یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: در میان سناتورهای حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا، برخی افراد نظیر لیندسی گراهام و تام کاتن در صدد هستند به هر نحو ممکن زمینه بازگشت ترامپ به قدرت را فراهم سازند اما برخی دیگر از سران و سناتورهای حزب جمهوری‌خواه معتقدند که یک بار برای همیشه باید هزینه حذف کامل ترامپ از این حزب را داد.

تاریخ مصرف سیاسی رئیس‌جمهور سابق آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حنیف غفاری در یادداشتی با عنوان «تاریخ مصرف سیاسی رئیس جمهور سابق آمریکا» که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، نوشت: اعلام جرم دادستانی نیویورک علیه ترامپ و احتمال دستگیری وی طی روزهای آتی، تبدیل به یک جنجال رسانه ای درآمریکا شده است. ترامپ می گوید این اقدام دادستانی نیویورک در راستای جلوگیری از مانور قدرتمندانه وی در نظرسنجی های انتخاباتی صورت گرفته است. در مقابل، دموکراتها و حتی مخالفان درون حزبی ترامپ از این موضوع استقبال کرده و آن را نشانه عدم صلاحیت رئیس جمهور سابق آمریکا جهت حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ قلمداد می کنند.

هیأت منصفه دادگاهی در منطقه منهتن نیویورک تصریح کرده است که ترامپ  در پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن رسما متهم شود. هنوز جزئیات اتهامات  ترامپ مشخص نشده؛ چراکه کیفرخواست همچنان محرمانه است. با این حال رسانه‌های آمریکایی می‌گویند وی با بیش از ۳۰ فقره اتهام مرتبط با «کلاهبرداری » روبرو است. در هر حال، افشای این پرونده چه به صورت کامل و یکجا و چه به صورت جزء به جزء، هزینه های بسیار زیادی برای رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد داشت . یکی از این هزینه ها، بازداشت احتمالی ترامپ است و دیگری، رویگردانی بخش دیگری از رای دهندگان مستقل و جمهوریخواهان از وی است.

فارغ از آنچه در قبال ترامپ و سرنوشت او رخ می دهد، قصد داریم در اینجا بر روی ابعاد فرامتنی اقدام اخیر داستانی نیویورک علیه رئیس جمهور سابق آمریکا سخن بگوییم.

واقعیت امر این است که اتهام اخیر ترامپ مربوط به سال ۲۰۰۶ میلادی است! به عبارت بهتر، مقامات دادستانی نیویورک و دادگاه منتهن در حال مانور بر روی پرونده ای هستند که حدود ۱۷ سال از وقوع اتهام محرز ترامپ در آن سپری شده است. کسی در اتهام و جرم رئیس جمهور سابق آمریکا و فساد اخلاقی و مالی وی شبهه ای ندارد اما سوال اصلی اینجاست که چرا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی ( رقابت ترامپ-هیلاری کلینتون) و زمانی که نژادپرستان در حال تشکیل کانونهای انتخاباتی در دفاع از ترامپ و مشی توحش آمیز وی بودند، این پرونده افشا نشد؟! نکته جالب توجه اینکه در آن زمان نیز پرونده های زیادی از جمله فرار مالیاتی یا رسوایی اخلاقی علیه ترامپ وجود داشت که با دستور نهادهای امنیتی و اف بی آی، سربه مهر باقی ماند! در نتیجه این مدارای نظام مند ، ترامپ توانست در ایالاتی حساس وسرنوشت ساز مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین با اختلاف اندک آرا از هیلاری کلینتون پیشی گرفته و آرای الکترال آنها را به سبد خود  و حزب جمهوریخواه واریز کند.

بهتر است در این خصوص اشاره ای نیز به رفتار خاص "جیمز کومی"رئیس وقت پلیس فدرال کنیم! فردی که حدود ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات در اقدامی کاملا هدفمند ، پرونده اتهامات هیلاری کلینتون نامزد دموکراتها در خصوص افشای ایمیلهای محرمانه را مجددا مفتوح اعلام کرد تا برخی از رای دهندگان مستقل مجاب شدند که آرای خود را به سود ترامپ  و حزب جمهوریخواه به گردش در آورند. به عبارت بهتر، سازمانهای امنیتی آمریکا سهم به سزایی در هدایت آرای خاکستری به سبد رای ترامپ ایفا کردند.

