امانوئل ماکرون برخلاف شعارهایش نشان داده است که تحمل هیچ مخالفی را ندارد و راهی جز سرکوب منتقدان و معترضان را نمی‌شناسد.

در فرانسه چه خبر است؟/ ماکرون در قامت یک دیکتاتور
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت فرانسه عادی نیست؛ مردم این کشور از به کشته‌شدن یک جوان17 به دست پلیس فرانسه در ایست بازرسی به خشم آمده‌اند و پاسخ پلیس و دولت فرانسه نیز جز اِعمال خشونت علیه معترضان نیست و ماکرون خود را در قامت یک دیکتاتور همه‌جانبه جلوه می‌دهد؛ تا حدی که می‌گوید: «وضعیت اکنون در فرانسه غیرقابل قبول شده است. خشونتی که با اعتراضات همراه شد غیرقابل توجیه است». او حتی پا را فراتر از این حرف‌ها برده و رسما خواستار حذف محتوای مرتبط با اعتراضات در فضای مجازی شده است. خبرگزاری آناتولی گزارش می‌دهد که ماکرون حتی به این میزان هم اکتفا نکرده و از شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی خواسته است تا هویت کاربرانی که درباره اعتراضات سخن می‌گویند، افشا شود تا با آنها برخورد قضایی شود.

مردم فرانسه در واکنش به قتل این جوان در منطقه نانتر در غرب پاریس اعتراضات گسترده‌ای را برگزار کردند. دولت به جای پاسخ منطقی به اعتراضات به سرعت واکنشی تهاجمی به مردم داشت تا جایی که جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، از استقرار دو هزار نیروی امنیتی برای مقابله با معترضان خبر داد. او حتی در سخنانی تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی مقابله خشن پلیس با مردم را «دستورالعملی قاطعانه» عنوان کرد.

کار تا جایی پیش رفت که گفته می‌شود در برخی شهرهای این کشور منع رفت و آمد شبانه وضع شده که تعبیر دیگری از حکومت نظامی  است. مشخصا در «کلامَر» واقع در شهرستان «او دو سن» حکمی با هدف اجرای مقررات منع آمد و شد از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح پنجشنبه تا دوشنبه صادر شده. وضعیت در شهر «کُنپی‌ین» واقع در شهرستان «اوآز» هم مشابه است

حالا روزنامه‌نگار «لو فیگارو» مستقر در «نانتر» با بیان اینکه اوضاع در این منطقه بسیار متشنج است گزارش داده‌اند که در این شهر صدای تیراندازی شنیده و بوی گاز ‌اشک‌آور نیروهای پلیس استشمام می‌شود.

البته باید گفت که اعتراضات اخیر در فرانسه اولین اعتراضات در دوران ماکرون نیست از سال2017 یعنی از سالی که ماکرون به ریاست‌جمهوری رسید تا امروز بارها و بارها اقشار مختلف فرانسوی علیه او و دولتش اعتراض کرده‌اند که هر بار جز خشونت گسترده دولت و پلیس نصیبی نداشته‌اند. بزرگ‌ترین اعتراضات در دوره ماکرون به اعتراضات «جلیقه زردها» بر می‌گردد؛ جنبشی اعتراضی که در پی افزایش قیمت بنزین صورت گرفت که ده‌ها کشته، صدها زخمی و هزاران بازداشتی در پی داشت.

حالا می‌توان گفت که چهره واقعی ماکرون از پوسته‌اش بیرون آمده؛ چهره‌ای که در قامت یک دیکتاتور است و دیگر این موضوع بر کسی پوشیده نیست.