پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بیش از یک ماه ازعملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد؛ طوفانی که هیمنه امنیتی و نظامی رژیم غاصب را فروریخت و آنها برای انتقام‌جویی از فضاحت بار آمده، حملات همه‌جانبه‌ای را علیه مردم بی‌دفاع غزه آغاز کردند و ابایی از بمباران بیمارستان‌ها و افراد غیرنظامی ندارند، تاحدی که بیش از ۱۱‌هزارنفر را به شهادت رسانده‌اند.

همه این جنایت‌ها در مقابل چشم سازمان‌های بین‌المللی و سکوت مرگبار سران کشورهای عربی در حال رخ دادن بود تا این‌که شگفتی دوم از راه رسید و انصار‌ا... یمن که سال‌های متمادی در معرض وحشیانه‌ترین حملات، محاصره و تحریم قرار داشت در مقابل رژیم غاصب صهیونیسم و آمریکا قد علم کرده و سرزمین‌های اشغالی را با موشک‌های بالستیک و پهپاد مورد هدف قرار داد. حملاتی که دشمن صهیونیستی و هم‌پیمانان آن را در موضع ضعف قرار داد تا حدی که در ابتدا منکر وجود چنین حملاتی بودند اما تداوم این روند باعث اعتراف آنها به عملیات ضدصهیونیستی شیعیان یمن شد و از آن به‌عنوان حملات آزار‌دهنده، تحقیرآمیز و معادله به‌هم‌زن تعبیر کردند. انصارا... یمن که در افکار برخی کشورها به‌دلیل تجاوز هشت ساله دولت سعودی از پای درآمده تلقی می‌شد، از روز بیست‌و‌ششم به یاری مردم غزه پیوسته و صراحتا اعلام کرده است؛ این حملات تا توقف تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه ادامه خواهد یافت. از همین‌رو رژیم کودک‌کش در تنگنا قرار گرفته است، چرا‌که نمی‌داند باید تمرکز خود را معطوف به کدام جبهه کند تا از سوی جبهه مقاومت غافلگیر نشود، به‌ویژه که حالا همه چیز بر علیه صهیونیست‌ها رقم خورده است، زیرا نه‌فقط مقبولیت دفاعی و اطلاعاتیش را از دست داده‌اند، بلکه افکار عمومی جهان نیز در تقابل با این رژیم متجاوز و غاصب است.

کابوس وحدت جبهه مقاومت علیه اسرائیل غاصب سال‌هاست دامنگیر صهیونیست‌ها شده و آنها مدام در پی این هستند تا با رصد تحولات فلسطین، لبنان، سوریه و ایران تهدیدات بالقوه را شناسایی و اقدامات بازدارنده‌ای برای مقابله با آنها سازماندهی کنند اما معادلات غاصبان قدس این‌بار نیز غلط از آب درآمد و آنها از سوی نیروهای یمنی تحقیر شدند و منطقه با یک حریف قدر در تحولات پیش رو آشنا شد. نیروهای انصار‌ا... یمن در ابتدای عملیات ضدصهیونیستی خود بندر راهبردی ایلات را که در جریان جنگ غزه از موشک‌ها و راکت‌های نیروهای مقاومت حماس و حزب‌ا... در امان مانده بود را مورد هدف قرار دادند تا سرگیجه و تشویش دوباره را به اتاق فکر صهیونیست‌ها منتقل کنند. نقشه‌ای که مؤثر افتاد و حالا صهیونیست‌ها علاوه بر باتلاقی که در آن گرفتار هستند مخاطراتی را نیز درخصوص تامین امنیت بندر استراتژیکی ایلات متحمل شده‌اند، زیرا بار اقتصادی سرزمین‌های اشغالی و انتقال نفت به رژیم صهیونیستی از طریق این بندر صورت می‌گیرد و شلیک پهپادی یمنی‌ها پیامدهای غیرقابل جبرانی را برای تضعیف آنها به‌دنبال دارد. 

