عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این روشن است که ربط دادن حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان به ایران تنها شرایط را برای آن‌ها بدتر کرده و معادله منطقه را غیرقابل‌حل‌تر برای آنان خواهد ساخت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نامه نیوز-گروه سیاست: توییت کم سابقه رئیس جمهور آمریکا که در آن تلویحا ایران را عامل حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان کرده و از اقدام نظامی درصورت تایید این مسئله سخن گفته بود، موجی از نگرانی‌ها در بین تحلیل‌گران جهانی را ایجاد کرد. در کنار این توییت ترامپ ، ادعای شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی درباره شلیک شدن موشک‌ها و پرواز پهپادها از مسیر ایران، خود مزید بر علت شد تا موضع یکی از کارشناسان و مسئولان حوزه امنیتی و نظامی را در این رابطه جویا شویم. هرچند شخصیت‌های نظامی در این رابطه و مصاحبه‌ معذوریت‌هایی دارند ولی دکتر «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نکاتی جزئی از مسائل امنیتی و نظامی این اخبار را به میان آورد. او که استاد دانشگاه و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است، مخاطبان و مسئولان را به تامل بیشتر دعوت کرد:

 

* تغییر لحن و رفتار آمریکا و ترامپ در روزهای اخیر در کنار اتهام‌زنی در درگیری‌های منطقه ناشی از چیست؟

 

این لحن و ادعاهای ترامپ برای امروز نیست. وی در گذشته نیز ادعاهایی سخت‌تر از توییت اخیر را درمورد برخی کشورها مطرح کرده است. این تهدیدات هرگز جدی نشد و در ماجرای هدف قراردادن پهپاد آمریکایی هم ایشان از «اقدام متقابل» سخن گفته بود که چنین چیزی رخ نداد. اکنون نیز همه فهمیدند که ترامپ هزینه امنیت متحدانش را دیگر نمی‌دهد.

 

* پس ریشه این اقدام و رفتار ترامپ که نمی‌خواهد هزینه بدهد چه بود؟

 

هدف ترامپ این است که معادله اقتصادی جهانی که مدتی است به زیان آمریکا تغییر کرده را به سود این کشور تغییر دهد و در این راه باید هژمونی خود را نیز حفظ کند. دکترین ترامپ این است که این کار را با ابزار «جنگ روانی» انجام دهد. او می‌داند باز شدن یک جبهه جنگی بزرگ در منطقه در وهله اول همین سیاست وی را به حاشیه می‌کشاند. تا همینجای کار نیز حمایت ترامپ از عربستان در کنگره آمریکا به ضرر او تمام شده و نشانه آن بررسی هرساله نقش عربستان در واقعه حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک است که هر روز ابعاد بیشتری از آن مطرح می‌شود.

 

* به عربستان اشاره کردید. چرا کار در عربستان سعودی تا اینجا بالا گرفت؟

 

عربستان سعودی درحال پس دادن تاوان جنگ افروزی خودش است. قدرت نظامی آن‌ها از یمنی‌ها بیشتر بود و همین آن‌ها را به اشتباه محاسباتی کشاند. آنها عملا وارد یک جنگ فرسایشی با یمنی‌ها شدند و  این فرسایش به حدی زیاد شد که اکنون طرف قوی‌تر جنگ (سعودی) در توازن با طرف یمنی قرار گرفته است! جنگ فرسایشی برنده ندارد و معمولا یک نوع توازن در این نوع از جنگ‌ها رخ می‌دهد. هرچه می‌گذرد آسیب‌پذیری عربستان در این جنگ بیشتر می‌شود، حال که در سال‌های ابتدایی تنها یمن هزینه می‌داد. اماراتی‌ها اما اندکی زرنگ‌تر بودند و زودتر پای خود را از این منجلاب بیرون کشیدند. آمریکایی‌ها و متحدانشان نیز از شدت جنایت عربستان در این جنگ کاملا مطلع هستند.

