یک کارشناس آلمانی با اشاره به سیاست‌هایی که غرب علیه ایران در پیش گرفته است گفت که این اقدامات به تسلیم ایران منتهی نخواهد شد و اروپایی‌ها هم در حفظ برجام و برقراری کانال مالی با ایران گام موثری برنداشته‌اند.

کارشناس آلمانی: دفاع اروپایی‌ها از برجام فقط در حد حرف باقی مانده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، « میشائیل لودرز » کارشناس مسایل غرب‌آسیا درباره اعمال فشارهای دولت «دونالد ترامپ » رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران که شامل تهدید به اقدام نظامی و تحریم‌های اقتصادی می‌شود، موضع‌گیری کرد.

لودرز در گفت‌وگو با شبکه خبری ان تی‌وی، درباره اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران گفت که احتمالا در ماه‌های گذشته از جانب پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) این موضوع مطرح شده است که چنین حمله‌ای می‌تواند پیامدهای سنگینی (برای آمریکا) داشته باشد و دست‌کم انتخاب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را تحت‌ الشعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: «آمریکا تلاش می‌کند که ایران را از لحاظ اقتصادی به زانو در آورد و تسلیم کند اما اینچنین نخواهد شد. ایرانی‌ها تحت فشار اقتصادی تحریم‌های آمریکا قرار دارند و صادرات نفت از حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز دریک سال گذشته، به حدود یک‌دهم کاهش یافته است. این وضعیت برای مردم ایران (موضوعی) جدی است اما این کشور تسلیم نخواهد شد. راهکاری برای برون رفت از این بحران نیست، مگر اینکه آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران باز گردد.»

کارشناس مسایل غرب‌آسیا در ادامه گفت: «مشکل با اتحادیه اروپا این است که کشورهایی مثل بریتانیا، فرانسه یا آلمان فقط در حد تعریف از توافق هسته‌ای مانده‌اند اما از زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده‌ است، عملا هیچ کاری برای اینکه ایران از پیامدهای اقتصادی توافق برخوردار شود، انجام نداده‌اند و این بیشتر به این دلیل است که اروپایی‌‌ها از بحث سیاسی یا اقتصادی با آمریکا اجتناب می‌کنند.»

وی با اشاره به ایجاد کانال پرداخت مالی موسوم به اینستکس هم گفت که این کانال مالی خیلی دیر به راه افتاد و با اعمال فشارهای آمریکا برای انتقال همه کالاها کارایی ندارد و فقط می‌توان در انتقال کالاهای بشردوستانه مانند موادغذایی و دارو از آن استفاده کرد.

لودرز در پایان گفت که بازیگرانی در منطقه وجود دارند که چنین نمایش و رفتاری با ایران را می‌خواهند، شرایط واقعا خطرناک است. ابرهای تنش بر فراز آسمان در حال حرکت است و فقط کافی است تا یکی از طرف‌های درگیر در زمانی اشتباه کار اشتباهی را انجام دهد تا این مواد منفجره انفجار بزرگی ایجاد کند و این وضعیت تا زمانی که مذاکره میان آمریکا و ایران وجود نداشته باشد تا بحران پایان یابد، ادامه دارد.