 

نقش یمن در معادلات منطقه

البته این اولین‌بار نیست که شاهد اثرگذاری یمن در معادلات امنیتی منطقه هستیم؛ یمن در طی سال‌های اخیر به یکی از حوزه‌های مهم امنیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌است و شکل گرفتن بحران داخلی و تهاجم خارجی در این کشور، عمق بحران را فراتر از منازعات حوثی‌ها و معارضان آنها برده و تا مرزهای ملی این کشور گسترش داده است. وقوع بحران در یمن بیش از هر چیز ریشه در شکنندگی و ورشکستگی دولت این کشور داشت. یمن یکی از کشورهایی بود که تحت تأثیر جنبش‌های اعتراضی موسوم به بیداری عربی دچار ناامنی گسترده‌ای شد، تا‌حدی که جریان‌های گوناگون در مناطق مختلف سودای به قدرت رسیدن داشتند و از سوی دیگر تحولات پیرامونی یمن برای دولت‌های قدرتمند منطقه نظیر ایران و عربستان از اهمیت استراتژیکی بالایی برخوردار بود. آمریکا که از مدت‌ها قبل درصدد نفوذ به منطقه غرب آسیا بود نیز موضوعات مرتبط با یمن را پیگیری می‌کرد. بهار عربی زمینه چند پاره شدن این کشور را مهیا کرد و جریانات سیاسی مختلف در هر منطقه در راس قدرت قرار گرفتند، مثلا در صنعا گروه انصار‌ا... حضور داشتند، عدن در کنترل طرفداران منصور هادی و برخی مناطق دیگر نیز تحت نظر جریان‌های القاعده بودند، علاوه بر این گروه‌های مسلح نیز بخشی از حکمرانی را عهده‌دار شده بودند و آشوب و هرج‌و‌مرج یمن را فرا گرفته بود. در این شرایط پرآشوب عربستان سعودی مشی طرفداری از دولت منصور هادی را برگزید و با این اقدام آتش خشم مردم را شعله‌ور کرد. شیعیان که یک‌سوم جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند با پیشروی از مناطق تحت نفوذ خود موفق به تصرف پایتخت و حصر خانگی رئیس‌جمهور شده و مسئولیت دولت انتقالی را عهده‌دار شدند. آنها تبعیت بی‌قید و شرط منصور هادی از سیاست‌های غرب و آمریکا را مهم‌ترین عامل مخالفت خود با رئیس‌جمهور خودکامه یمن می‌دانستند اما عربستان سعودی این شرایط را بر نتابیده و جنبش انصارا... یمن را تهدیدی برای خود تلقی می‌کرد از همین‌رو با هدف بازگرداندن منصور به قدرت، اقدام به اعلام نامشروع بودن حاکمیت سیاسی این جنبش کرده و به‌این ترتیب شرایط لازم برای تهاجم همه‌جانبه به یمن را فراهم کرد. 

 

جنبش انصارا... یمن

جنبش انصارا... یمن، زیدی‌های شمال یمن به‌خصوص استان صعده هستند که چند قرن است در این جغرافیا زیست می‌کنند، آنها پیروان زید‌بن علی‌بن‌ حسین‌(ع) هستند. حوثی‌ها ریشه در جنبشی دارند که اواخر ۱۹۸۰ برای حفاظت و احیای سنت‌های مذهبی و فرهنگی زیدی آغاز شد. این جنبش در گذشته در قالب تشکیلاتی با عنوان جوانان مؤمن (الشباب المؤمن) فعالیت می‎‌کرد تا این‌که حسین بدرالدین الحوثی این تشکیلات را به سمت فعالیت‌های سیاسی برد و به پارلمان راه یافت تا به‌این وسیله از گسترش وهابیت جلوگیری کند. همین اقدامات باعث شد وی توسط نیروهای امنیتی یمن به شهادت برسد اما اقداماتش باعث گرایش مردم به این جنبش شد و در نهایت جنبش انصار‌ا... تبدیل به تشکیلاتی فراگیر و با نفوذ در یمن شد.این جنبش با تاثیر از انقلاب اسلامی ایران و مبانی هویت‌بخش آن ضمن تاثیر بر مؤلفه‌های قدرت در یمن، تاثیرات سیاسی و امنیتی گسترده‌ای را در بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایجاد کرده است. شیعیان یمن و جمعیت شیعی آن کشور از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تحت تاثیر افکار و اندیشه‌های اسلامی ــ شیعی جمهوری اسلامی قرار گرفتند، به طوری که بسیاری از شخصیت‌های یمنی مانند بدرالدین و حسین الحوثی اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) را الگویی برای ایجاد جبهه مقاومت اسلامی یمن قرار دادند که بخشی از این اثرات در این گزارش به تفصیل بیان می‌شود.

