وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران راهکار درست حل اختلاف در قفقاز را در نشست ۳+۳ و مکانیسم‌های منطقه.ای جستجو می‌کند و همواره به تلاش‌های خود برای حل مشکل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد.

راهکار درست ایران برای حل اختلاف در قفقاز
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، برخی موضوعات دوجانبه و نیز مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

در این گفت‌وگوی تلفنی، وزیر امور خارجه ضمن اشاره به مناسبات خوب جمهوری اسلامی  ایران و جمهوری آذربایجان و با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آستانه، بر تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، تاکید کرد و گفت: ما همواره بر این باوریم که حضور بیگانگان در این منطقه شرایط را پیچیده‌تر می‌کند و ما مخالف این حضور هستیم.

به گفته امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی ایران راهکار درست حل اختلاف در قفقاز را در نشست ۳+۳ و مکانیسم‌های منطقه.ای جستجو می‌کند و همواره به تلاش‌های خود برای حل مشکل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: ما امنیت منطقه را مقوله‌ای به هم پیوسته دانسته و امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت منطقه و ایران می‌دانیم و مخالفت خود را با هر گونه استقرار نیروی بیگانه در منطقه اعلام داشته و آن را مغایر با صلح و ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای می‌دانیم.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، ارتباط مستقیم و مستمر وزرای خارجه دو کشور را نشانگر عمق روابط بین تهران و باکو دانست و اظهار داشت: ما برای این روابط ارزش و احترام قائل هستیم.

وی از تماس تلفنی وزیر امور خارجه ایران و تشریح نتایج سفر به ارمنستان قدردانی کرد و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات منطقه‌ای را ستود.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان مخالفت خود را با استقرار نیروهای بیگانه در منطقه ابراز داشت و بر تداوم همکاری‌های منطقه‌ای از جمله در قالب نشست ۳+۳ برای کمک به ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد.

بایراموف همچنین از سفر پیش روی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به باکو استقبال کرد و آن را گام مهمی در راستای کمک به پیشرفت روابط دوجانبه توصیف کرد.

منبع: ایلنا