پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تغییر مختصات نقشه جغرافیای سیاسی غرب آسیا و حرکت به سمت حل مسأله فلسطین از موضوعات مورد تأکید رهبر انقلاب در دیدار اخیر بسیجیان بود.

حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای درهمین راستا ضمن تشریح جزئیات طرح جمهوری اسلامی ایران برای همه‌پرسی از مردم فلسطین درباره اظهارات برخی ازسخنگویان دنیا در رابطه با راهکار ایران برای مسأله فلسطین گفتند: «بعضی از این سخنگویان دنیا، راجع به نظرات جمهوری اسلامی درباره‌ منطقه که صحبت می‌کنند، به دروغ می‌گویند که «ایران می‌گوید بایستی یهودی‌ها را یا صهیونیست‌ها را به دریا بریزند»؛ نه، این حرف را قبل‌ها دیگران یا کسانی از عرب‌ها گفتند؛ ما هیچ‌وقت نگفتیم این را؛ ما کسی را به دریا نمیریزیم. ما می‌گوییم نظر، نظر مردم است؛ آن دولتی که با آرای مردم فلسطین تشکیل شد، درباره‌ مردمی که آنجا هستند و از کشورهای دیگر آمده‌اند، تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ ممکن است به همه‌ آنها بگوید در فلسطین بمانید ـ کما این‌که در بعضی از کشورهای آفریقا که بنده زمان ریاست جمهوری رفتم آنجا، [مردم] مبارزه کردند و پیروز شدند؛ انگلیسی‌ها آنجا حاکم بودند، بومی‌ها توانستند انگلیسی‌ها را مغلوب کنند اما همان انگلیسی‌ها را در کشور خودشان نگه داشتند؛ مصلحت دانستند و نگه داشتند، اینها هم ممکن است نگه دارند ــ ممکن هم هست بگویند نه، بعضی بروند یا همه بروند؛ اختیار با آنها است؛ ما هیچ‌وقت در این زمینه نظری نداریم.» ۱۴۰۲.۰۹.۰۸

رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گزارشی به بررسی جزئیات طرح جمهوری اسلامی ایران برای همه‌پرسی از ملت فلسطین و سابقه طرح و ثبت آن در سازمان ملل متحد پرداخته است. ۲۹ مهرماه ۱۳۷۹؛ اردوگاه‌ بیت‌المقدس تهران. هرچند گرمای تابستانی رخت بر بسته اما هنوز سرمای زمستانی هم حاکم نشده بود. همین هم شاید باعث شد تا ۱۱۰ هزار نفر از بسیجیان استان تهران در رزمایش فرهنگی و رزمی امام علی علیه‌السلام در نزدیکی تهران اردو بزنند.

بسیجیان صبح روز جمعه ۲۹مهر میزبان حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای بودند. فرمانده کل قوا بعد از سان دیدن از بسیجیان، در پشت تریبون بیانات مهمی ایراد کردند. تبیین شاخصه‌های بسیج و وظایفی که برای ساختن کشور متوجه بسیجیان است، بخش اول سخنان ایشان را تشکیل داد.در ادامه به‌دلیل همزمانی رزمایش با آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطین، سخنان ایشان متوجه موضوع فلسطین، مقاومت و رژیم صهیونیستی شد. گذشته از بحث‌های دیگر اما نکته‌ جالب در میان سخنان آن روز ایشان، تشریح و شکافتن بیشتر پیشنهادی بود که جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله فلسطین ارائه کرده بود. مرور آن بیانات بعد از ۲۳ سال خالی از لطف نیست: «راه‌حل این است که آوارگان فلسطینی از لبنان و هر نقطه دیگری که هستند، به فلسطین برگردند. این چند میلیون فلسطینی‌ای که در بیرون فلسطین زندگی می‌کنند، به فلسطین برگردند. مردم اصلی فلسطین  چه مسلمان، چه مسیحی، چه یهودی - رفراندوم کنند و تصمیم بگیرند که چه رژیمی بر کشورشان حاکم باشد. اکثریت قاطع مسلمانند؛ تعدادی هم یهودی و مسیحی‌اند که اینها ساکنان اصلی سرزمین فلسطین‌اند و پدران‌شان در اینجا زندگی کرده‌اند. نظامی را که مطلوب این جمعیت است، سرِ کار بیاورند؛ بعد آن نظام تصمیم بگیرد با کسانی که در طول این ۴۰ سال، ۴۵ سال و ۵۰ سال به فلسطین آمده‌اند، چه کار کند. نگه‌شان دارد، برشان گرداند، در نقطه خاصی اسکان داده شوند؛ این دیگر با آن نظام حاکم بر فلسطین است؛ این راه‌حل بحران است.» ۱۳۹۷.۰۷.۲۹

آنچه که حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در هشتم آذرماه ۱۴۰۲هجری شمسی و باز هم در دیدار با بسیجیان ایراد و به تعیین تکلیف ساکنان غیربومی سرزمین فلسطین توسط نظام سیاسی که بعد از همه‌پرسی از فلسطینیان بر سر کار می‌آید، اشاره کردند به‌هیچ‌وجه یک موضوع جدید نبود. رأی و نظر ایشان و بالطبع موضع جمهوری اسلامی ایران در تمام این سال‌ها همین بوده است. مرور بیانات هشتم آذر امسال و مقایسه آن با دیدگاه‌های ۲۳ سال قبل ایشان درباره این موضوع به اندازه کافی صریح، واضح و روشن است که نیازی به تفسیر و تعمیم نداشته باشد.