 

دولت نجات ملی

رهبری انصارا... به دلیل نزدیکی به بطن جامعه و مطالبات انقلابیون، طرح و برنامه‌های مدونی را با تاکید بر عدم منفعت‌طلبی، نپذیرفتن سمت‌های دولتی و به ثمر رساندن اهداف خیزش در دستور کار قرار داد و با این رویکرد توانست انقلابیون را ذیل رهبری واحد گرد هم جمع کند تا آرمان‌های آن را به تحقق برسانند. البته انصارا... در ابتدای امر به دلیل پیشگیری از بحران داخلی و ممانعت از کشتار مردم، دولت مشترکی را با حزب عبدا... صالح تشکیل داد اما پیوستن وی به ائتلاف عربستان باعث بروز اختلافات شد و آنها دولت نجات ملی را با کمک دیگر احزاب و گروه‌های یمنی تاسیس کردند. تبعیت از شیوه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب از جمله عللی است که استراتژی این دولت در مقوله آمریکا، اسرائیل، دولت‌های غربی و سران کشورهای عربی با نگاه جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد و آنها ایران اسلامی و رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران را سرچشمه تفکر خود عنوان می‌کنند. دفاع هشت ساله آنها در مقابل تهاجم دولت سعودی یکی دیگر از اشتراکات ملت یمن و ایران است. آنها نیز با تاکید بر وحدت و پایمردی توانستند صحنه نبرد را به نفع انصارا... و یمن تغییر دهند، در صورتی که معاندان دولت یکپارچه یمن در تلاش بودند با خدعه‌های مختلف آنها را درگیر یک جنگ تمام‌عیار داخلی کنند و برای رسیدن به این توطئه درصدد تحریک جریان‌های سنی مذهب جنوب و شرق علیه گروه‌های شیعی زیدی از جمله انصارا... بودند اما تیر این فتنه‌ها با هوشیاری علما و انقلابیون یمنی به سنگ خورد و دستگاه مرتجع منطقه نتوانست به نیات پلید خود جامه عمل بپوشاند.

 

قدرت بازدارنده انصارا... 