اکنون در سال ۲۰۲۳ میلادی قرار داریم و ترامپ تبدیل به یک سیبل شده است! گویا اصرار رئیس جمهورسابق آمریکا بر متقلبانه بودن ساختار انتخاباتی این کشور و برنده خواندن خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، چندان به مذاق صاحبان قدرت در اف بی آی و سازمان سیا خوش نیامده است! در چنین شرایطی پروژه حذف ترامپ از رقابتهای انتخاباتی ( ترجیحا با کمترین هزینه ممکن) در حال کلید خوردن است. اگرچه افشای پرونده فساد جنسی ترامپ و دادن حق السکوت به هنرپیشه فیلمهای مستهجن، به خودی خود مانع از حضور وی در رقابتهای انتخاباتی نخواهد شد اما بر روی محبوبیت وی در نزد جمهوریخواهان سنتی تاثیرگذار خواهد بود. این مسئله می تواند به مانند سال ۲۰۲۰ خود را در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا( که به صورت سنتی جمهوریخواه هستند ) نشان دهد و آرای آنها را به سود نامزد رقیب ترامپ ( بایدن یا هر فرد دیگری) به گردش در آورد.

در کنار این پرونده، شاهد مفتوح بودن چندین پرونده دیگر علیه رئیس جمهور سابق آمریکا هستیم.یکی از این پرونده ها که اتفاقا رای صادره در خصوص آن می تواند مانع ازحضور ترامپ در رقابتهای انتخاباتی شود، دست داشتن وی در ماجرای حمله طرفدارانش به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ می باشد .چنانچه اسناد ارائه شده از سوی کمیته تحقیقات کنگره که موید دست داشتن ترامپ در این حادثه می باشد، به سوی اثبات کودتای انتخاباتی توسط وی هدایت شود، او ضمن محکوم شدن به زندان، برای همیشه از حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری منع خواهد شد.

در اینجا پرونده نگهداری اسناد فوق محرمانه و محرمانه در ویلای شخصی ترامپ در پالم بیچ ( ایالت فلوریدا) نیز مفتوح است. حکم صادره در این پرونده نیز می تواند سنگین و به مثابه مانعی بزرگ  برای نامزدی وی در انتخابات تلقی شود.فرار مالیاتی ترامپ نیز پرونده دیگری است که در کنار رسوایی اخلاقی وی مطرخ می باشد و کماکان از سوی شاکیان و وکلای رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص آنها جنجال سازی می شود!

در میان سناتورهای حزب جمهوریخواه در کنگره، برخی افراد نظیر لیندسی گراهام و تام کاتن در صدد هستند به هر نحو ممکن زمینه بازگشت ترامپ به قدرت را فراهم سازند اما برخی دیگر از سران و سناتورهای حزب جمهوریخواه معتقدند که یک بار برای همیشه باید هزینه حذف کامل ترامپ از این حزب را داد حتی اگر این هزینه، شکست حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در مقابل دموکراتها باشد. در هر حال آنچه در حزب جمهوریخواه می گذرد، اهمیت چندانی ندارد! موضوع اصلی اینجاست که ترامپ اکنون تبدیل به یک سیاستمدار پردردسر برای برخی مقامات ارشد امنیتی آمریکا شده است.

نکته جالب توجه اینجاست که در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که منجر به پیروزی ترامپ گردید، خبری از انتقادات تند و تیز وی به ساختارها و نهادهای امنیتی ، اجرایی و قضایی  آمریکا نبود اما پس از آنکه رئیس جمهور سابق آمریکا متوجه گذار آشکار جریانهای پنهان و آشکار قدرت از خود و سیاستهایش شد، لب به این انتقادات گشود. به نظر می رسد این روند طی ماههای آتی و هر اندازه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نزدیک شویم، آشکارتر و پررنگ تر شود.| منبع: ایسنا