معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اهمیت بحث بریکس در این است که تنها منحصر به آسیا نیست و شامل کشورهای قدرتمندی از جمله چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل می‌شود و این باعث انتقال قدرت از غرب به شرق می‌شود و به تدریج نظم و توازن بر سیاست جهان حاکم می‌شود.

حسینی: «بریکس» باعث انتقال قدرت از غرب به شرق می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اهمیت بحث بریکس در این است که تنها منحصر به آسیا نیست و شامل کشورهای قدرتمندی از جمله چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل می‌شود و این باعث انتقال قدرت از غرب به شرق می‌شود و به تدریج نظم و توازن بر سیاست جهان حاکم می‌شود.

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، پنجم شهریور ماه در برنامه صبح بخیر ایران حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کند. وی در این برنامه از اقدامات صورت گرفته توسط دولت سیزدهم سخن گفت.

حسینی گفت: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده و از همان ابتدا با چالش‌های متعددی رو به رو بود. در سال ۱۴۰۰، تورم نزدیک به ۶۰ درصد و رشد اختصاصی به مدت حدود یک دهه تقریبا صفر بود. با چنین شراطی که در ادامه آن بحران کرونا نیز به وجود آمد، دولت با روحیه‌ای جهادی و بدون وقفه کار را شروع کرد.

وی افزود: دولت سیزدهم از همان آغاز کار در بخش‌های مختلف به حل بحران‌ها پرداخت. برای مثال آبرسانی در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و بالغ بر ۳ هزار و ۳۰ روستا صورت گرفته و اکنون نیز در دست انجام است. در خصوص کمبود برق نیز ما افزایش شش هزار مگاوات برق را در نیروگاه‌های مختلف داشتیم. همچنین در همه شاخصه‌ها از تولید نفت خام تا فولاد و لوازم خانگی، افزایش تولیدات و در ادامه آن صادرات داشتیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: در این دولت ما شاهد یک پویایی و حرکت آشکار به سمت جلو هستیم که در راس آن  آقای رئیسی قرار داشته و در کنار ایشان همکارانی وجود دارد که در بخش‌های مختلف همواره در حال رسیدگی به مسائل و چاره‌اندیشی هستند. لذا می‌توان گفت که در زمینه مشکلات و مسائل مختلف کشور، زمینه‌سازی‌ها صورت گرفته است که به عنوان نمونه می‌توان به ایجاد راه‌های ترانزیت میانبر اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: اقدامات دولت سیزدهم در دو بعد داخی و خارجی صورت گرفته است. در بحث سیاست خارجی، تعامل با همسایگان مزایای خود را در پی دارد که ما قدم‌های بسیار مثبتی برداشته‌ایم. همچنین در بحث اشتغال‌زایی و پایین آوردن نرخ بیکاری، به واسطه حمایت از ۸ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیانی که در کشور داریم، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌ایم.

حسینی تاکید کرد: امسال بالغ بر ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. این نشان دهنده بی‌نیازی ما از واردات و خودکفایی است. یا در بحث مسکن، طبق آخرین آمار، برای بالغ بر ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی زمین جهت ساخت آماده شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات دولت‌های گذشته این است که کار خود را با شعارهایی شروع کردند و در ادامه به تعهدات خود جامه عمل نپوشاندند. نقطه تمایز این دولت نیز در همینجاست که اهل فرافکنی نیست و به مسئولیت‌های خود متعهد است و مشغول فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای رسیدگی به مشکلات و به نوبت حل و فصل آن‌هاست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در گذشته نگاه همواره به غرب بود. همین موضوع باعث شده بود که به کشورهای باظرفیت دیگر از جمله کشورهای آمریکای لاتین و همچنین همسایگانمان در آسیای میانه کم توجهی شده بود. لذا یکی از اولین اقدامات رئیس جمهور، تعامل با این کشورها و در نتیجه افزایش مبادلات تجاری با آن‌ها بود. لذا این باعث شد که آمریکا به هدف خود که منزوی کردن ایران بود، نرسید.

وی افزود: باید این موضوع را در نظر داشت که در گذشته به واسطه متمرکز شدن بر برجام، ارتباط ما با دیگر کشورها از جمله چین کمرنگ شده بود. در واقع اکنون هدف ما مبنی بر برقراری تعاملات به صورت متوازن با همه کشورهاست. اهمیت بحث بریکس در این است که تنها منحصر به آسیا نیست و شامل کشورهای قدرتمندی از جمله چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل می‌شود و این باعث انتقال قدرت از غرب به شرق می‌شود و به تدریج نظم و توازن بر سیاست جهان حاکم می‌شود.

حسینی تاکید کرد: در مسیر این پیشرفت و توسعه‌ای که کشور ما در آن قرار دارد، همواره با تلاش‌های بسیاری در جهت کوچک‌شماری دستاوردها و نومیدسازی مردم، از داخل و خارج کشور بوده‌ایم. نکته قابل توجه در اینجا این است که نگاه از سمت دولت همواره به صورت ملی بوده و هدف به هیچ وجه بر خط کشیدن میان اقشار و جناح‌های مختلف نبوده است.

وی  افزود: ما در دولت‌های گذشته شاهد فرارهای مالیاتی و فسادهایی از این دست بوده‌ایم. اکنون بالغ بر هزار و صد شرکت در کشور، گردش حساب‌های کاملا شفاف دارند و خزانه اشراف کامل بر بودجه بخش‌های مختلف دارد. لذا جدیت دوچندانی در انتخاب مسئولین مربوطه و نظارت بر کار آن‌ها وجود دارد. این عنایت و توجه از سمت دولت موجب جدیت مسئولین و بهبود در خدمت‌رسانی آن‌ها به مردم نیز می‌شود.

حسینی عنوان کرد: زمانی که رئیس جمهور بر مسائل کشور اشراف کامل را داشته باشد، به دنبال آن بقیه مسئولین کار خود را به درستی انجام می‌دهند. مردم باید این را بدانند که این دولت کاملا مردمی بوده و از جنش خودشان هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در رابطه دولت با مجلس بحث ما همواره بر تعامل بوده است. اینکه مجلس موظف به نظارت بر کار دولت است کامل واضح و آشکار بوده و هیچ شکی بر آن نیست. لذا بنا بر تاکید مقام معظم رهبری بر همدلی و هم‌افزایی و در کنار آن عدم وجود افراط در استیضاح، ما همواره سعی داشته‌ایم که تعاملات و همکاری‌های خوبی را با مجلس داشته باشیم.