مانیفست ایرانی صهیونیسم‌زدایی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی باعث‌شده که دوباره غزه به نخستین موضوع جهان اسلام و فراتر از آن، دغدغه اصلی ملت‌های آزاده و انسان‌محور جهان تبدیل شود و این روزها تصاویر دردناک از زنان و کودکان فلسطینی دل هر انسان آزاده‌ای را به‌درد می‌آورد.

مقابله با دشمن غاصب، توصیه‌ای است که همه مذاهب اسلامی بر آن تاکید دارند و دولت‌های مسلمان به صورت کج‌دار و مریز پیگیر آن هستند اما در این میان، محو اسرائیل و نجات فلسطین دغدغه مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است. موضوعی که از تاسیس انقلاب اسلامی مورد توجه بود و امام خمینی(ره) صراحتا به دفاع از حقوق پایمال شده مردم فلسطین پرداختند، مسأله‌ای که مکررا از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته و معظم‌له فلسطین را مسأله اول دنیای اسلام دانستند.

 

نقش پهلوی در توطئه غصب فلسطین 

موقعیت سوق‌الجیشی فلسطین و مجاورت در مسیر شاهراه‌های جهان، باعث طمع جنایتکاران و غاصبان برای استقرار در این منطقه شد. دیوید بن گوریون یکی از مهم‌ترین پایه‌گذاران و اولین نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی در دهه ۱۹۵۰ - که حاکمان کشورهای عربی دشمن‌ستیزتر از حال حاضر بودند و بنای سازگاری با حاکمیت اسرائیل را نداشتند - تصمیم گرفت برای تنگنا قرار دادن دول عربی و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، دست به دامن کشورهای غیرعربی مسلمان شود از همین رو تصمیم گرفت با ایران و ترکیه معامله کرده و بر این اساس منافع اسرائیل را تامین و تهدیدات کشورهای مسلمان عربی را دراین‌خصوص خنثی کند. این چنین بود که توافقنامه راهبردی بن گوریون با محمدرضا پهلوی و ترکیه رقم خورد و شرایط مهیای این ضیافت شوم و استقرار رژیم کودک‌کش در منطقه شد اما پیروزی انقلاب اسلامی معادلات را دگرگون کرده، نقشه‌های اسرائیل و اتاق فکر آن را که آمریکا بود، نقش بر آب کرد چرا که گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی موجودیت دولتی به نام اسرائیل را مطلقا برنمی‌تابید و اساسا در تضاد و تعارض با ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی بود.در پیش گرفتن سیاست‌های نوین دیپلماتیک در تعامل با فلسطین اشغالی و رژیم غاصب صهیونیستی در تداوم این نگاه بود و بر این اساس حمایت از مبارزات حق‌طلبانه ملت فلسطین در اصول ۳، ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی نیز مورد توجه قرار گرفت. بیش از چهار دهه از حیات انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و همواره موضوع فلسطین در اولویت سیاست خارجی قرار داشته، چراکه فراتر از موضوع تاکتیکی است که به فراخور سیاست‌های جاری و به صورت گذرا، مدتی به آن می‌پردازند و بعد از گذشت زمان و ایجاد ضرورت‌های جدید از آن می‌گذرند بلکه یک مسأله ایدئولوژیک و راهبردی است و ریشه در اعتقادات اسلامی ما دارد؛ طبق مبانی بنیادین دین اسلام، مسلمین نباید تحت سلطه‌ کفار باشند.قاعده‌ فقهی «نفی سبیل» تقویت‌کننده این اصل مهم در اسلام است. باتوجه به معیار‌‌های اسلامی، دولت اسلامی نمی‌تواند نظاره‌گر اقدامات و مظالم مستکبران در دنیا باشد و موظف است از مستضعفان عالم در برابر اقدامات مستکبران حمایت کند.

 

وجهه امنیتی 

جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر توجه به موضوع ایدئولوژیک در رابطه با فلسطین اشغالی، گوشه چشمی نیز به مباحث استراتژیک دارد و منازعه اسرائیل با فلسطین را از منظر امنیتی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد که به این ترتیب اصل موازنه قوا در منطقه، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات قدرتی منطقه و نحوه تعامل با بازیگران منطقه را رصد کند تا با آرایش صحیح بتواند امنیت ملی را تقویت کند. تلاش آمریکا و دیگر قدرت‌های همسوی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای گسترش حوزه نفوذ و سلطه خود، تثبیت موقعیت رژیم غاصب و تجاوز به سرزمین‌های اسلامی با هدف تضعیف کشورهای اسلامی و تمایل آمریکا برای نفوذ به مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌طلبد که اشراف کاملی بر اوضاع منطقه داشته باشیم و بر متحدان خودمان بیفزاییم تا امنیت ملی‌مان را در خارج از مرزهای رسمی کشور تامین کنیم. 

ماجرای موضع ایران درباره قطعنامه اخیر 

یکی از مواضعی که اخیرا درباره موضوغ فلسطین و مشخصا جنگ غزه حاشیه‌ساز شده بود؛‌ موافقت ایران با قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که رای مثبت ایران به آن، به دلیل برخی از بندهای شبهه‌دار،‌ نکاتی را درباره سیاست خارجی کشورمان در قبال مسأله فلسطین ایجاد کرد که این موضوع سبب توضیح رای از سوی نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل شد،‌ وی در این توضیحات تاکید کرد: این قطعنامه توسط اتحادیه عرب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه‌شده و متن آن حتی در سازمان همکاری اسلامی هم به بحث گذاشته نشده بود. قطعا ایران با بخش‌هایی از این قطعنامه مشکل دارد و در تعارض با سیاست‌های اصولی و قطعی کشورمان در قبال فلسطین قرار دارد؛ اما در مقابل، رژیم صهیونیستی و حامیانش تلاش داشتند تا عملیات مقاومت در ۱۵ مهر به‌عنوان یک اقدام تروریستی تلقی شود که با تلاش و انسجام قوی کشورهای اسلامی و همراهی تعدادی از کشورهای دیگر این توطئه خنثی شد.

منبع: روزنامه جام جم