یمن در زمان حکومت علی عبدا... صالح مهم‌ترین هم پیمان آمریکا در جنگ با تروریسم در خاورمیانه بود از همین رو حضور نیروهای نظامی و جاسوسی آمریکا و سفرهای مخفیانه هیات‌های صهیونیستی به صنعا به امر رایج و معمولی تبدیل شده‌بود. این مسأله اعتراض حسین الحوثی و همفکرانش را به دنبال داشت و مردم شعار پنج بندی معروف «ا... اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، نفرین بر یهود و پیروز باد اسلام» را پس از اقامه نماز جماعت مسجد جامع صنعا سر می‌دادند. این مسأله زمینه نگرانی مقامات دولتی و القاعده را به دنبال داشت و آنها مقاومت مسلحانه‌ای را از سال ۲۰۰۴ علیه این جنبش آغاز کردند و به این ترتیب جنگ‌های شش گانه میان حوثی‌ها و دولت علی عبدا... صالح تا فوریه ۲۰۱۰ ادامه یافت. انصارا... در جنگ اول تسلیحات زیادی در اختیار نداشت و از همین رو تلفات زیادی را به جا گذاشت اما به مرور توان نظامی آنها گسترش یافت و آنها موفق شدند تجهیزات زیادی را از ارتش یمن به غنیمت بگیرند. در همین اثنا اقدام به فراگیری تاکتیک‌های نظامی، جنگ چریکی و نبرد زمینی کردند و طولی نکشید قدرت نظامی انصارا... متحول و جهش بسیار خوبی در قابلیت پهپادی و پدافندی این گروه ایجاد شد تا حدی که آنها موفق شدند با دستیابی به تجهیزات نظامی سنگین، به مصاف ارتش مسلح سعودی بروند و از این معرکه سربلند بیرون بیایند. نیروی انسانی گروه انصارا... نیز در این مقطع خوش درخشید و در جنگ‌های چریکی و نامنظم دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای به دست آوردند و علاوه بر همه این توفیقات، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با تکیه بر توانمندی داخلی و کمک جمهوری اسلامی ایران و حزب‌ا... لبنان توانستند سازماندهی قابل قبولی را در تیپ‌های پشتیبانی و سازمان بسیج مردمی مهیا و یک زیرساخت دائمی مردمی را برای مقابله با تهدیدهای احتمالی بنا کنند. طبق اعلام مراکز مطالعات غربی و منطقه‌ای، حوثی‌ها یک نیروی ایدئولوژیک هستند و در میسر مردمی‌سازی نیروهای نظامی و ایجاد زیرساخت بسیج دائمی از تجربیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌ا... بهره می‌برند. یمن نیز همانند بسیاری از کشورها تمایلی به ارائه گزارش از توانمندی نظامی خود ندارد و اطلاعات دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما شواهد موجود حکایت از این دارد که ارتش این کشور از طیف مختلفی از موشک‌های میانبرد بالستیک، اسکاد، فراگ وهمچنین توپخانه راکتی ۳۳۳میلی‌متری برخوردار است. بهره‌مندی از پهپاد هدهد، رقیب، راصد، قاصف ۱ و K۲ و پهپاد‌های صماد از مهم‌ترین پهپاد‌های ارتش یمن است و ماموریت برون مرزی دارد. این پهپاد‌ها غالبا به منظور اهداف اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تا مسافت بیش از۱۷۰۰ کیلومتر قابلیت پرواز و ارائه اطلاعات به اتاق عملیات را دارند. انصارا... علاوه بر این توانمندی‌ها در حوزه‌های دیگری همچون جنگنده، بالگرد، قایق‌های تندرو، تانک، نفربر، مین‌های دریایی و ... به فناوری‌های مهمی دست پیدا کرده‌اند. هر یک از دستاوردها می‌تواند تجهیزات دشمن را نابود کند، نظیر اتفاقی که از روزهای گذشته در سرزمین‌های اشغالی آغاز شده و شرایط کابوس‌واری را برای صهیونیست‌ها خلق کرده‌است.

 

ضلع چهارم جبهه مقاومت

قدرت‌یابی انصارا... در یمن و شکل‌گیری حکومت اسلامی ــ مردمی در این کشور برای ائتلاف سعودی و آمریکا نگران‌کننده است؛ چرا که تسلط انصار‌ا... بر یمن، ضلع چهارم جبهه مقاومت در منطقه را ترسیم می‌کند و این مسأله دلالت بر توسعه عمق استراتژیک ایران دارد و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا را تقویت می‌کند. از سوی دیگر شکست ائتلاف سعودی در جبهه‌های مختلف جنگ یمن، تشدید اختلافات بین نیروهای منصور هادی و ائتلاف جنوبی تحت حمایت عربستان باعث شده تا رویاهای آنها در تصرف صنعا تعبیر نشود و منطقه از مزدوران آمریکایی پاک و زمینه تسلط شیعیان بر یمن فراهم شود. این سلسله رخدادها باعث می‌شود دولت سعودی که سال‌های متمادی با ابزارهای مختلف درصدد ممانعت از سقوط بود، به‌ناچار در محاصره سیاسی قرار گیرد. مجموع این تحولات شرایط را به نفع یمن و متحدان منطقه‌ای آن رقم زده و راه را برای نفوذ و تاثیرگذاری در منطقه هموار می‌کند.

