محمدعلی وکیلی به تازگی گفته است که اسحاق جانگیری سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شود

چند فرضیه در صورتی که جهانگیری سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: محمدعلی وکیلی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، خبر داده است که اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو با سرلیستی اسحاق جهانگیری وارد انتخابات می‌شوند. اما او چه قدر مورد اقبال سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است و چه قدر می‌تواند تنور انتخابات را به نفع جبهه اصلاحات داغ کند؟

جهانگیری اصلاح‌طلبی از جنس کارگزاران سازندگی است؛ یعنی اصلاح‌طلب است اما نیرویی میانه‌رو در جبهه اصلاحات محسوب می‌شود و به همین دلیل یکی از نزدیک‌ترین اصلاح‌طلبان به طیف معتدلین محسوب می‌شود؛ طیفی که افرادی مانند حسن روحانی، علی لاریجانی و ناطق‌نوری هم در خود جای می‌دهد. شاید یکی از دلایل روحانی برای انتخاب جهانگیری به عنوان معاون اول هم همین موضوع بوده باشد.

جهانگیری عملکرد موفقی در سِمت معاون اولی نداشت و بیشتر نقش رابط اصلاح‌طلبان با روحانی و دولتش را ایفا می‌کرد؛ به همین دلیل شاید نتوان او را نیرویی فرض کرد که بتواند موجی انتخاباتی برای تجمیع سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به حساب آورد اما ویژگی مثبت سرلیستی‌‌اش در انتخابات می‌تواند آن باشد که اولا روند انتخاباتی اصلاح‌طلبان از دست نیروهای رادیکال مانند حزب اتحاد ملت خارج می‌شود و ثانیا سرلیستی او حکایت از حضور پرتوان اصلاح‌طلبان در انتخابات دارد.

افزون بر این شاید بتوان در قالب یک تحلیل و پیش‌بینی گفت که اگر اسحاق جهانگیری سرلیست اصلاح‌طلبان باشد، معنایش عدم حضور افرادی مانند روحانی و لاریجانی در انتخابات است. حالا فرض کنیم اگر لاریجانی هم بیاید، معنای سرلیست‌بودن جهانگیری یعنی آنکه آنها بنای حمایت تشکیلاتی از لاریجانی را ندارند و ممکن است لاریجانی بخواهد با حمایت پایگاه سنتی‌اش یعنی اصولگرایی وارد انتخابات شود.