وزیر امور خارجه روسیه گفت، برخی کشورهای منطقه خلیج فارس حاضر هستند تا ابتکارعمل ایران درباره امضای پیمان عدم تعرض را بررسی کنند و مقامات مسکو نیز آمادگی دارند تا به این روند کمک کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه صبح امروز (جمعه) در پایان مذاکراتش با همتای ژاپنی خود در توکیو اعلام کرد، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام آمادگی کرده‌اند تا ابتکارعمل ایران درباره امضای پیمان عدم تعرض بین کشورهای منطقه را بررسی کنند.

پیش از این، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در جریان سفرش به بغداد به کشورهای منطقه خلیج فارس پیشنهاد کرد تا در شرایط کنونی که اوضاع منطقه پیچیده و وخیم شده، توافقنامه‌ای درباره عدم استفاده از توان نظامی علیه یکدیگر امضاء کنند.

لاوروف در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در این باره گفت: «من پیش از این در رابطه روابط بین ایران و همسایه‌های عرب آن در منطقه خلیج فارس توضیح داده‌ام. چندین سال قبل روسیه از زبان رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین، پیشنهاد داد تا روند تقویت اعتماد متقابل و شکل گیری سیستم امنیتی مشترکی بین کشورهای منطقه خلیج فارس آغاز شود. من می دانم که هرچند نه همه، ولی برخی کشورهای شرکت کننده در شورای همکاری‌های خلیج فارس اعلام آمادگی کره اند تا ابتکارعمل جدید ایران درباره امضای پیمان عدم تعرض را بررسی کنند. ما نیز حاضر هستیم تا به این روند کمک کنیم.»   

وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که مسکو از انجام مذاکرات بین آمریکا و ایران استقبال می‌کند، ولی قصد ندارد بعنوان میانجی در این زمینه نقشی داشته باشد.

وی توضیح داد: «ما از آغاز مذاکرات بین واشنگتن و تهران استقبال می‌کنیم، همانطور که از روند مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی هم حمایت کرده و خواستار انجام  مذاکرات درباره حل و فصل بحران در ونزوئلا هستیم، ولی قصد نداریم خدمت میانجی گری در این رابطه برعهده بگیریم. ما عقیده داریم که انجام مذاکرات می‌تواند به حل مشکلات و کاهش وخامت اوضاع کمک کند.»

لاوروف  در عین حال با اشاره به اینکه البته روسیه خواستار انجام گفت‌وگوها بر اساس اصل احترام متقابل، بدون تهدید و قرار دادن شروط اولیه است، افزود: «رهبران ایران ازهم اکنون اعلام کرده‌اند که در شرایط تهدید و اعمال فشار و تحریم، هیچ مذاکره‌ای با ایالات متحده ممکن نخواهد بود.»