 

مانع دریایی برای رژیم‌صهیونیستی

کنترل یمن توسط انصارا...، دسترسی رژیم‌صهیونیستی به اقیانوس هند از طریق دریای سرخ را کنترل کرده و مانع حضور زیردریایی‌های رژیم غاصب اسرائیل برای ورود به خلیج‌فارس و تهدید جبهه مقاومت می‌شود. بنابراین اسرائیل و پدرخوانده‌اش آمریکا حق دارند از حملات موشکی انصارا... یمن دچار رعب و وحشت شوند؛ چرا که آنها ید طولایی در موشکباران مناطق حساس نظامی همچون آرامکو دارند و ابایی از نفوذ به سرزمین‌های تحت اشغال اسرائیل ندارند. برخورداری از تجهیزات دریایی از دیگر تجهیزات بازدارنده آنها در تقابل با دشمن صهیونیستی است؛ انصارا... که با قایق‌های تندرو در باب‌المندب، دریای سرخ و دریای عرب حضور یافته و عرصه را برای دولت‌های جنگ‌افروز تنگ و منافع استراتژیک آنها را تهدید کرده‌است، در طرفه‌العینی می‌تواند به ایلات و بئر سبع هم برسد و منطقه راهبردی و اقتصادی رژیم غاصب قدس را فلج کند. آمریکا که در گذشته‌ای نه چندان دور سودای تسلط بر غرب آسیا را داشت و برای دستیابی به این خیال خام خود داعش را ایجاد کرد، باز هم دچار خطای استراتژیک شد و در مقابل توان نظامی و ایدئولوژیک جبهه مقاومت شکست خورد . به همین دلیل برای بقای خود چاره‌ای غیر از حمایت بی قید و شرط از صهیونیست‌ها و نابودی اضلاع مقاومت ندارد. دیر نیست مجاهدان مقاومت، این غاصبان مستکبر را از منطقه اخراج و قدس شریف را از چنگال صهیونیسم جهانی آزاد کنند.

رژیم‌های عربی به دنبال تسلط اسرائیل بر غزه

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر جنبش انصارا... یمن تأکید‌کرد که در برابر مشکلات ملت فلسطین که بیش از ۷۰سال با آن مواجه هستند، موضعگیری بیش از یک میلیارد مسلمان بسیار ضعیف است. الحوثی با اشاره به این‌که غزه با کشتار جمعی و قتل مردم در مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها روبه‌روست، گفت: رخدادهای غزه، نشانگر میزان مظلومیت ملت فلسطین است. وی با بیان این‌که غزه در معرض محاصره عربی-اسرائیلی قرار دارد، تصریح کرد: کشورهای همسایه به صورت جدی تلاش نمی‌کنند غذا و دارو [به مردم غزه] برسانند.رهبر جنبش انصارا... با اشاره به این‌که «رژیم‌های عربی هیچ اراده جدی ندارند که برای غزه وارد عمل شوند»، خاطر نشان کرد: در نشست اخیر سران عربی و اسلامی هم هیچ موضعگیری یا اقدام عملی صورت نگرفت که این مسأله، مایه اندوه و شرمساری است. الحوثی در ادامه با انتقاد از کشورهای عربی گفت: این کشورها می‌خواهند غزه از کنترل مجاهدان خارج شود و به کنترل رژیم صهیونیستی یا تشکیلات خودگردان [فلسطین] در بیاید که حتی قادر به تسلط بر کرانه باختری نیست، چه برسد به غزه. وی ضمن اظهار خشم از اعلام زمان برگزاری مراسم رقص در ریاض که همزمان با مشکلات مردم غزه است، تأکید کرد: در حالی که غزه با تجاوز و محاصره روبه‌روست، نظام سعودی میزبان گروه‌های غربی است که ترویج‌دهنده هم‌جنس‌بازی هستند. رهبر جنبش انصارا... تصریح کرد: همه عنوان‌ها از جمله عربیت، پرچم عربی و آغوش عربی، فروپاشیده است و هیچ اقدامی در قبال ملت غزه انجام ندادند. آمریکا و اسرائیل، دو روی سکه تجاوز، جنایتکاری، تحقیر ملت‌ها و گرایشات ضد بشری هستند. الحوثی با اشاره به حمایت‌های نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها با میلیاردها دلار به اسرائیل کمک کردند. انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای غربی نیز همین اقدام را انجام دادند، ولی چرا امت اسلام، حامی مظلومان خود نیست؟ ما به عنون ملت یمن، از روزنخست حمایت خودرا ازملت و مقاومت فلسطین اعلام کردیم.

امین صبحی - دبیر گروه سیاسی روزنامه جام جم