دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به وضعیت افغانستان گفت: اگرچه حاکمانی در افغانستان حاکم هستند که ما هنوز آن‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم، اما روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با آن‌ها داریم.

سردار صفوی: هنوز حاکمان افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم اما روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با آن‌ها داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا بعد از ظهر امروز (شنبه) در آیین رونمایی از کتاب‌های تخصصی انتشارات سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح که در سومین نمایشگاه ایران ژئو برگزار شد، اظهار داشت: 15 جلد کتاب امروز رونمایی می‌شود که محصول کار فشرده سه ساله سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح است.

وی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران، سیاست همسایگی است؛ به همین جهت خواهان توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و... با 15 کشور همسایه هستیم؛ لذا این کتاب‌ها با استفاده از منافع غنی برای گسترش روابط همسایگی تدوین شده است.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا عنوان کرد: منطقه قفقاز برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ لذا باید جغرافیای این منطقه را بشناسیم تا بدانیم چه سیاستی را در این حوزه باید اتخاذ کنیم.

وی افزود: اینکه ایران چه سیاستی را در باره قفقاز اتخاذ کند، بسیار مهم است؛ زیرا کشورمان در رابطه با منطقه قفقاز رقابت استراتژیکی با سایر کشورها دارد؛ به‌همین دلیل نیاز داریم که روابط بسیار استراتژیکی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته باشیم.

سردار صفوی اظهار داشت: سیاست ایران حفظ امنیت ملی، مرز‌ها و تعیین محدوده مرز‌ها و منافع ملی است؛ البته قدرت‌های بزرگ در این منطقه دخالت دارند؛ لذا اینکه ایران در قفقاز چه سیاستی را اتخاد کند، مسئله مهمی است.

وی سپس با اشاره به وضعیت افغانستان گفت: اگرچه حاکمانی در افغانستان حاکم هستند که ما هنوز آن‌ها را به رسمیت نشناخته‌ایم، اما روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با آن‌ها داریم؛ از سویی مسائل مرزی و بحث حق‌آبه ایران وجود دارد که برای حل و فصل این مسائل باید شناخت کاملی از منطقه داشته باشیم که دانش جغرافیا و داده‌های جغرافیایی در شناخت این منطقه و حل معادلات به ما بسیار کمک خواهد کرد.

دستیار فرمانده معظم کل قوا با تأکید بر لزوم تأسیس سازمان‌ ملی جغرافیایی بیان کرد: این تجربه‌ای است که در کشور‌های دیگر هم ملاحظه می‌کنیم؛ لذا تأسیس این سازمان را به نمایندگان مجلس و دولت پیشنهاد می‌دهم.

سردار صفوی افزود: ما در خلیج فارس نیازمند صلح و برقراری امنیت به صورت مشترک با کشورهای منطقه و البته بدون حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای هستیم؛ به عبارت دیگر اگر امنیت باشد، همه کشور‌های منطقه می‌توانند به آبادانی و پیشرفت برسند؛ لذا بیگانگان باید از منطقه خارج شوند؛ چرا که وجود این نیرو‌های فرامنطقه‌ای باعث بروز ناامنی در منطقه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز یمنی‌ها موشک‌ها و پهپادهایی دارند که به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی می‌رسد و این یعنی معادلات به نفع منطقه و به ضرر صهیونیست‌هاست.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اضافه کرد: معادله جدیدی در دریای سرخ و خلیج فارس در حال رخ دادن است که البته این معادله به نفع ملت‌های منطقه و به ضرر رژیم‌های ستمگر و ظالمی همچون رژیم صهیونیستی است.