ششمین اجلاس اکو به عنوان یک اجلاس بین‌المللی مهم درست در وسط یکی از سخت‌ترین بحران‌های مردم فلسطین به میز حمایت از غزه تبدیل شد و فرامتن آن به متن آن غالب شد؛ به طوری که رئیسی در سالن اجلاس اکو صدای کودکان مظلوم غزه شد، البته رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان گفته بود که محور گفت‌و‌گو با سران کشورها در اجلاس اکو، غزه است چراکه همه مردم دنیا با هر گویش، دین و مذهبی نگران وضعیت مردم این منطقه هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این رویکرد در کنار وضعیت وخیم این روزهای غزه که گوترش هم معترف است غزه به حالت بحران برای شهروندان و غیرنظامیان تبدیل شده، یک تصمیم مهم بین‌المللی ازسوی ایران بود آن هم درشرایطی که امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر قطر علنا اعلام کرد که دیگر گسترش دامنه جنگ اجتناب‌ناپذیر شده است.

شانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی(اکو) به میزبانی شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در تاشکند برگزار شد و در مراسم گرفته شدن عکس یادگاری، علاوه بر اردوغان ومیرضیایف، روسای جمهور ایران، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان، نخست‌وزیر قزاقستان وهمچنین نخست‌وزیر موقت پاکستان حضور یافتند وسپس رئیس‌جمهور کشورمان در ششمین اجلاس اکو از اعضا خواست به احترام شهدای غزه یک دقیقه سکوت و با قرائت فاتحه، برای مظلومان مقتدر دعا  کنند.

     

ایران؛ شاهراه ارتباطی شرق و غرب

دولت سیزدهم تکمیل زنجیره کریدوری را از اولویت‌های اصلی خود قرار داد وتوانست برگ طلایی در کریدورهای بین‌المللی را از آنِ ایران کند، به گونه‌ای که ایران باردیگر در منطقه غرب آسیا در راس توجه تجار و سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف قرار گرفت و در ششمین اجلاس اکو ایران به عنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب معرفی و مورد تاکید سران کشورها واقع شد. ایران شاهراه ارتباطی شرق و غرب؛ این کلیدی‌ترین محور سخنان سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) در ششمین اجلاس این سازمان بود. به گفته رئیسی، نیمی از سران کشورها در سخنرانی‌های خود نسبت به ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران تاکید و بر مزیت‌های مسیر ترانزیتی ایران در اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب و محوریت و اهمیت نقش تنظیم‌گری ایران در این زمینه اتفاق‌نظر داشتند. موفقیت دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه از نتایج مهم این سفر است کما این‌که ایران برای ساماندهی به مبادلات چند هزار میلیارد دلاری منطقه و جهان، از موقعیت جغرافیایی برجسته‌ای برخوردار است و امنیت بالا در کنار تنوع مسیرهای دریایی، زمینی و هوایی در کنار موقعیت استراتژیک منطقه‌ای باعث شده نگاه بسیاری از کشورهای شرقی و غربی را به خود جلب کند و این همان نکته‌ای است که در سخنرانی سران کشورهای عضو اکو مورد تاکید قرار گرفت.  

     

دیپلماسی فعال

 برخی همسایگان ایران مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا، باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهره‌مندی ایران از کریدورها از جمله کریدور شمال‌-جنوب، از این منظر، بسیار حائز اهمیت است. این کریدور، می‌تواند دیپلماسی سیاسی ــ اقتصادی ایران در قفقاز را بیش از پیش فعال و نقش‌آفرین کند. 

اهتزاز پرچم فلسطین 

اجلاس اکو یک تم فلسطینی هم داشت؛ سید‌ابراهیم رئیسی سخنرانی خود در اجلاس سران اکو را با حمایت قاطع از مردم فلسطین و انتقادات صریح از سکوت سازمان‌های بین‌الملل آغاز و اعلام کرد«زمانی گرد هم جمع شده‌ایم که تاکنون، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی شامل ۴۳۰۰ کودک و ۲۸۰۰ زن در بزرگ‌ترین نسل‌کشی قرن در غزه به شهادت رسیده‌اند و در این مدت نظام بین‌الملل موجود از جمله شورای امنیت سازمان ملل؛ در مواجهه با این حجم از جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، ناتوان است و شکست خورده است.»

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد«اینک بر همه‌ جهان پرواضح است که آمریکا شریک جنایات صهیونیست‌هاست و دست ایالات متحده به خون ملت فلسطین آغشته است.»

رئیس جمهور در سالن اجلاس اکو، مرز شرافت و پَستی را حمایت از مردم فلسطین اعلام کرد و گفت:  «معتقدیم تشدید جنایات رژیم‌صهیونیستی باعث پیچیده‌تر شدن شرایط در فلسطین و منطقه خواهد شد.» رئیسی همچنین در پایان بخش ابتدایی سخنان خود که مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه بود، برای دقایقی سخنرانی را قطع و از حاضران خواست برای آرامش روح شهدای غزه فاتحه‌ای قرائت کنند.

مذاکره رئیسی و اردوغان در مورد غزه 

رؤسای‌جمهوری ایران و ترکیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی(اکو) دیدار کردند که سخنان رئیس‌جمهور در این دیدار حائز اهمیت بود. دراین دیداررئیسی برلزوم فشارهمه‌جانبه جهان اسلام بررژیم جنایتکار صهیونیستی، قطع روابط سیاسی واقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان اقدامی مؤثر وبازدارنده درتوقف جنایات صهیونیست‌ها تاکید کرد. 

وی افزود: همه کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و مصر در معرض امتحانی الهی قرار دارند تا با اقدامات به‌موقع خود با این جنایت بی‌سابقه مقابله کنند.

رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرده است: اگر نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی در عربستان به کمک به ملت فلسطین و نجات آنها منجر نشود، دامنه درگیری‌ها در منطقه افزایش می‌یابد، چرا که ملت‌های منطقه متوجه می‌شوند که دولت‌های اسلامی در کمک به مردم فلسطین و غزه ناتوان هستند.

همچنین گلایه شدید از روند قطره‌چکانی کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و توقف محموله‌های کمک‌های بشردوستانه و مردمی ایران و چند کشور مسلمان دیگر در این گذرگاه از دیگر محورهای این نشست بوده‌است.

منبع: روزنامه جام جم