یک اقتصاددان گفت: اقتصاد ایران هم بیماری‌های متنوع و عمیقی دارد که با درمان یک بخشش، مشکل حل نمی‌شود.

تورم بر دهک‌های مختلف تأثیر متفاوتی دارد/ اقتصاد ایران بیماری است با مشکلات فراوان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت گرانی‌ها همچنان ادامه دارد اما دولت اعلام می‌کند که تورم 40درصد است. حالا باید بررسی کرد که آیا این تورم اعلامی واقعی است؟

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تورم در علم اقتصاد تعریف روشنی دارد و عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در دوره‌ای مشخص. حالا بستگی دارد این دوره مشخص را چگونه مشخص کنیم، یعنی بخواهیم به شکل ماهانه، نقطه‌به‌نقطه یا میانگین ماه‌های یک سال گذشته حساب کنیم. تورم هم مربوط به کالاها و هم مربوط به خدمات است. تورم را بانک مرکزی و مرکز آمار بر اساس تقریبا قیمت حدود 400کالا اعلام می‌کنند. معمولا میزان اعلامی تورم از سوی این دو مرجع درست است اما مسئله این است که اگر بگوییم صرفا تورم مواد خوراکی چه قدر بوده، عدد متفاوت می‌شود و شاید به 100درصد هم برسد و درباره هر کالایی به انحصار اعداد متفاوتی بیرون می‌آید».

او ادامه داد: «از سوی دیگر تورم بر دهک‌های مختلف جامعه تأثیرهای متفاوتی می‌گذارد زیرا خانواری که مسکن، خودرو و درآمد بالایی دارد اصلا تورم نان را احساس نمی‌کند اما همین تورم برای دهک‌های پایین چشم‌گیر است در مجموع می‌شود گفت محاسبات تورم درست است اما اینکه مثلا اجاره مسکن در تهران چه اثری بر خانوارهای کم‌درآمد دارد، بحث دیگری است».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «مثلا مردم روی قیمت بنزین بسیار حساس هستند؛ در صورتی که شاید صرف افزایش قیمت بنزین تأثیر زیادی بر روند زندگی مردم نداشته باشد اما اگر بنزین گران شود، دریافتی کارگران ساختمانی هم افزایش یابد و حتی با افزایش قیمت بنزین دریافتی یک پزشک هم افزایش می‌یابد. این است که می‌گوییم قیمت بنزین بی‌کشش است زیرا با افزایشش همه‌چیز گران می‌شود».

حق‌شاس در پایان گفت: «اقتصاد ایران بیماری است با مشکلات فراوان. فرض کنید بیماری به پزشک مراجعه می‌کند و معلوم می‌شود هم فشار خون دارد، هم دیابت، هم اضافه‌وزن، هم مشکلات ریوی و کلیوی دارد هم دیسک کمرش مشکل دارد و در راه‌رفتن دچار سختی است. اگر پزشک فقط مشکل فشار خون بیمار را رفع کند، آیا زندگی برای او طبیعی می‌شود؟ حتما خیر. اقتصاد ایران هم بیماری‌های متنوع و عمیقی دارد که با درمان یک بخشش، مشکل حل نمی‌شود».