دیپلماسی ایرانی نوشت: بایدن بر سر دو راهی قرار گرفته است. اگر او نتواند، توافق هسته ای را احیا کند، به عدم حل و فصل این مشکل از راه دیپلماسی متهم خواهد شد. اگر هم او این توافق را منعقد کند، به ضعف در برابر نظام دینی ایران متهم خواهد شد. بدین ترتیب، برای رئیس جمهوری امریکا، جبهه سیاست خارجی در عرصه خاورمیانه بسیار پیچیده است.

ایران و عربستان، مشکل اصلی بایدن
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به موازات افزایش نرخ ها و نارضایتی ها در ایالات متحده امریکا، رویدادهای جدی در خاورمیانه نیز به مشکلات امریکا افزوده شده است. مشکلاتی که قطعا بعد سیاسی داخلی نیز به همراه خواهد داشت و در نتایج انتخابات پاییز تاثیرگذار خواهد بود.

نخستین مشکل، عربستان سعودی است. زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از محمد بن سلمان خواست تا برای جبران خسارات وارده از کاهش واردات نفتی روسیه، استخراج نفتی خود را افزایش دهد، ولیعهد عربستان تحقیرهای امریکایی ها را یادآور شد و سپس، از طریق میانجی گران، شرایط خود را مطرح کرد. 

به گزارش نشریه «وال استریت ژورنال»، محمد بن سلمان به طور فعالی، در حال مذاکره با چین در خصوص انتقال حداقل بخشی از صادرات نفتی عربستان به چین از دلار به یوان است.

دومین مشکل، ایران است، یا بهتر است بگوییم احیای توافق هسته ای با ایران. در حال حاضر، شرایط بسیار پیچیده تر شده است. نخست به دلیل این که تمایل امریکا برای موفقیت در این مذاکرات به طور چشمگیری، افزایش یافته است. در حال حاضر، دولت جو بایدن به بازگشت نفت ایران به بازار به شدت نیازمند است. جای تعجب ندارد که ایرانی ها تمایل امریکایی ها را احساس کرده اند و از این رو، در دفاع از موضع خود سرسختانه تر برخورد می کنند. واشنگتن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی است، اما در این زمینه، با مقاومت شدید متحدان منطقه ای اش مواجه است. بیش از همه، عربستان سعودی و سپس اسرائیل. اسرائیل و عربستان می توانند از لابی های خود در ایالات متحده استفاده کنند و حزب دموکرات و جمهوریخواه را بر سر این موضوع تحت فشار بگذارد و حتی به صف بندی آنها با دولت بایدن وادار کنند. این دو کشور معتقدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در پشت حملات سازمان دهی شده علیه آنهاست و لغو تحریم ها علیه آن، سودهای مالی برای افزایش اقدامات سپاه در منطقه علیه منافع آنها را به همراه خواهد داشت. دردناکترین مساله برای آنها، موضوع بازگشت وضعیت هسته ای ایران است. اسرائیل اطمینان دارد که تهران نه تنها از بلندپروازی های هسته ای اش دست نمی کشد بلکه از برنامه هسته ای اش برای تولید تسلیحات هسته ای استفاده خواهد کرد. 

در نتیجه، بایدن بر سر دو راهی قرار گرفته است. اگر او نتواند، توافق هسته ای را احیا کند، به عدم حل و فصل این مشکل از راه دیپلماسی متهم خواهد شد. اگر هم او این توافق را منعقد کند، به ضعف در برابر نظام دینی ایران متهم خواهد شد. بدین ترتیب، برای رئیس جمهوری امریکا، جبهه سیاست خارجی در عرصه خاورمیانه بسیار پیچیده است. در این میان، باید خاطرنشان کرد که امریکا ضمن چشم پوشی از نفت روسیه، به حل و فصل مشکلات با ایران نیازمند است.