اقدام سوناک در برکناری وزیر کشور افراطی و یا بیان ادعاهای بشردوستانه در حمایت از غزه صرفا اقداماتی ظاهری برای فرار از سقوط بوده و در عمل هیچ تغییری در مواضع ضدبشری او و دولتش ایجاد نشده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با گذشت بیش از چهل روز از مقاومت مردم غزه در برابر جنایات گسترده رژیم صهیونیستی، برخی تغییر رفتارها از سوی حامیان غربی رژیم صهیونیستی جای تامل دارد. 

در همین خصوص؛ «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس که پیشتر در سفر به سرزمین‌های اشغالی رسما عنوان کرده بود بسیار خوشحال است که در روزهای سخت در کنار دوستان اسرائیلی خود قرار دارد، در روزهای گذشته «سوئلا براورمن» وزیر کشور را برکنار و «جیمز کلورلی» وزیر خارجه را جایگزین او کرد. او سکان وزارت امورخارجه انگلیس را نیز به «دیوید کامرون» سپرد. 

این تغییرات در شرایطی صورت گرفت که براورمن مواضعی به شدت نژادپرستانه و افراطی در حمایت از رژیم صهیونیستی و محکومیت تظاهرکنندگان انگلیسی حامی فلسطین اتخاذ کرده بود و کلورلی نیز با مشروع دانستن کشتار غزه، موجب ناکامی سیاست خارجی انگلیس به‌ویژه در کشورهای اسلامی و عربی شده بود. 

سوناک برای نشان دادن تغییر ریل، با اعتراف به آمار بالای تلفات مردم فلسطین در جنگ غزه تاکید کرده که رژیم صهیونیستی باید مطابق قوانین بین‌المللی رفتار کند و علاوه بر محافظت از جان غیرنظامیان، اجازه دهد کمک‌های امدادی بیشتری وارد غزه شود.

این تغییر ظاهری را از یک‌سو باید برگرفته از اختلافات داخلی میان اعضای حزب حاکم محافظه‌کار درباره مواضع انگلیس در قبال فجایع غزه دانست و از سوی دیگر، ناشی از پیام تظاهرات چند صدهزار نفری در شهرهای مختلف انگلیس در حمایت از غزه قلمداد کرد که می‌تواند به سقوط حزب حاکم و سوناک در سال 2024 منجر شود. 

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «استاتیستا» از کاهش کم‌سابقه محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار حکایت دارد به‌گونه‌ای که محبوبیت این حزب به ۲۳ درصد رسیده که پایین‌ترین میزان در حدود چهار سال اخیر است. 

براساس گزارش این موسسه ۴۷ درصد از بزرگ‌سالان بریتانیایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند؛ در انتخابات عمومی آتی به حزب کارگر رأی خواهند داد. 

افشاگری‌های سوئلا براورمن مبنی بر اینکه سوناک برای تصدی رهبری حزب محافظه‌کار، مخفیانه به او وعده داده بود که در صورت پیروزی در رقابت درون حزبی از او حمایت می‌کند، سندی دیگر بر وضعیت بحرانی سوناک در جلب نظر هم‌حزبی‌های خود است. 

هرچند سوناک و حزب محافظه‌کار بر آن شده‌اند با تغییر ظاهری مواضع در حمایت یک‌جانبه از رژیم صهیونیستی، از وضعیت بحرانی خارج و از حجم فشارها بکاهند، اما این ژست‌های به ظاهر بشردوستانه نیز چندان دوام نیاورد و سوناک برای بقاء در قدرت و حفظ نظر مثبت لابی صهیونیستی، تحریم‌هایی را علیه سران ارشد حماس و حامیان آنها اعمال کرد. 

این اقدام تحریمی یعنی؛ سوناک همان مواضع و رفتارهای وزیر کشور افراطی خود را دنبال می‌کند و هیچ تغییری در مواضع انگلیس در حمایت از نسل‌کشی فلسطینی‌ها ایجاد نشده است.

به عبارت بهتر؛ اقدام سوناک در برکناری وزیر کشور افراطی و یا بیان ادعاهای بشردوستانه در حمایت از غزه صرفا اقداماتی ظاهری برای فرار از سقوط بوده و در عمل هیچ تغییری در مواضع ضدبشری او و دولتش ایجاد نشده است.

منبع: نورنیوز