اعضای ارشد حماس گزارش رسانه‌های صهیونیست مبنی بر از میان رفتن بخشی از گردان‌های عزالدین القسام در غزه را تکذیب کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رژیم صهیونیستی مدعی است که در دو ماه گذشته بیش از ۵۰۰۰ مبارز از مجموع ۳۰۰۰۰ مبارز گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس را به شهادت رسانده است. یک منبع فلسطینی، نزدیک به رهبری سیاسی حماس با رد این ادعا به میدل ایست آی گفت که تعداد شهدای مبارزان قسام «بسیار کم» و تعداد کل زیر ۱۰ درصد است.

وی گفت: قسام یک جنبش نظامی با ساختار متمرکز و حلقه سازمانی است. ما نشنیده‌ایم که نیروهای مرکزی تلفات جدی داشته باشند، مگر برخی از نیروها که به دلیل درگیری در خارج از تونل‌ها بودند.

اظهارات این منبع چند روز پس از آن بیان شد که سربازان صهیونیست تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی را که در نزدیکی دو مدرسه تحت اداره سازمان ملل در بیت لاهیا در شمال نوار غزه پناه گرفته بودند، دستگیر کردند. ارتش اسرائیل بارها و بدون ارائه مدرک مدعی شده است که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردان دستگیر شده متعلق به حماس هستند.

میدل ایست آی فهرستی از اسامی، سن و حرفه بسیاری از کسانی که بازداشت شده‌اند به دست آورده است. برخی از آنها دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، معلمان مدارس تحت مدیریت سازمان ملل، دانش آموزان مدارس، کارگران یقه آبی و کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

از زمان آغاز تهاجم زمینی ارتش صهیونیستی به غزه در ۲۸ اکتبر، حماس از کمین‌های بالای زمینی و حملات سریع علیه تانک‌ها، خودروهای نظامی و گشت‌های اسرائیلی استفاده کرده و حداقل ۱۰۵ سرباز اسرائیلی را کشته است.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام، روز یکشنبه گفت که مبارزان این گروه در ۱۰ روز اول پس از پایان آتش‌بس در اول دسامبر، ۱۸۰ خودروی نظامی اسرائیل را به طور کامل منهدم کرده یا به آنها آسیب رسانده‌اند. به گفته تحلیلگران، حماس از سال ۲۰۰۸، زمانی که برای اولین بار با حمله زمینی اسرائیل مواجه شد، قوی‌تر شده است.

به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، قسام ۳۰۰۰۰ مبارز و زرادخانه پهپادی و موشکی، سلاح‌های دقیق هدایت شونده و حتی یک شهپاد، موشک‌های ضدهوایی دوش‌پرتاب که قادر به هدف‌گیری هلیکوپترهای اسرائیلی است و راکت‌های ضد تانک دارد.