اگر سخن ابراهیم نکو درست باشد، به نظر می‌رسد لاریجانی تصور می‌کرد اصلاح‌طلبان همان‌طور که از روحانی حمایت کردند اینبار از خودش حمایت می‌کنند که چنین نشد.

لاریجانی پشت چراغ قرمز اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته ابراهیم نکو، فعال سیاسی اصلاح‌طلب خبر داد که علی لاریجانی منتظر چراغ سبز اصلاح‌طلبان برای سرلیستی بوده اما چراغی سبزی مشاهده نکرد. او گفته است: «ابتدا بنا بود لاریجانی از طرف اصلاح‌طلبان به عنوان سرلیست تهران و ساماندهی سایر حوزه‌های انتخابیه دعوت شود در حقیقت او به عنوان فردی معقول و کاردان می‌توانست ایفای نقش کند، اما به دلیل اینکه لاریجانی به وضوح چراغ سبزی از طرف اصلاح‌طلبان مشاهده نکرد، منجر شد که با سردرگمی مواجه شود و در نهایت تصمیم خود را برای انتخابات تغییر بدهد و برای انتخابات آتی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی کند».

این سخنان قدری عجیب به نظر می‌رسد زیرا مشخص نیست که علی لاریجانی با آن سابقه طولانی سیاست‌ورزی تا آخرین لحظه نمی‌دانسته است مورد حمایت جبهه اصلاحات قرار می‌گیرد یا نه؟ از سوی دیگر آیا فرصت برای رایزنی وجود نداشته است؟ آیا پذیرفتنی است که لاریجانی تا آخرین لحظه با خودش کنار نیامده بود که برای مجلس اقدام کند یا ریاست‌جمهوری؟

به هر روی مشخص بود که اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی تمایل چندانی به استفاده از نیروهای غیراصلاح‌طلب ندارند. مشخصا به آن دلیل که در ماه‌های اخیر و هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، نیروهای حزب اتحاد به عنوان نزدیک‌ترین حلقه به سعید حجاریان دست بالا در جبهه اصلاحات را به دست آوردند؛ نیروهایی که باور به مشارکت مشروط دارند. مشارکت مشروط عنوانی است که در سال98 از سوی سعید حجاریان مطرح شد؛ به این معنی که اگر اصلاح‌طلبان نامزدهای حداکثری اصلاح‌طلب خود را نداشته باشند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این نگاه در میان اصلاح‌طلبان در انتخابات این دوره مجلس بیشتر هم شده است. با این اوصاف عجیب است که علی لاریجانی تحلیلی جامع از رویکردهای اخیر اصلاح‌طلبان نداشته و تصور می‌کرده آنها به صورت یکپارچه از خودش حمایت می‌کنند.

اتفاقا پیش‌بینی می‌شد اگر لاریجانی بخواهد در انتخابات مجلس نامزد شود با تکیه بر نیروهای اصولگرای سنتی مانند جامعه روحانیت مبارز و مستقلین و البته بخش‌های محدودی از اصلاح‌طلبان که شامل اصلاح‌طلبان میانه‌رو باشند وارد انتخابات می‌شود؛ نه آنکه تصور کند همه اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند. اگر این سخن ابراهیم نکو درست باشد، گویا لاریجانی تصور می‌کرده است که شرایطی مانند سال92 ایجاد می‌شود؛ به نحوی که همان‌طور که همه اصلاح‌طلبان یکپارچه از حسن روحانی حمایت کردند، اینبار همه آنها از لاریجانی حمایت می‌کنند؛ چراغ سبزی که اینبار برای لاریجانی روشن نشد و او پشت چراغ قرمز اصلاح‌طلبان ماند.