آمریکا با ادعای دفاع از حقوق بشر، شهروندان بسیاری از کشور‌ها را در برنامه شکنجه خود در سال‌ها آزار داده و هیچگونه پاسخگویی در این زمینه تاکنون وجود نداشته است.

ریاکاری آمریکا در دفاع از حقوق بشر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از میزان؛  یک حکم قانونی و استثنایی صادر شده از اعماق دستگاه محرمانه دادگاه‌های نظامی آمریکا، به آخرین تلاش‌های دولت این کشور برای سفید شویی برنامه بدنام شکنجه آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) ضربه وارد کرده است.

گزارش «wsws»، حاکیست این حکم و جنایات جنگی فاسدی که بار دیگر آشکار می‌شود، نشان دهنده ریاکاری است که دولت آمریکا اکنون با آن ادعا می‌کند از «حقوق بشر» و به اصطلاح «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» در خارج از این کشور دفاع می‌کند.

حکم مورد بحث یک تصمیم ۵۰ صفحه‌ای پیش از محاکمه است که در ۱۸ آگوست گذشته به نفع «عبدالرحیم النشیری»، زندانی گوانتانامو صادر شده که ادعا می‌شود در بمباران اکتبر ۲۰۰۰ در ناو «یو‌اس‌اس» نقش داشته است.

النشیری که به مدت ۲ دهه بدون محاکمه در زندان بوده است، در حال حاضر در دستگاه شبه‌حقوقی و محرمانه دادگاه‌های نظامی آمریکا که به عنوان بخشی از «جنگ علیه تروریسم» تأسیس شده و بسیاری از آمریکایی‌ها تا به امروز از آن بی‌اطلاع هستند، تحت تعقیب قرار دارد.

دادگاه‌های نظامی مبهم

در این چارچوب، اگر فردی به عنوان یک «مبارز دشمن» با تعریف «مبهم» دستگیر و تحت تعقیب قرار گیرد، قاضی، دادستان و حتی «هیئت منصفه» همگی متشکل از افسران نظامی هستند.

این قواعد رویه‌ای یک طرفه طوری طراحی شده‌اند که به نفع دادستان‌ها با هر مزیت قابل تصوری باشد؛ آمریکا این قدرت را دارد که شهروندان هر کشوری تحت این سیستم، از جمله شهروندان خود را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، کسانی که مجرم شناخته شوند حتی به اعدام محکوم می‌شوند.

سایت‌های مخفی سیا

«النشیری» پس از ربوده شدن از سوی سیا در سال ۲۰۰۲ بدون اتهام یا محاکمه، یکی از قربانیان متعددی بود که تحت شکنجه‌های گسترده و نظام‌مند در خلیج گوانتانامو و در سیاه‌چال‌های مخفی سیا معروف به «مکان‌های سیاه» در سراسر جهان قرار گرفت.

او بار‌ها از سوی شکنجه‌گران آمریکایی هدف آزار جنسی قرار گرفت؛ زشتی شکنجه النشیری از فاسدترین فیلم‌های ژانر ترسناک فراتر می‌رود و بسیار وحشتناک‌تر است و با کارگردانی و تایید از بالاترین سطوح دولت آمریکا صورت گرفته است.

برنامه شکنجه سیا

بسیاری از تکنیک‌های شکنجه از سوی روانشناسان حرفه‌ای با هدف تخریب سلامت عقل قربانیان در حالی که بدن آن‌ها نسبتا دست نخورده باقی می‌ماند، طراحی شده‌اند.

بسیاری از قربانیان این برنامه شکنجه علاوه بر صدمات جسمی، اکنون از آسیب‌های روحی شدید رنج می‌برند؛ مشخص شده است که آزار‌های جنسی تأثیر شدیدی داشته است. در مورد برخی از قربانیان، تروما که برای سال‌ها درمان نشده است، آنقدر شدید بوده که آن‌ها اکنون عملا ناتوان هستند، دیگر نمی‌توانند به طور عادی فکر کنند یا عملکرد طبیعی داشته باشند.

عدم پاسخگویی

وجود یک برنامه عظیم شکنجه که از سوی ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اداره می‌شود، تنها شکنجه‌گران را در جنایات جنگی دخالت نمی‌دهد.

این واقعیت که هیچ کس تاکنون با پاسخگویی یا عواقبی مواجه نشده است، همه شاخه‌های حکومت، ارتش، و هر دو حزب سیاسی جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا، همراه با تمام رسانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دانشگاهی که با رضایت، خود را با این واقعیت آشتی داده‌اند، به طور خلاصه، کل آمریکا را متهم می‌کند.

گذشته از تعداد انگشت شماری از وکلا به نمایندگی از قربانیان - که به دلیل تلاش‌های خود با آزار و اذیت، ارعاب و دستگیری مواجه شده‌اند - تمام آمریکای رسمی لکه‌های غیرقابل شست‌وشوی برنامه شکنجه را برای همیشه تحمل خواهند کرد.

در هر تعقیب کیفری که تحت هر چیزی شبیه به هنجار‌های اساسی دموکراتیک انجام شود، از بین بردن عمدی مدارک از سوی دولت، یا شکنجه متهم، محکومیت را غیرممکن می‌کند.

نقش رسانه‌های آمریکا

دستگاه رسانه‌ای آمریکا، که در این مرحله چیزی بیش از یک صنعت برای تولید تبلیغات جنگ عمل می‌کند، بی‌وقفه کشور‌های دیگر را به «جنایت جنگی» و نقض «قوانین بین‌المللی» متهم می‌کند. اما در هر دو دولت دموکرات و جمهوری‌خواه، آمریکا از پذیرش صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی امتناع کرده است، زیرا جنایتکاران جنگی مانند کسانی که مسئول رفتار با «النشیری» هستند، بلافاصله مشمول حکم‌های بازداشت بین‌المللی خواهند شد.