سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه روسیه نشان داده به حفظ امنیت منطقه پایبند است، گفت: برای اینکه روسیه با کمک کشورهای منطقه بتوانند شرایط ایجاد و تقویت صلح، آرامش و امنیت را در منطقه غرب آسیا به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس بیش‌ازپیش فراهم کنند، باید راهبردهایی برای این موضوع مهم در قالب طرح منطقه‌ای در دسترس کشورها باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای دیدار با سران امارات و پادشاهی سعودی راهی ابوظبی و سپس ریاض شد. کارشناسان معتقدند، این سفر از آن منظر اهمیت دارد که جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس وارد دومین ماه شده و در عین حال فضای مساعدی برای تمدید و گسترش توافق اوپک پلاس به وجود آمده است.

امارات عربی متحده نخستین مقصد سفر منطقه‌ای پوتین به منطقه خلیج فارس بود و ابوظبی ترجیح داد به عنوان نخستین شریک تجاری مسکو در جهان عرب (9 میلیارد دلار)، استقبالی تاریخی از مرد شماره یک کاخ کرملین انجام دهد.

ریاض دومین مقصد سفر پوتین به منطقه خلیج فارس بود. استقبال گرم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از پوتین نشان دهنده اراده ریاض برای دنبال کردن سیاست «موازنه مثبت» و توسعه روابط راهبردی با مسکوست. در این سفر تاریخی علاوه بر موضوعات سیاسی، به نظر می‌آید دو طرف مذاکرات جدی برای گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری‌های مشترک در روسیه انجام دادند.

با توجه به رویکردهای شرق گرایانه کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و توجه به موضوع کنترل انرژی در منطقه، این سفر از سوی رئیس جمهور روسیه طراحی شد

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سفر رئیس جمهور روسیه به امارات و عربستان سعودی به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروز در نظام بین‌الملل وجود دارد، تأمین انرژی و به تبع آن حفظ و ارتقای امنیت خلیج فارس است. در واقع، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در زمینه هایی همچون انرژی و جابجایی کالا و بندر جایگاه بسیار مهمی دارند و دنیا روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرده است؛ به همین دلیل حفظ و افزایش امنیت منطقه بسیار ارزشمند است.

 

وی افزود: با توجه به  شرایط جغرافیایی غرب آسیا به ویژه خلیج فارس، دیدگاه‌های کشورهای بزرگ ازجمله روسیه بسیار با اهمیت است، زیرا تأمین کننده بزرگ انرژی در عرصه بین الملل به شمار می رود.

 

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: با توجه به رویکردهای ضد آمریکایی روسیه و تأکید مسکو بر ثبات و استقرار امنیت در منطقه، روس ها به شدت پیگیر تقویت آتش بس و جلوگیری از کشتار غیر نظامیان و حفظ ثبات و آرامش در غزه بودند.

 

صدرالحسینی گفت: برای اینکه روسیه با کمک کشورهای منطقه بتوانند شرایط ایجاد و تقویت صلح، آرامش و امنیت را در منطقه غرب آسیا به ویژه حوزه خلیج فارس بیش از پیش فراهم کنند، باید راهبردهایی برای این موضوع مهم در قالب طرح منطقه ای در دسترس کشورها باشد. در این راستا پوتین در سفر کوتاه خود به دو کشور امارات و عربستان به نظر می‌آید این موضوع را دنبال کند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به رویکردهای شرق گرایانه کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و توجه به موضوع کنترل انرژی در منطقه، این سفر از سوی رئیس جمهور روسیه طراحی شد و قابل توجه است.

 

کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: هرچند حفظ امنیت منطقه بسیار مهم و روسیه نشان داده به این مقوله بسیار پایبند و خواهان ثبات و استقرار امنیت در منطقه است، اما باید توجه کرد، امنیت خلیج فارس باید به وسیله کشورهای همسایه ازجمله ایران و با مشارکت و طرح های خودشان دنبال شود.

 

وی توضیح داد: تردیدی وجود ندارد، هر طرحی که به وسیله کشورهای غیر منطقه ای ارائه شود، اولویت دوم به شمار می رود و نمی تواند حافظ تمامی نیازهای منطقه باشد، به همین دلیل باید کشورهای منطقه‌ای طرح های مناسب امنیت خود را با همکاری و مشارکت جمعی پیش ببرند، زیرا طرحی که در آن دخالت کشورهای بیگانه مطرح باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست و ایران این روند را به هیچ وجه قبول نمی کند.