وزیر امور خارجه در جلسه فوری شورای حقوق بشر گفت: تردید و تاخیر در محکومیت اهانت به قرآن کریم نشانگر استاندارد دوگانه است.

امیرعبداللهیان در جلسه فوری شورای حقوق بشر: تردید و تاخیر در محکومیت اهانت به قرآن نشانگر استاندارد دوگانه اس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر امور خارجه در جلسه فوری شورای حقوق بشر گفت: تردید و تاخیر در محکومیت اهانت به قرآن کریم نشانگر استاندارد دوگانه است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (سه‌شنبه) ۲۰ تیر در پنجاه‌ و سومین شورای حقوق بشر با موضوع فوری «افزایش نگران‌کننده اقدامات عامدانه و عمومی در زمینه نفرت دینی» که در ژنو در حال برگزاری است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برگزاری این بحث فوری در شورای حقوق بشر را ضروری، مهم و به‌ موقع تلقی می‌کند.

وی افزود: بی‌احترامی اخیر به قرآن کریم در سوئد، که ششمین مورد در نوع خود در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۳ است، اقدامی است که صراحتاً موجب تحریک خشونت، نفرت، تبعیض و خصومت بر ضد مسلمانان می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: سوزاندن قرآن مجید نه تنها ناقض حقوق بشر، بلکه ناقض حقوق بیش از ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان است. چنین اقدامات نفرت‌انگیزی باید بی‌درنگ از سوی همه مدافعان حقوق بشر محکوم شود.

وی گفت: لازم است تا خلأهای قانونی هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی شناسایی و رفع شود تا هر چه زودتر از تکرار اهانت به قرآن کریم ممانعت به عمل آید.

وزیر خارجه افزود: ما مصرانه از مقامات سوئد و دیگر کشورهای اروپایی درخواست می‌کنیم تدابیر فوری و مؤثری در قبال عاملان این اقدامات منزجرکننده اتخاذ کنند تا از وقوع دوباره آنها در آینده پیشگیری شود.

امیرعبداللهیان افزود: علاوه بر این، قویاً همه کشورها را ترغیب می‌کنیم که با اقدامات ناشی از نفرت دینی که برانگیزنده تبعیض، خصومت و خشونت هستند مقابله کنند.آنها باید مقررات و چارچوب‌های ملی خود را بررسی کنند تا از اقدامات پیشگیرانه مؤثر در نظام‌های حقوقی و اساسی خود اطمینان حاصل کنند.

وی تصریح کرد:هرگونه تردید یا تأخیر در محکومیت یا جلوگیری از چنین اقداماتی تنها منجر به تقویت برداشت‌های مبنی بر استانداردهای دوگانه و توجیه سوءاستفاده از آزادی بیان خواهد شد.

در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، کاردار این کشور به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. علاوه بر این، در واکش به این اقدام اهانت آمیز، اعزام سفیر ایران به سوئد هم فعلا متوقف شده است.