طبق اطلاعات کرملین، رئیس جمهور روسیه بعد از سفر یک روزه خود به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، امروز، پنج شنبه، در مسکو با همتای ایرانی خود درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه و موضوعات مهم منطقه، از جمله اوضاع غزه، گفتگو و تبادل نظر خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دفتر مطبوعاتی کرملین شب گذشته اعلام کرد که مذاکرات بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی وی، در تاریخ 7 دسامبر (17 آذر ماه) در مسکو برگزار می‌شود و سران دو کشور درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه گفتگو خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «برنامه‌ریزی شده که در دیدار روسای جمهوری روسیه و ایران دستور کار فعلی توسعه همکاری‌های دوجانبه با تأکید بر اجرای پروژه‌های مشترک خوش آتیه در حوزه تجاری و اقتصادی از جمله در عرصه حمل‌ونقل و انرژی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد».

کرملین تاکید کرد که پوتین و رئیسی همچنین در مورد موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تبادل نظر خواهند کرد.

نتیجه سفر یک روزه پوتین به ابوظبی و ریاض

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه به منطقه خاورمیانه  عزیمت کرد تا به طور همزمان از دو کشور - امارات متحده عربی و عربستان سعودی که از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، از سال 2019 در آنجا حضور نیافته بود، بازدید کند.  وی در جریان سفر کاری خود به ابوظبی و ریاض تاکید کرد که هیچ چیز نمی‌تواند مانع توسعه تماس‌های دوستانه بین روسیه و عربستان سعودی شود و روابط مسکو با امارات متحده عربی نیز به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.

رئیس جمهور روسیه در جریان این مذاکرات علاوه بر مسائل دوجانبه، روند اوضاع کنونی در منطقه خاورمیانه را نیز مورد بررسی قرار داد.

مذاکرات پوتین با رهبران کشورهای تاثیرگذار بر اوضاع منطقه تایید دیگری بر عدم کارایی انزوای روسیه در عرصه بین‌المللی است.

افزایش 109 درصدی مبادلات تجاری غیرنفتی امارات با روسیه

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی در دیدار با ولادیمیر پوتین در ابوظبی، اعلام کرد که شاخص مبادلات تجاری غیرنفتی بین امارات و روسیه در سال گذشته 109 درصد رشد داشته است.

آل نهیان یادآور شد که این کشور بزرگترین شریک روسیه در منطقه خاورمیانه و بزرگترین سرمایه گذار در اقتصاد این کشور است و سرمایه گذاری امارات در بخش غیرنفتی روسیه طی سال گذشته 103 درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد که ادامه همکاری با روسیه در زمینه انرژی، پروژه‌های زیرساختاری و فناوری‌های پیشرفته مورد انتظار است. آل نهیان گفت: در سال‌های اخیر، روابط بین کشورهای ما در زمینه‌های مختلف به طور فعال توسعه یافته و من از نقش مؤثر شخص شما در تقویت روابط دوجانبه قدردانی می‌کنم.

مذاکرات پوتین و ولیعهد عربستان در مورد مسائل مورد علاقه دو کشور

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی و رئیس شورای وزیران این کشور، مذاکرات مفصلی در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور انجام دادند. به گفته وی، پوتین و ولیعهد سعودی همچنین درباره همکاری دو کشور در چارچوب اوپک پلاس و روند اوضاع کنونی پیرامون فلسطین و اسرائیل نیز تبادل نظر کردند.

دبیر مطبوعاتی پوتین یادآور شد که سفر ولیعهد سعودی به روسیه از طریق مجاری دیپلماتیک در حال انجام است و هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.

پوتین در ریاض روابط روسیه و عربستان سعودی را پایدار و خوب خواند و به تحولات مثبت در حوزه تعاملات سیاسی، در حوزه اقتصادی و در زمینه‌های بشردوستانه بین دو کشور اشاره کرد.

توضیح کرملین درباره اسکورت هواپیمای پوتین توسط جنگنده‌های روسی

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه همچنین توضیح داد که چرا هواپیمای ولادیمیر پوتین در سفر به ابوظبی و ریاض توسط جنگنده‌های سوخو-35 روسی همراهی شد. پسکوف تاکید کرد که این اقدام به این دلیل بود که پوتین به یک منطقه ناآرام سفر می‌کرد، بنابراین همه اقدامات لازم برای تضمین امنیت رئیس جمهور انجام شد.

وی گفت: «همه میدانند منطقه متلاطم است. اگرچه امارات و عربستان سعودی کشورهای باثبات و امنی هستند، ولی مطمئناً در محاصره منطقه مجاوری هستند که قطعاً مملو از خطرات و غیرقابل پیش بینی است، بنابراین طبیعتاً همه اقدامات برای تأمین امنیت رئیس جمهور پوتین در سطح مناسب در نظر گرفته شد.»

شب گذشته وزارت دفاع روسیه تصاویری از اسکورت هواپیمای پوتین توسط جنگنده‌های سوخو-35 روسی در مسیر ابوظبی را نشان داد. دو فروند جت جنگنده برای اسکورت هواپیمای رئیس جمهور  در شرایط مه غلیط و بارندگی شدید در آسمان روسیه، با مهمات کامل، از زمین بلند شدند.