سفیر ایران در آژانس به ادعای آمریکا درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان پاسخ داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در واکنش به ادعای بی اساس وزیر انرژی آمریکا در خصوص حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در روز گذشته، تصریح کرد که واشنگتن پس از شکست در سیاست فشار حداکثری، به سیاست فریب حداکثری روی آورده است.

کاظم غریب آبادی در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اظهار داشت: بعد از شکست آمریکا در رسیدن به اهداف خود از طریق سیاست فشار به اصطلاح "حداکثری" علیه کشور من، نماینده آمریکا جدیدا متوسل به یک رویکرد غیرمنطقی و احمقانه و فریب "حداکثری" افکار عمومی شده است.

نماینده کشورمان با تاکید بر اینکه «ما معتقدیم  خطرناک ترین تهدیدها، دخالت نظامی آمریکا در منطقه و فروش گسترده سلاح هایش به کشورهایی که سیاست تنش از جمله در یمن را پیگری می کنند، می باشد» افزود: ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهایی که برخلاف قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه، حمایت های بی دریغی را به ائتلاف متجاوزین به یمن ارائه می کنند، در جرائم آنها، مشخصا حمله به اهداف انسانی از جمله مدارس، بیمارستان ها، مساجد، بازارها، مراسم عروسی و خاکسپاری و بایکوت کمک های انسانی که منتج به قحطی گسترده و شیوع بیماری های کشنده شده است، همدست می باشند.

وی ضمن تکرار پیام دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص که سرزنش ایران منجر به اتمام این فجایع نخواهد شد و به جای آن پیشنهاد ایران در تاریخ ۱۵ آوریل می تواند منجر به پایان جنگ و از سرگیری گفتگوها شود، تاکید کرد: بدون شک، بازگشت به فریب حداکثری، همانند سیاست فشار حداکثری، از قبل شکست خورده است.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

بر اساس اعلام رسانه های سعودی، در پی این حملات، تولید و صادرات روزانه نفت عربستان ۵۰ درصد کاهش یافته است. «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان نیز با تائید کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت در شرکت آرامکو  پس از حمله پهپادی انصارالله یمن، گفت که این کاهش تولید بصورت موقتی خواهد بود.

نیروهای یمنی، عربستان و امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ در یمن تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که در صورت لزوم و کمبود نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا استفاده می کند

در همین حال نماینده ایران در آژانس نسبت به استفاده عربستان سعودی از جنگ و تنش برای پنهان کردن مسائل و ناکامی های داخلی خود ابراز تاسف و از برنامه مخفی هسته ای این کشور ابراز نگرانی کرد.

در بخشی از پاسخ نماینده کشورمان آمده است: بسیار مایه تاسف است که عربستان سعودی از جنگ و تنش، برای پنهان کردن مسائل یا ناکامی های داخلی خود استفاده می کند. رژیم سعودی و متحدانش به طور آشکار و مکرر در سال های اخیر نشان داده اند که جهت رسیدن به منافع و اهداف نامشروع، در تجاوز به کشورهای همسایه خود از جمله یمن، ارتکاب جرائم جنگی، حمله به مدارس، بیمارستان ها، بازارها و قتل عام زنان و کودکان ابایی ندارند.

غریب آبادی با تاکید بر اینکه عربستان در حال توسعه و اجرای یک برنامه هسته ای به شدت غیرشفاف می باشد، افزود: مقامات سعودی در چندین مناسبت مختلف اشاره کرده اند که در حال کار بر روی طرحی هستند تا با احداث کانال، کشور همسایه خود قطر را از حالت شبه جزیره به جزیره تبدیل کنند. بخشی از این کانال برای یک تاسیسات پسماند هسته ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این قصد سیاسی پادشاهی عربستان حاکی از آن است که رفتار غیرمسئولانه این کشور نه تنها به ملت و محیط خود بر می گردد، بلکه همچنین ثبات و ایمنی منطقه و کشورهای همسایه را هدف قرار گرفته است.

در بخش دیگری از واکنش کشورمان با یادآوری اینکه رفتار غیرمسئولانه و برنامه غیر شفاف عربستان از سوی دولت ترامپ و ذیل رویکرد تجاری و سود محور مورد حمایت قرار می گیرد، آمده است: ضروری است که جامعه بین المللی برای عربستان روشن سازند که تحمل هیچ گونه انحراف از برنامه صلح آمیز هسته ای یا انتقال مواد رادیو اکتیو به گروه های تروریستی را ندارند.

وی در پایان ضمن درخواست از عربستان سعودی برای پذیرش کامل نظام پادمانی آژانس و اجازه به بازرسان این نهاد برای دسترسی به تمامی فعالیت های هسته ای آن، تاکید کرد: ضروری است تا آژانس فورا از همه کشورهایی که عربستان آنها را به عنوان شرکای احتمالی اهدای نیروگاه های برق هسته ای معرفی نموده، بخواهد تا از تامین راکتورهای برق هسته ای برای پادشاهی سعودی تا زمانی که شرایط برای اجرای پادمان های مناسب آژانس فراهم نشده، خودداری کنند.