اظهارات چند روز گذشته باهنر درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات با واکنش روزنامه شرق همراه شد.

واکنش روزنامه شرق به اظهارات باهنر در مورد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اظهارات چند روز گذشته باهنر درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات با واکنش روزنامه شرق همراه شد.

در قسمتی از گزارش شرق آمده است:

محمدرضا باهنر، چهره معتدل جریان اصولگرایی که کاملا از عواقب ادامه فضای فعلی انتخابات آگاه است و بارها خود منتقد عملکرد اصولگرایان بوده، یکباره حملات تندی را روانه اصلاح‌طلبان به بهانه شروط شش‌گانه اصلاح‌طلبان برای حضور در عرصه انتخابات و سخنان اخیر سعید حجاریان داشته و گفته است: «من جبهه اصلاحات را نصیحت می‌کنم که به صندوق رأی بازگردند. حتی برخی از سران این جبهه به این جمع‌بندی هم رسیدند که تنها راه حیات در عرصه سیاسی صندوق رأی است. با لشکرکشی در خیابان و اغتشاش راه به جایی نمی‌برند. خارجی‌های گردن‌کلفت به جایی نرسیدند و اینها هم در این صورت رقیب خود را نظام تعریف کرده و خارج از نظام خواهند بود. در این صورت دیگر باید جواب‌گوی هسته سخت نظام باشند. اما اینکه فلان شخص را قبول نداشته باشند، اشکال ندارد. داخل نظام به رقابت و ارائه برنامه بپردازند‌ اما اینکه دنبال تحریم باشند، خروج از نظام است. فرانسه هم که مهد دموکراسی است، در قانون اساسی فرانسه نوع نظام سیاسی لائیک بیان شده که با هیچ اصل دموکراتیکی قابل تغییر نیست. هیچ حکومتی با دشمنان خود رودربایستی ندارد. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند داخل نظام باشند، باید در انتخابات شرکت کنند».

در قسمت دیگری از یادداشت شرق اشاره شده است که: به‌هرحال جریان اصولگرایی کاملا آگاه است به‌تنهایی قادر به بالابردن مشارکت در انتخابات نیست؛ هرچند به گفته ابطحی حتی بازکردن این گره هم به دست اصلاح‌طلبان نیست و این عضو مجمع روحانیون مبارز، چندی پیش در رابطه با صحبت‌های اخیر روحانی که راه نجات کشور را برگزاری انتخاباتی آزاد می‌داند، اظهار کرده بود: «تنها راه نجات انتخابات در کشور ما تصمیمات و اصلاحات کلی است، هرچند ملت ما از انتخابات و اصلاح‌طلب و اصولگرا گذر کرده است. اینکه نسخه بپیچیم و بگوییم انتخابات برگزار کنید، فقط در حد نصیحت است که بار‌ها افراد مختلف آن را مطرح کرده‌اند و البته هیچ‌گاه پاسخی هم به این نصیحت‌ها داده نشده‌...».

بنابراین آن بخش از جریان اصولگرایی که تمایل به جذب مشارکت دارد، نیاز به حضور اصلاح‌طلبان را درک کرده اما حتی این بخش معتدل در این جریان نیز مانند جریان تندرو به‌خوبی آگاه است حضور رقیب در مرحله نهایی انتخابات به معنای شکست این جریان هم هست و معتقد است می‌تواند با توصیه اما به زبان تهدید خواستار نقشی منفعل و اسمی از این جریان در انتخابات شود تا شاید بخشی از قشر خاکستری وارد عرصه انتخابات شوند که با توجه به تجربه اعتراضات سال گذشته و دو انتخابات قبلی این دیدگاه کمی خوش‌بینانه است.