سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه اطلاعاتی از عوامل پشت حمله به پالایشگاه‌های آرامکو در عربستان سعودی ندارد، گفت فعلا موضوع میانجی‌گری بین تهران و ریاض مطرح نیست.

روسیه: بین ایران و عربستان میانجیگری نمی‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) برخی ادعاها مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرد.

پسکوف طی کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی به پالایشگاه و میدان نفتی شرکت «آرامکو» حمله کرده، گفت: «کرملین هیچ‌گونه اطلاعاتی در اختیار ندارد که کمک کند درباره عامل حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی به یک نتیجه‌گیری برسیم».

به نوشته خبرگزاری « اینترفکس » وی با بیان اینکه فعلا میانجی‌گری مسکو بین ریاض و تهران موضوعیت ندارد، توضیح داد: «هیچکدام از طرف‌های فعلا درخواستی برای این مسئله نداده و بحثی هم درباره میانجی‌گری روسیه بین عربستان سعودی و ایران انجام نمی‌شود».

سخنگوی کرملین همچنین درباره روابط مسکو با ریاض تصریح کرد: «روسیه و عربستان سعودی پروژه‌های همکاری بسیار خوبی را طراحی کرده و قصد دارند برای توسعه روابط اقتصادی همکاری کنند».

پسکوف اما گفت که ریاض هنوز به پیشنهاد مسکو برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی پاسخ نداده است.

ارتش یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکوی عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که نیروهای ما در عمق سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل عربستان سعودی صورت گرفته است.

این در حالی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد یکشنبه ضمن اتهام‌زنی بی‌سند و مدرک به تهران در جریان عملیات یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان، مدعی شد هیچ شواهدی از اینکه این حمله از سمت یمن انجام شده باشد وجود ندارد.

منبع/فارس