سخنگوی ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعتراف کرد نظامیان این رژیم سه نفر از اسرایی که در غزه نگهداری می‌شوند را به اشتباه کشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی ارتش اسرائیل امروز جمعه گفت که نظامیان این رژیم به اشتباه سه نفر از اسرایی که در غزه نگهداری می‌شوند را هدف قرار داده و کشته‌اند. 

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «در جریان عملیات رزمی در شجاعیه (در شمال غزه) ارتش به اشتباه سه نفر از گروگان‌ها را به عنوان تهدید شناسایی کرد. در نتیجه نیروهای ما به سمت آنها شلیک کردند و آنها کشته شدند.»

وی اضافه کرد: «حین جستجو و بازرسی‌ در منطقه‌ای که این اتفاق رخ داد به هویت افراد متوفی مشکوک شدیم. جسد آنها برای بررسی بیشتر به اسرائیل منتقل شد و بعد از بررسی‌ها مشخص شد که آنها سه نفر از گروگان‌ها بوده‌اند.»

ارتش رژیم اسرائیل اسامی دو نفر از این افراد را «یوتام حییم» و «سامر تالاکا» اعلام کرده و گفته خانواده نفر سوم خواسته‌اند نامش منتشر نشود. 

هاگاری مدعی شد ارتش اسرائیل بررسی این موضوع را آغاز کرده است. وی تصریح کرد: «ارتش اسرائیل تأکید می‌کند که ما در یک منطقه جنگی فعال قرار داریم که طی چند روز گذشته در آن به صورت مستمر درگیری در جریان بوده است. از این حادثه درس‌هایی آموخته‌ایم که آن را به تمامی نظامیان ارتش در میدان انتقال داده‌ایم.»

پیش از این دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرده بود  برآوردها نشان می‌دهند که ۱۳۲ اسیر اسرائیلی همچنان در غزه زندانی هستند که از این تعداد گمان می‌رود ۱۱۲ نفر زنده باشند و ۲۰ نفرشان کشته شده باشند. 

براساس گزارش سی ان ان، از این ۱۳۲ نفر ۱۱۳ نفر مرد و ۱۹ نفر زن هستند، دو کودک زیر ۱۸ سال و ۱۰ نفر بالای ۷۵ سال سن دارند. 

از میان آنها ۱۲۱ نفر اسرائیلی و ۱۱ نفر اتباع خارجی شامل ۸ تایلندی، ۱ نپالی، یک نفر تانزانیایی و یک شهروند دو تابعیتیه مکزیکی-فرانسوی هستند. 

دفتر نخست وزیری اسرائیل در این بیانیه همچنین اعلام کرد که ۱۱۰ اسیر زنده در جریان توافق تبادل اسرا از سوی حماس آزاد شدند که ۸۶ نفر از آنها اسرائیلی و ۲۴ نفر نیز خارجی بودند. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. بیش از ۱۸۰۰۰ نفر که اکثر آنها زن و کودک هستند تا کنون در این حملات به شهادت رسیده‌اند. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

انتظار می‌رود مرگ اشتباهی این سه اسیر فشارها روی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را افزایش دهد. او در روزهای گذشته از یک طرف به دلیل شکست امنیتی-اطلاعاتی بابت حمله ۷ اکتبر و از طرف دیگر به دلیل ناتوانی در بازگرداندن اسرا از غزه آماج انتقادات شدید قرار گرفته است. 

«ماریوا زانزین»، از تحلیلگران «گروه بین‌المللی بحران» حدود ۱۰ روز پیش گفته بود خانواده‌های اسرای غزه از اینکه ارتش اسرائیل قبل از تکمیل فرایند تبادل اسرا با حماس عملیات نظامی در غزه را از سر گرفته‌اند «به شدت عصبانی» هستند. 

قبل از آن، روز ۱۴ آذرماه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از بروز هرج و مرج در جلسه میان خانواده اسرا در غزه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خبر داده بود.

این رسانه گزارش داده بود که نتانیاهو ظاهراً در این نشست به خانواده اُسرا اطلاع داده که نمی‌تواند همه اسرا را بازگرداند. پس از آن جلسه به آشوب کشیده شده و خانواده اسرا از این نشست خارج شده‌اند.