همتی با مواضعی که می‌گیرد می‌خواهد خود را اپوزیسیون دولت نشان دهد اما نمی‌تواند زیرا مخاطبی ندارد؛ چنانکه رأی او در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از آراء باطله هم کمتر بود.

سیاه‌نمایی به سبک همتی/ آقای همتی کل اگر طبیب بود سر خود دوا نمودی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزیدر دولت حسن روحانی، به تازگی در تویتی نوشته است: «می‌گویند: شش‌ میلیارد دلار را بدون برجام و بدون FATF آزاد کردیم. ‌الان باید خوشحال باشیم که با مجوز آمریکا از منابع خود برای غذا و دارو استفاده خواهیم کرد؟ ‌این نوعی خنثی‌سازی تحریم‌هاست؟ چرا نمی‌گویید ‌طی دو سال، هر دو ماه، از شش میلیارد و جمعا از ۷۲میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شده‌ایم».

همتی با این توئیت و البته مواضع مشابه پیشین سعی دارد هر اقدامی که در دولت رئیسی انجام می‌شود را زیر سؤال ببرد اما به نظر می‌رسد او در موقعیتی نیست که بتواند منتقد دولت سیزدهم باشد به چند دلیل که بررسی می‌کنیم.

یک: تحریم‌هایی که منجر به فروش سخت نفت شد، به دلیل خروج آمریکا از برجام بوده است. در این گزاره هیچ اختلافی وجود ندارد اما اصلاح‌طلبان گویا فراموش کرده‌اند اصل برجام محصول دولت خودشان است؛ توافقی بدون ضمانت اجرا که راه را برای خروج راحت آمریکا باز گذاشت تا بعد از خروج برجام این کشور بتواند انواع تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند. با نگاهی اجمالی می‌شود دریافت که اگر برجام به عنوان یک سند بین‌المللی دارای ضمانت اجرای لازم می‌بود اصلا کار به جایی نمی‌رسد که ایران ضرر هنگفت در ارتباط با فروش نفت بدهد که حالا همتی بیاید و دولت را متهم کند.

دوم: فراموش نمی‌شود که در میانه مذاکرات برجامی منتقدان و دلسوزان مدام به دولت هشدار می‌دادند که اخذ نتیجه نباید به هر قیمتی باشد. در همان زمان شخص روحانی و ظریف منتقدان را به سخره می‌گرفتند و با طعنه به آنها می‌گفتند «دلواپس». ادبیات روحانی سراسر توهین و تحقیر بود و منتقدان را به بی‌سوادی متهم می‌کرد. از قضا انتقاد مورد توجه همین بود که چرا از کشورهای طرف مذاکره ضمانت اجرای لازم اخذ نمی‌شود اما هیچ گوشی در دولت بدهکار نبود. با این اوصاف همتی با هیچ توجیهی نمی‌تواند اکنون منتقد وضع موجود باشد زیرا وضع موجود ناشی از اقدامات خودشان است.

سوم: همتی می‌کوشد خود را اپوزیسیون دولت نشان دهد اما این کار او بیشتر شبیه به فکاهی است زیرا رأی همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از آراء باطله هم کمتر بود و به یاد داریم همان زمان در میان مردم به صورت شوخی بیان می‌شد که همتی در رقابت با آراء باطله هم شکست خورد! واقعیت این است که همتی هیچ جایگاه و پایگاه اجتماعی‌ای ندارد که بر آن حساب کند. از سال1400 تا امروز هم سرمایه‌ اجتماعی‌ای برای او ایجاد نشده است و اصلا حرف‌هایش جدی گرفته نمی‌شود. این شرایط دلیل مشخصی هم دارد؛ آنکه مردم هم به خوبی می‌دانند خود همتی یکی از بانیان وضع موجود است.

چهارم: همتی در حوزه مدیریتی خود هم فاجعه‌بار عمل کرد و تورم افسارگسیخته، بالارفتن عجیب و غریب نرخ ارز، نابسمانی گسترده در بورس و از بین‌رفتن بسیاری از دارایی‌های مردم و به گفته کارشناسان وضع بدترین سیاست‌های پولی و بانکی بخشی از عملکرد ضعیف عبدالناصر همتی در بانک مرکزی بوده است. وقتی عملکرد او را بررسی می‌کنیم، یک ضرب‌المثل به وجود می‌آید؛ آنکه «کل اگر طبیب بود سر خود دوا نمودی».