یک فعال سیاسی گفت: سخنان آقای رئیسی حافظ منافع ملی و قواعد انسانی و بین‌المللی بود.

یک سخنرانی منطقی، مقتدر و جهان‌شمول
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سخنرانی سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، بازتاب‌های بسیاری در رسانه‌های مختلف بین‌المللی و نیز در میان اهالی سیاست در دنیا داشته است.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به نظر می‌رسد بر متن سخنرانی آقای رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل کار قوی و جامعی صورت گرفته بود و آقای رئیسی توانست از تریبون سازمان ملل با حضور صدها رسانه از سراسر دنیا پیام ملت ایران به خوبی منتقل کند. او به بهترین شکل ممکن از قرآن کریم حمایت و جایگاه این کتاب آسمانی در میان ملت‌های مسلمان و حتی مردم غیرمسلمان تببین کرد و توضیح داد که دشمنان قرآن چه اهدافی را دنبال می‌کنند. همچنین به نوعی یک کیفرخواست کامل علیه آمریکایی‌ها ارائه داد و اعلام کرد که آمریکا باید دست از جنایاتش در نقاط مختلف بکشد و نیز تا عوامل ترور سردار سلیمانی محکامه نشوند، ایران از پای نمی‌نشیند».

او ادامه داد: «حمایت از مردم فسلطین هم یکی از فرازهای مهم سخنرانی آقای رئیسی بود و مطرح‌کردن این نکته که بعد از 70سال وقت آن نرسیده که از کشور فلسطین رفع اِشغال شود؟ و وقت آن نرسیده که همه دنیا جلوی جنایات اسرائیل را بگیرند؟ مسئله بعدی تشریح رویکرد ایران در قبال کشورهای همسایه و منطقه بود؛ اینکه ایران روابطش را با این کشورها توسعه داده است و پیگیر صلح و دوستی و رفع تنش با کشورهای منطقه است؛ اینکه ایران منافع منطقه‌ای را به شدت در نظر دارد و از پیمان‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند و ایران نه یک تهدید بلکه حامی سفت و سخت امنیت منطقه است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «بحث بعدی برجام و مذاکرات و گفتن اینکه این آمریکا و سه کشور اروپایی بودند که خلف وعده کردند. به خوبی برای جهان تبیین شد که ایران به هیچ وجه دنبال بمت اتم نیست و این شائبه زایده تهاجم تبلیغاتی رسانه‌ها و سرویس‌های غربی است. در حوزه جایگاه زنان و خانواده هم نکات خوبی بیان کشد و یک پیشنهاد ارزشمند؛ آنکه باید یک جنبش جهانی برای حمایت از نهاد خانواده به منظور تثبت خانواده و سالم‌سازی فرهنگی و روانی این نهاد مهم اجتماعی شکل بگیرد ا بسیاری از مفساد که در دنیا وجود دارد، از بین بروند».

ترقی در پایان گفت: «موضوع مهم دیگر موضع ایران در قبال جنگ اوکراین بود؛ اینکه ایران مخالف جنگ است اما اروپایی‌ها باید راهشان را از آمریکا جدا کنند زیرا آمریکا در پی جنگ اوکراین نه‌تنها دنبال تقویت جایگاه اروپا و ناتو نیست بلکه می‌خواهد آنها را تضعیف کند. در سخنرانی آقای رئیسی به درستی اشاره شد که اروپایی‌ها باید توجه داشته باشند که نباید آلت دست آمریکا قرار بگیرند. من در مجموع سخنان آقای رئیسی را جهان‌شمول، مقتدر و از سر استدال و منطق ارزیابی کردم که هم منافع ملی را تأمین کرد و هم از قواعد انسانی و بین‌المللی در برابر زورگویی‌ غربی‌ها حمایت کرد».