یک روزنامه آمریکایی مدعی شده راکتی که احتمالاً توسط گروه حماس در جریان حمله 7 اکتبر شلیک شده به یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل که موشک‌های هسته‌ای این رژیم در آن نگهداری می‌شود برخورد کرده است.

حمله حماس به پایگاه هسته ای اسراییل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه نیویورک‌تایمز این ادعا را بر اساس «تحلیل‌های بصری» انجام شده از اتفاقات بعد از حمله حماس به اسرائیل در روز 7 اکتبر مطرح کرده است. 

این روزنامه نوشته با آنکه راکت‌ها به موشک‌ها اصابت نکرده اما محل اصابت آنها در پایگاه «سدوت میشا»، واقع در مرکز فلسطین اشغالی باعث ایجاد یک آتش‌سوزی شده که به سمت تأسیسات انبار موشک و سایر تسلیحات حساس حرکت کرده است. 

رژیم صهیونیستی هرگز به داشتن زرادخانه هسته‌ای اعتراف نکرده و درباره سلاح‌های هسته‌ای خود سیاست ابهام را در پیش گرفته است. با وجود این، رسانه‌ها، مقام‌های آمریکایی و تصاویر ماهواره‌ای همگی نشان می‌دهند که این رژیم چندین سلاح هسته‌ای در اختیار دارد. 

علاوه بر این، چند وقت پیش یکی از مقام‌های مسئول رژیم صهیونیستی غزه را به حمله هسته‌ای تهدید کرد. بسیاری از تحلیلگران تهدید این مقام اسرائیلی را پایانی بر سیاست ابهام هسته‌‌ای اسرائیل توصیف کردند. 

هانس کریستینسن، مدیر «پروژه اطلاع‌رسانی هسته‌ای فدراسیون دانشمندان آمریکایی» به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که برآوردها حاکی از آن است که اسرائیل احتمالاً بین 25 تا 50 لانچر برای موشک‌های قادر به حمل کلاهک هسته‌ای دارد.

کریستینسن که بررسی‌هایی را بر روی این پایگاه انجام داده می‌گوید این کلاهک‌ها احتمالاً در یک مکان جداگانه دور از این پایگاه نگاه داشته می‌شوند و در جریان حمله حماس تحت تهدید قرار نداشته‌اند. 

 نیویورک‌تایمز نوشته این نخستین بار است که حمله به سایت سیدوت میشا گزارش می‌شود. این روزنامه نوشته هنوز مشخص نیست که آیا اعضای حماس می‌دانسته‌اند در حال هدف قرار دادن یک سایت هسته‌ای اسرائیل هستند یا خیر. 

با وجود این، به نوشته نیویورک‌تایمز، هدف قرار دادن یکی از حساس‌ترین مراکز نظامی در اسرائیل نشان می‌دهد که وسعت حملات 7 اکتبر احتمالاً بیشتر از آن چیزی است که پیش از این تصور می‌شد و اینکه آن راکت‌ها می‌توانند به حریم هوایی پیرامون تسلیحات راهبردی اسرائیل نفوذ کنند. 

داده‌های سیستم هشداردهی اسرائیل نشان می‌دهند که حمله به اطراف سایت سیدوت میشا شلیک چندین راکت در چند ساعت را شامل می‌شد. هنوز مشخص نیست که سامانه گنبد آهنین چه تعداد از این راکت‌ها را رهگیری کرده است. 

نیویورک‌تایمز نوشته در پاره‌ای از موارد در روز 7 اکتبر، سامانه گنبدآهنین به دلیل حجم آتش یا اتمام موشک‌های رهگیر قادر به رهگیری همه راکت‌ها نبود.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهارنظر درباره یافته‌های نیویورک‌تایمز خودداری کرد. از روز 7 اکتبر به بعد نظامیان اسرائیلی تهدید حملات راکتی را به رسمیت شناخته و به آن پاسخ داده‌اند. 

تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که اسرائیل حول موضع‌های نظامی نزدیک محل اصابت راکت را حصار کشیده است که علت آن جلوگیری از اصابت ترکش یا راکت به این سایت بوده است. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد.

