فعال سیاسی گفت: فضای سرد انتخابات وقتی شکسته می شود که در مردم برای حضور در پای صندوق رأی انگیزه ایجاد شود، نه در نخبگان و نامزدها.

فلاحت پیشه: برای پرشوری انتخابات در مردم انگیزه ایجاد شود نه در نامزدها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فعال سیاسی گفت: فضای سرد انتخابات وقتی شکسته می شود که در مردم برای حضور در پای صندوق رأی انگیزه ایجاد شود، نه در نخبگان و نامزدها.

پیش ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس انجام شد؛ دولت معتقد است «پیش ثبت نام 50 هزار کاندیدا نشانه پرشور شدن انتخابات است» اما بسیاری از سیاسیون نظر دیگری دارند.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با نامه نیوز درباره پیش ثبت نام 50 هزار نفر برای انتخابات مجلس دوازدهم گفت: اصلاح قانون به ویژه در موضوع پیش ثبت نام نامزدها، اشتباه راهبردی مجلس بود چون طبق قانون این مجلس تا 6 خرداد سال آینده بر سر کار خواهد بود ولی طبق عرف از زمان شکل گیری فضای انتخاباتی، شأن و جایگاه نماینده همسطح سایر نامزدها در آن حوزه انتخابیه قرار می گیرد بنابراین آنها نیز مجبور به کار انتخاباتی می شوند.

وی افزود: کسانی که موضوع پیش ثبت نام را در قانون انتخابات قرار دادند شاید به ظاهر می خواستند زمینه پرشور شدن مشارکت انتخاباتی را فراهم آورند اما پیش ثبت نام نامزدها عملا باعث می شود که فضای انتخاباتی 6 ماه زودتر شروع شود و این مسئله در وهله اول برای خود نمایندگان چالش برانگیز خواهد بود.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه نمایندگان می توانستند تا چند ماه دیگر برای تحقق وعده های انتخاباتی خود تلاش کنند، اظهار کرد: نماینده باید به کار قانونگذاری و نظارت بپردازد اما از حالا چاره ای ندارد که وارد فعالیت انتخاباتی شود.

وی با اشاره 50 پیش ثبت نام انجام شده برای انتخابات مجلس افزود: هم احتمال تأیید صلاحیت بخش اعظم این نامزدها وجود دارد و هم احتمال ردصلاحیت بخش گسترده ای از آنها. گاهی روسای جمهور و وزرای دولت های گذشته در انتخابات ردصلاحیت شدند اما در عوض کسانی در انتخابات تأییدصلاحیت شدند که هیچ شناختی از آن حوزه کاری ندارند، به همین دلیل سطح کارشناسی مجلس دوره به دوره کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: البته این احتمال هم هست که بخش اعظم کسانی که ثبت نام کردند در زمان ثبت نام رسمی مراجعه نکنند بنابراین برخلاف رسانه هایی که تیتر زدند تحریم انتخابات شکسته شد، معتقدم فضای سرد انتخابات وقتی شکسته می شود که در مردم برای حضور در پای صندوق رأی انگیزه ایجاد شود، نه در نخبگان و نامزدها.