یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اسرائیل بدش نمی‌آید ایران‌ را هم مخاطب خودش قرار دهد و ناتو و آمریکا را در مقابله با ایران‌ همراه خود کند اما نمی‌تواند زیرا چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان از هر گونه مقابله‌ نظامی با ایران دوری می‌کنند.

ساداتیان: در شرایط کنونی عربستان به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تن نمی‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هومن سلیمیان/خبرنگار:سید جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفتگو با مثلث گفت:اسرائیل بدش نمی‌آید ایران‌ را هم مخاطب خودش قرار دهد و ناتو و آمریکا را در مقابله با ایران‌ همراه خود کند اما نمی‌تواند زیرا چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان از هر گونه مقابله‌ نظامی با ایران دوری می‌کنند.

حمله حماس به رژیم صهیونیستی ناشی از چه بود؟ آیا این حمله تأثیری در پروژه عادی‌سازی روابط این رژیم با عربستان خواهد داشت و اینکه آیا دامنه درگیری گسترده‌تر می‌شود؟

سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «حماس در کنار دیگر گروه‌های مقاومت در نوار غزه همواره مورد تعرض اسرائیل بوده است و نیروهای اسرائیلی به صورت در دهه‌های مهتلف مردم فلسطین را به شهادت رسانده‌اند و با زور آمده‌اند و سرزمین‌های فلسطینی‌ها را اشغال کرده‌اند. آنها حتی افرادی مانند یاسر عرفات و‌ بعدتر آقای محمود عباس که تصور می‌کردند می‌شود با مذاکرات به صلح‌ رسید را هم تحمل نکردند. اسرائیل بر اساس قعطنامه‌ شورای امنیت متعهد شد که در بخش‌هایی که در اختیار فلسطینی‌ها بود شهرک‌سازی‌ نکند اما به ویژه در دوران نتانیاهو همه این تعهدات نقض شد و به زور‌، مردم‌ فلسطین را از خانه و زمین‌هایشان بیرون‌ می‌کردند و گاهی افراد را می‌کشتند تا شهرک‌سازی کنند».

او ادامه داد: «صبر‌ گروه‌های مقاومت از این همه ظلم لبریز شد و اینبار قبل از آنکه اسرائیل‌ حمله‌ کند، حمله‌ای پیش‌دستانه را رقم زدند و اسرائیل غافلگیر شد و حماس توانست آن گنبد فولادی که اسرائیل آن همه به آن افتخار می‌کرد را بشکند و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل هم هیچ کاری از دستشان بر نیامد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «وزارت‌ خارجه آمریکا صریحا گرفته است که هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه ایران‌ مستقیما در عملیات اخیر دخالت داشته است، وجود ندارد اما سی‌ان‌ان و تحلیلگرانی که از سوی اسرائیل تقویت می‌شوند می‌گویند ایران از گذشته به حماس کمک می‌کرده و این عملیات توان ایران‌ بوده است و ایران به دلیل برهم‌زدن عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل این عملیات را ترتیب داده است که صحیح نیست زیرا ایران‌ دخالتی در این عملیات نداشته است».

او تصریح‌ کرد: «عربستان می‌خواهد لیدر کشورهای مسلمان و عرب باشد و به همین دلیل اکنون هم از فلسطین دفاع کرد. حالا هم دیگر سخت است با اسرائیل روابطش را رسما عادی کند و دست کم فعلا عربستان تن به عادی سازی روابطش با اسرائیل نمی‌دهد».

ساداتیان در پایان گفت: «برخی‌ تحلیل می‌کنند که دامنه درگیری محدود به حماس و اسرائیل نخواهد ماند و دیگر کشورهای عرب هم‌ درگیر‌‌ ماجرا می‌شوند. اسرائیل بدش نمی‌آید ایران‌ را هم مخاطب خودش قرار دهد و ناتو و آمریکا را در مقابله با ایران‌ همراه خود کند اما نمی‌تواند زیرا چه دموکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان از هر گونه مقابله‌ نظامی با ایران دوری می‌کنند».