نیویورک‌تایمز نوشته این روزنامه اولیه بار هنگام تحلیل تصاویر ماهواره‌ای ناسا متوجه آتش‌سوزی در اطراف سایت سدوت میشا شده است. طبق این گزارش، در این سایت از سال 2004 به این سو آتش‌سوزی‌ای با این حجم به هیچ دلیلی ایجاد نشده است. 

شواهد بیشتر از این حمله در تصاویر ماهواره‌ای که در دسترس عموم هستند، سوابق سامانه‌های هشدار راکتی و مطالب منتشرشده در فضای مجازی یافت می‌شود. نیویورک‌تایمز نوشته کاربران فضای مجازی هم در آن روز به تلاش‌ها برای مهار آن آتش‌ اشاره کرده بودند. 

این راکت حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی به داخل این پایگاه اصابت کرد. این پایگاه در فاصله 25 مایلی از شمال شرق غزه و در فاصله 15 مایلی از غرب بیت‌المقدس قرار دارد. راکت حماس در محوطه‌ای مجاوز تأسیسات موشکی اسرائیل فرود آمد و به سرعت باعث ایجاد آتش در پوشش گیاهی خشک آنجا شد. 

با آنکه نیویورک‌تایمز نتوانسته اصابت راکت‌ها به خود این پایگاه را مورد تأیید قرار دهند اما تصاویر ماهواره‌ای مربوط به ساعت 10:30 صبح نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در مجاورت انبار موشک‌ها تنها آتش‌سوزی ایجادشده بوده است. 

تصاویر ماهواره‌ای بیشتر در ساعات بعد از حمله گسترش سریع آتش و تلاش‌های آتش‌نشان‌ها برای جلوگیری از پیشروی آن را نشان می‌دهد. دست‌کم دو هواپیمای آتش‌نشان در نزدیکی آتش حاضر بودند. تصاویر ماهواره‌ای روز بعد نشان می‌دهد که برای مهار شعله‌های آتش مسیرهای جدیدی ایجاد شده و آتش مهار شده بود. 

«درک الوث»، محقق موسسه مطالعات بین‌المللی در میدل‌بری که به تحلیل این تصاویر پرداخته گفته که به نظر می‌رسید که این مسیرها به وسیله خودروهای آتش‌نشان ایجاد شده بودند تا اطمینان حاصل شود که شعله‌های آتش به سکوهای پرتاب موشک نمی‌رسد. 

دانشگاه مریلند با ایجاد یک پایگاه داده در حال رصد حملات به پایگاه‌های هسته‌ای است. بررسی این پایگاه داده نشان می‌دهد که در گذشته تنها پنج مورد حمله به پایگاه‌های دارای سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان وجودداشته است. اما به دلیل ماهیت مخفیانه سلاح‌های هسته‌ای تعداد دقیق چنین حملاتی هرگز به صورت مشخص روشن نخواهد شد.

با وجود این، گری آکرمن، به عنوان یکی از پژوهشگرانی که این پایگاه داده را ایجاد کرده گفت که حملات 7 اکتبر بی‌نظیر بودند. او گفت: «این حمله چیزی نیست که هر روز اتفاق بیفتد.»

پایگاه سدوت میشا از سال 1962 وجود داشته و آن را می‌توان با راحتی روی تصاویر ماهواره‌ای ردیابی کرد. نیویورک‌تایمز مدعی شده با توجه به اینکه راکت‌های حماس ممکن است چندان دقیق نباشند این احتمال هم وجود دارد که این پایگاه به تصادف هدف قرار گرفته باشد.

طبق نوشته نیویورک‌تایمز اصابت راکت در این پایگاه باعث سوختن 40 جریب از این پایگاه شد اما تسلیحات و تجهیزات موجود در آن سالم باقی ماندند. شعله‌های آتش در فاصله 1000 فوت از اولین انبار موشک‌ متوقف شدند اما به فاصله 400 فوتی یک سامانه راداری بزرگ رسیدند که روی یک تپه در آن پایگاه ساخته شده بود.

مقام‌های رژیم صهیونیستی به این گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز واکنش نشان نداده‌اند.