که حمله به تاسیسات نفتی عربستان، از جنوب غرب ایران و با استفاده از جنگنده های کروز انجام شده است. در مقابل، وزیر انرژی عربستان می گوید: نمی دانیم کدام طرف پشت این حمله ایستاده است.

به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا قصد دارد مسئولیت پاسخگویی به حمله آرامکو را به ریاض محول کرده و خود به یک کمک محدود، بسنده کند؛ بی آنکه این اقدام منجر به وقوع جنگ شود.

از این جهت، توجه هیئت آمریکایی به ریاست پمپئو به ریاض کم اهمیت جلوه می کند؛ بویژه آنکه ایالات متحده از نشان دادن عکس العمل مورد انتظار ریاض در برابر تهران، خودداری کرد.

این پیشینه، تحلیلگران را بر ان داشته است تا با وجود بعید دانستن عدم پاسخگویی به این حمله، واکنش احتمالی را در ابعادی محدود، پیش بینی کنند؛ همانطور که رسانه های آمریکایی از پنتاگون نقل می کنند که این پاسخ، احتمالا متوجه هم پیمانان ایران خواهد شد.

در این بین، اروپایی ها هیچ تمایلی برای شعله ور کردن تنش با ایران ندارند. هر چند که بریتانیایی ها و آلمانها بدون ذکر نام ایران، آمادگی خود برای دادن یک پاسخ جمعی را اعلام کرده اند. این در حالی است که موضعگیری فرانسه از صراحت بیشتری برخوردار است و در شرایطی که مکرون نماینده ای به عربستان سعودی فرستاده است، ژان لودریان در قاهره تاکید کرد:« تا کنون، فرانسه مدرکی در اختیار ندارد که با استناد به آن بتواند بگوید پهپادها از کجا امده اند.. و کسی را نمی شناسم که در این باره مدرکی داشته باشد.. به یک استراتژی نیازمندیم تا تنش ها در منطقه کاهش یابد.» منابع دیپلماتیک بر این عقیده اند که پاریس نگران تاثیر این حملات بر اقدام اخیر فرانسه است.