رکنا: تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد حوادث اخیر مدارس منشأ داخلی داشته و توسط دانش آموزان اتفاق افتاده است و شیطنت‌های دوره نوجوانی همزمان با پوشش رسانه ای گسترده، این رقابت را بین برخی دانش آموزان تسری داده است. در موارد معدودی نیز برخی معلمین نیز تخلفاتی در این زمینه داشته اند که پرونده تخلف آنها در حال رسیدگی است.

آخرین تحقیقات درباره علت بدحالی دانش آموزان در مدارس / 90 درصد حوادث منشا داخلی دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رکنا به نقل از فارس، تحقیقات گسترده نهادهای ذیربط نشان می دهد که بیش از 90 درصد حوادث مدارس منشأ داخلی داشته و توسط دانش آموزان اتفاق افتاده است و شیطنت‌های دوره نوجوانی همزمان با پوشش رسانه ای گسترده، این رقابت را بین برخی دانش آموزان تسری داده است.

بررسی ها همچنین نشان می دهد در موارد معدودی برخی معلمین نیز تخلفاتی در این زمینه داشته اند و به رغم با خبر بودن از ماجرا با دانش آموزان برای تعطیل کردن کلاسها همراهی کرده‌اند که پرونده تخلف آنها در حال رسیدگی است.

این تحقیقات نشان می‌دهد در موارد با منشاء داخلی، علت بدحالی دانش آموزان منتقل‌شده به مراکز درمانی حدود ۸۰ درصد تمارض و حدود ۲۰ درصد تلقین اعلام شده است. البته در مواردی ابتلای آن‌ها به آسم، مشکلات ریوی یا قلبی هم با تحریک مواد بدبو یا استرس منجر به بدحالی شده است.

در همین رابطه یک متخصص طب اورژانس در یکی از بیمارستان‌های قم گفت: تعدادی از دانش آموزان حاضر در بیمارستان هیچ علائمی از بیماری را نداشتند و تشخیص ما در پرونده پزشکی آنها تمارض قید شد.

پزشکان و روانپزشکان بعد از دیدن فیلم اظهارنظر این دانش‌آموزان و شرحی که از حال خود می‌دهند تاکید کردند که علائمی نظیر سرفه‌های خشک، حس خفگی و بی‌حس شدن دست و پا و حتی فراتر از آن بی‌هوشی و حتی حضور بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه هم می‌تواند از جمله تأثیرات استرس بر تن باشد و این عوامل هم می‌تواند در دایره بیماری‌های روان‌تنی در نظر گرفته شود.

مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته بود: «بیشترین مراجعات بیمارستان به دلیل ترس و نگرانی است و لذا از والدین و اولیای مدرسه تقاضا می‌شود به دانش‌آموزان آرامش داده و التهاب را بیشتر نکنند؛ چراکه شاهد هستیم که برخی از والدین دانش آموزان را به دلیل یک سرفه جزئی به بیمارستان می‌آورند».

گزارش ها نشان می دهد از چندین سال قبل نیز استفاده دانش‌آموزان از انواع بمب‌های بدبو به عنوان یک شوخی متداول شده است و این ابزارهای شوخی در فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی در دسترس است. برخی از دانش‌آموزان بوهایی که استشمام کرده‌اند را مشابه بوی همین بمب‌های بدبو یا اسپری های فلفل توصیف کرده‌اند.

اما به نظر می رسد این بار سوءاستفاده و بزرگنمایی برخی رسانه های ضدایرانی و استفاده از واژه هایی نظیر «حمله شیمیایی» استرس ها و نگرانی ها را مضاعف کرده است.

 ناگفته نماند در موارد اندکی برخی اقدامات خرابکارانه نیز نظیر پرتاب کپسول‌های حاوی مواد محترقه با بوهای نامطبوع توسط عوامل بیرونی به داخل مدارس صورت گرفته بود که با تحقیقات یا بررسی دوربین‌ها این افراد شناسایی و دستگیر شده‌اند که طبق اعترافاتشان هدف آنها دامن زدن به موج نگرانی ها و ایجاد ناامنی اعلام شده است.