 

* این شیوه کار روانی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

 

این روشن است که ربط دادن حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان به ایران تنها شرایط را برای آن‌ها بدتر کرده و معادله منطقه را غیرقابل‌حل‌تر برای آنان خواهد ساخت. پایان تجاوز به خاک یمن در شرایط فعلی تنها راه برای برقراری آتش بس کامل در منطقه است. ترامپ سعی کرد نوعی امنیت را برای کنترل قیمت جهانی نفت (باز هم با بازی روانی) ایجاد کند که باز هم پیروز شدن او محل تردید است. اما آنچه این روزها ذهن ترامپ را مشغول کرده، نه تلافی کردن اقدامات صورت گرفته در منطقه، که جلوگیری از تحولات نظامی و سیاسی بزرگتری است که حادثه حمله شنبه به آرامکو تنها جرقه آن اقدامات به حساب می‌آید. اکنون اگر یمنی‌ها عملیات بزرگتری انجام دهند، دامان اقتصاد آمریکا نیز گرفته می‌شود.

 

* از نظر نظامی چطور؟ یعنی آیا در حوزه نظامی نیز دولت ترامپ اینقدر ضعیف شده که یک بازیگر منفع شده است؟

در بحث نظامی، هدف گرفتن پهپاد آمریکایی یک نقطه عطف در حوزه نظامی بود. دو ماه قبل از سقوط پهپاد آمریکایی در خلیج فارس، مقامات هوافضای سپاه در کمیسیون امنیت ملی مجلس با ما جلسه‌ای داشتند که پس از جلسه بنده در جمع خبرنگاران اعلام کردم که توازن قوا میان ایران و آمریکا از این لحظه به سمت آمریکایی‌ها نیست و بازی تغییر کرده و دیگر هیچ پرنده‌ای از آمریکا در آسمان منطقه امن نخواهد بود.  

 

سقوط پهپاد آمریکایی در آن لحظه، به معنی قطع دنباله «جنگ روانی» آمریکا از جنگ عملیاتی بود.

 

در جنگ روانی وقتی پشتوانه جنگ نظامی و عملیاتی دچار بن بست و شکست می‌شود، پیشبرد جنگ روانی نیز دچار چالش می‌شود. وقتی در بیرون با یک عامل خارجی موقعیت آمریکا دچار خدشه شود، دیگر جنگ روانی کاری از پیش نخواهد برد و این باعث سردرگمی و مواضع لحظه‌ای از سوی مقامات آمریکا شده است. با این اوصاف آمریکا نمی‌تواند وارد جنگ با ایران شود و این توییت‌ها تنها برای حفظ وجهه ابرقدرتی آمریکاست.

 

* اما ترامپ گفته منتظر تحقیقات است...

 

از زمان حمله به نفتکش‌های امارات نیز ترامپ از انتظار برای نتایج تحقیقات گفت و منتظر بود که در آنجا هم علیه ایران «اقدام» کند. بازی او روشن است و تحقیقی هم در کار نبوده است. زمانی که ترامپ از «تحقیقات» صحبت می‌کند، این به‌معنای حرکت در راستای جنگ روانی به منظور دور شدن از جنگ نظامی و واقعی است. او سعی دارد با این کار زمان بخرد تا ادعاهای نظامی‌اش از یاد افکار عمومی برود.

 

* آیا لازم است باتوجه به جنگ روانی بودن اقداماتی از این دست، به این ادعاها پاسخ سیاسی بدهد؟

 

این روشن است که اگر ایران عامل حمله به بقیق عربستان بود، دیگر اثری از کل شرکت آرامکوی عربستان باقی نمی‌ماند. لذا دلیل ندارد ما خود را سیبل یکسری ادعای پوچ بکنیم. ایران به هیچ وجه از امنیت خود عدول نخواهد کرد اما قطعا به دنبال تنش نیز نیست. به نظرم همان پاسخ‌های کوتاه و دیپلماتیک رسمی سخنگویان دستگاه سیاست خارجی کشور در این زمینه به‌اندازه کافی برای پاسخ به این دست یاوه‌گویی‌ها کافی است.