امروز خبری در خصوص صدور حکم محکومیت غیرقطعی یکساله «صادق زیباکلام» بواسطۀ توئیت در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در بهمن ماه گذشته بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

روایت زیباکلام از اتهامات، حکم زندان و دفاعیات خود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروز خبری در خصوص صدور حکم محکومیت غیرقطعی یکساله «صادق زیباکلام» بواسطۀ توئیت در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در بهمن ماه گذشته بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

زیبا کلام در این توئیت نوشته بود: سال ۵۷ با همۀ وجود باور داشتیم نظامی را که داریم جایگزین نظام شاهنشاهی می‌نماییم، برتر از اومانیسم غرب و سوسیالیسم شرق و الگویی جدید برای بشریت است. اگر آنروز کسی بما می گفت که در این الگوی بی‌همتای شما، ۴۴ سال بعد عده‌ای دختران را مسموم میکنند، ما به او چه می‌گفتیم؟ به گفته زیبا کلام دادستان این توئیت را مصداق «نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی» دانسته و علیه‌ این استاد دانشگاه اعلام جرم کرده است. «خبرآنلاین» در گفت و گو با این فعال سیاسی به روایت مذکور پرداخته است.

استدلال دستگاه قضا برای صدور چنین رایی چیست؟

داستان به این صورت بود که در بهمن ماه سال گذشته که ماجرای مسمومیت دانش آموزان مطرح شد، چون نزدیک سالگرد انقلاب بود و زمان زیادی از 22 بهمن نگذشته بود، من یک توئیتی کردم و گفتم واقعا در سال 57 ما وقتی داشتیم انقلاب می کردیم در چه دنیا و آرمان هایی بودیم و فکر میکردیم که یک نظامی داریم درایران ایجاد می کنیم که از شرق سوسیالیست و غرب اومانیسم یک سر و گردن بالا تر است و ... ، و اگر آنروز یک کسی به ما می گفت که 44 سال بعد در این مملکت و در این مدینه فاضله ای که شما دارید می سازید یک همچین اتفاقی می افتد که بیایند در مدرسه دخترانه عده ای چنین کارهایی بکنند ،ما چه فکر می کردیم؟این توئیت را من در حساب کاربری توئیتر خود نوشتم.

همان زمان برای این توئیت احضار نشدید؟

اواخراسفند ماه بود که برای من احضاریه دادستانی آمد که شما اذهان عمومی را تشویش و علیه نظام تبلیغ کرده اید. من به بازپرسی رفتم و بازپرس هم توییت را مصداق تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام دانست.

محورهای دفاعیات شما چه بود؟

همه دفاع من این بود که آخر این چه ربطی به نظام دارد، مگر من گفته ام نظام اینکار را کرده است ،من گفتم یک عده ای اینکار را می کردند و اجنه که نبودند و از کُره دیگری نیامده بودند .کجا من در توئیت گفته ام که این عده از طرف نظام یا وابسته به نظام و یا خودسر بودند. در این توئیت چیزی که مثلا من به واسطه آن دارم مسئولیت را گردن نظام می اندازم وجود ندارد. به هرحال بازپرس پرونده را به دادگاه می فرستد و هفته گذشته (ششم تیر) دادگاه داشتم که در آن دادگاه نماینده دادستان، قاضی و بنده حضور داشتیم و یک ساعتی هم طول کشید. در آن‌جا نیز همین دفاع را کردم و گفتم من کجا به نظام توهین کرده ام، نه تلویحا و نه غیر مستقیم و نه کنایه، این مطلب هیچ جوری به نظام ارتباط پیدا نمی کند چرا شما می خواهید بگویید این توئیت علیه نظام بوده است. بعد قاضی گفت دادستان در کیفرخواست گفته‌اند مطالب شما خیلی علیه نظام است. من گفتم باید مطالب را یکی یکی مورد بررسی قرار دهید و ببینیم کدام مطلب و در کجا این اتفاق افتاده است. گفتم اگر می‌خواهید بگوئید من هم کلی می گویم که اگر من مخالف نظام هستم پس چرا انقدر براندازها و سلطنت طلب ها و مخالفین نظام با من بد هستند .به این مطالبی که در فضای مجازی علیه من می گویند نگاه کنید و ببینید چرا براندازها ضد من هستند و با من دشمن هستند. اینها را گفتم تا اینکه دیروز این حکم صادر و ابلاغ شد. من اعتراض کرده ام و حالا باید ببینیم تجدید نظر چه می گوید.

پیش بینی شما از فرجام پرونده اتهامی‌تان چیست؟

بعید بنظر می رسد که تجدید نظر این را تایید بکند چون من واقعا هیچ جور در این توئیت به نظام توهین نکرده ام . به این اعتقادی ندارم که بخواهند این موضوع را مستمسک برخوردی قرار بدهند زیرا در این صورت می توانند هر چیز دیگری را هم به میان بیاورند. نکته دیگر از نکاتی که من در دفاعیه‌ام در بازپرسی دادگاه مطرح کردم، این بود که دادستان من را متهم کرد به اینکه توئیت من باعث تشویش اذهان عمومی شده است، من یک سوال خیلی ساده دارم و آن این است که این تشویش اذهان عمومی را دادستان محترم چگونه اندازه گیری کرده اند و چه پارامتری برای آن داشته اند؟ اگر بخواهند ملاکی برای تشویش اذهان عمومی داشته باشند، باید نظر سنجی و یا تحقیق میدانی کنند و از یک سری افراد بپرسند که وقتی شما این توئیت را خواندید آیا مشوش و مضطرب شدید یا خیر؟ چگونه دادستان به این جمع بندی رسیده که جرم تشویش اذهان عمومی اتفاق افتاده است. این هم دفاع دیگر من بوده است. سوال من از دادستان این است که شما که من را متهم به تشویش اذهان عمومی می کنید واقعا چگونه فهمیده اید اذهان عمومی مشوش شدند و چگونه برای شما یقین و مسلم شده است؟