 

طرحی که در سازمان ملل هم ثبت  شده است

نکته‌ جالب‌تر آن‌که این دیدگاه متوقف به یک سخنرانی یا یک ایده نمانده و توسط جمهوری اسلامی ایران در قالب یک طرح دیپلماتیک در آبان‌ماه ۱۳۹۸ به سازمان ملل متحد ارائه و در این سازمان ثبت هم شده است. رسانه KHAMENEI.IR بهمن‌ماه ۱۳۹۸ متن مشروح این طرح را با عنوان متن کامل «طرح برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین» منتشر کرده است.با توجه به همه‌ این دلایل مشخص می‌شود موضعی که حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار هشتم آذرماه با بسیجیان سراسر کشور درباره‌ تعیین‌تکلیف صهیونیست‌ها و ساکنان غیربومی فلسطین توسط دولت منتخب اکثریت فلسطینیان گرفتند موضع جدیدی نبود و تشریح و تبیین همان منطق همیشگی جمهوری اسلامی ایران است که ملت‌های دنیا مبتنی بر اصل حق تعیین سرنوشت، خودشان باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند.غیر از ظالمانه، استعماری وغیرانسانی بودن طرح صهیونیستی کردن فلسطین، تأکید و اصرار و پافشاری بر همه‌پرسی از مردم فلسطین از آنجایی اهمیت مضاعف می‌یابد که در‌نظر داشته باشیم غرب در همه سال‌های پس از تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی هیچ‌گاه برای تعیین و حل مسأله فلسطین به نظر ساکنان بومی این سرزمین رجوع نکرده است. نه درسند زدن قیمومیت انگلیسی‌ها بر فلسطین بعد ازجنگ جهانی دوم نظر مردم این منطقه اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی پرسیده شد، نه در سال۱۳۲۶ شمسی که سرزمین فلسطین به‌دست قدرت‌های آن روزهای دنیا و در لعاب جامعه‌ملل تقسیم و بخشی از آن به صهیونیست‌ها هبه شد، نظری از فلسطینیان خواستند و نه زمانی که صهیونیست‌ها با تکیه بر زور و پول و حمایت غرب، انگلیس و آمریکا در اردیبهشت ۱۳۲۷ شمسی دولت جعلی خودشان را روی تکه‌پاره‌های تقسیم‌شده‌ فلسطین بنا کردند از فلسطینیان نظرخواهی کردند.گویی که همه حق داشتند در مورد سرزمین و خاک ووطن فلسطینیان نظر دهند جز اهالی فلسطین. این درحالی‌است که همزمان با غصب سرزمین فلسطین توسط انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، دیگر ملل منطقه از عراق گرفته تا مصر آرام‌آرام در مسیر استقلال به‌راه‌افتاده و طالب حق خود بودند.پروژه کوچ‌دادن یهودیان از اقصی‌نقاط دنیا به فلسطین از سال ۱۹۲۰ میلادی با هدف برهم‌زدن ترکیب جمعیتی فلسطین در حالی توسط غرب و در رأس‌شان انگلیس و آمریکا صورت می‌گرفت که مقامات آمریکایی و انگلیسی در همین سال‌ها برای کنترل جمعیت مهاجران و حتی یهودیانی که وارد خاک آمریکا یا انگلیس می‌شدند، قوانین و محدودیت‌های زیادی وضع کرده بودند.رژیم‌صهیونیستی روی چنین مبانی استعماری و آپارتایدگونه‌ای بنا شده است. همین بنای کج هم باعث شد که غده‌ سرطانی صهیونیسم و مشکل فلسطین هیچ‌وقت حل نشود. اصل و اساس این بنا بر مبنای یک نطفه‌ نامشروع شکل گرفته است.

 

تعیین سرنوشت فلسطین توسط همه فلسطینیان

درچنین وضعیتی است که طرح جمهوری اسلامی مبنی بر همه‌پرسی از همه فلسطینیان برای تعیین دولت حاکم بر سرزمین فلسطین معنادار می‌شود. طبق این طرح که در سازمان‌ملل ثبت هم شده است، تنها راه‌حل ممکن، برگزاری همه‌پرسی ملی با مشارکت تمامی فلسطینیان اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان و فرزندان آنان است.اجرای این طرح شامل چهار مرحله‌ اصلی است که به ترتیب عبارتند از: اعمال حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین تاریخی خود، برگزاری یک همه‌پرسی ملی در میان مردمان فلسطین شامل پیروان همه ادیان که قبل از بیانیه بالفور در فلسطین ساکن بوده‌اند برای تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی، تشکیل نظام سیاسی مورد نظر اکثریت مردم فلسطین و درنهایت هم تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت ساکنان غیربومی فلسطین توسط نظام سیاسی منتخب اکثریت. موضع رهبر معظم انقلاب اسلامی درهشتم آذرماه دقیقا و بدون هیچ کم‌وکاستی ادامه‌ منطقی همین طرح اصولی جمهوری اسلامی ایران است.جمهوری اسلامی ایران و مقامات آن در سال‌های گذشته همزمان و موازی با مخالفت بنیادین با منطق استعماری رژیم‌صهیونیستی، راهکار خود برای فلسطین مابعد صهیونیست‌ها راهم ارائه کرده است. راهکاری انسانی، متمدنانه و عقلانی که اتفاقا غرب هم دریک قرن اخیر شعار آن را بسیار داده است.برگزاری همه‌پرسی، انتخابات، تکیه به نظر مردم و مردم‌سالاری در همه این سال‌ها راهکار اصلی و مورد تأکید ایران برای حل بحران فلسطین بوده است. راهکاری که استعمار و غرب و انگلیس و آمریکا از یکصد سال قبل تاکنون به آن تن نداده‌اند. تن دادن به نظر و خواست مردم قطعا پایان پروژه‌ استعماری صهیونیست خواهد بود وگرنه تا زمانی که دنیا دنیاست مشکل و مسأله‌ فلسطین به همین شکل باقی خواهد ماند.