معاون حقوقی رییس جمهور گفت: خواست قانون اساسی «شکاف طبقاتی» نیست، خواست قانون اساسی «بروز فساد» در کشور نیست، خواست قانون اساسی «بودن فقر» در کشور نیست. امروز به نظر می رسد که تاکنون نتوانستیم یکسری خواسته های قانون اساسی را به عمل برسانیم.

معاون رئیسی: بخشی از مشکلات اقتصادی امروز مربوط به «تحریم» نیست و به خودمان بر می‌گردد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد دهقان در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: در گذشته قانون اساسی دستاویز برخی از رفتارهای سیاسی قرار گرفته بود یعنی یک گروهی برای اینکه رقبای خود را از صحنه به در کنند به برخی از اصول قانون اساسی استناد می کردند و یک دعوایی در کشور راه می انداختند در حالی که قانون اساسی میثاق ملی است یعنی هم سند حاکمان و هم سند مردم است.

وی با تاکید بر اینکه ‌مسئولین کشور باید حول قانون اساسی جمع شوند و قانون اساسی به عنوان «میثاق ملی» مورد حمایت همه قرار بگیرد، گفت: این اتفاق در گذشته نیافتاده بود، یک تعدادی از آن منظر وارد شده بودند و یک تعدادی هم به خاطر اینکه در میدان آنها بازی نکنند، آنها هم قانون اساسی را رها کرده بودند و قانون اساسی به اندازه کافی در این ۴۰ سال گذشته ترویج نشد.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع دولت تلاش بر این بود که همه متولیان مربوط به قانون اساسی با یکدیگر هم داستان شوند، شورای نگهبان به عنوان بالاترین مرجع صیانت از قانون اساسی در کشور جایگاه خودش را دارد و آنها باید حضور جدی در میدان داشته باشند و رییس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی است.

دهقان بیان کرد: مسئول اجرای قانون اساسی طبیعتاً دولت و سایر دستگاه های اجرایی و قضایی است و مسئول نظارت بر قانون اساسی طبیعتاً شورای نگهبان است و مسئول دفاع از حقوق عامه در قانون اساسی قوه قضاییه است بنابراین ما در دومین همایش ملی مسئولیت ملی اجرای قانون اساسی که برگزار شد، سعی کردیم که رییس جمهور به عنوان رییس قوه مجریه و مسئول اجرای قانون اساسی محور باشد و ما به عنوان نایب رییس هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی متولی کار باشیم و از سوی دیگر شورای نگهبان به عنوان دادرس قانون اساسی و صیانت کننده از قانون اساسی محوریت داشته باشد. خوشبختانه ۵ نفر از حقوقدان های شورای نگهبان در این جلسه حضور داشتند و یکی از سخنرانان محوری و کانونی این همایش، قائم مقام شورای نگهبان بود و از سوی دادستان کشور به عنوان مسئول پیگیری حقوق عامه در جلسه حضور داشتند و حمایت کردند.

وی گفت: برگزاری این همایش یک اقدام تشریفاتی نبود، از ماهها قبل کار را شروع کرده بودیم، ۱۳۰ مقاله به این همایش تحویل شد که بررسی های کارشناسی در حال انجام است. در حال حاضر در  حال پیگیری کارها هستیم برای اینکه نتیجه ای از آن حاصل شود مخصوصاً همایش امسال که یک همایش تحول بنیادین اقتصادی مبتنی بر اصول قانون اساسی بود.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد که تاکنون نتوانستیم یکسری خواسته های قانون اساسی را به عمل برسانیم. خواست قانون اساسی «شکاف طبقاتی» نیست، خواست قانون اساسی «بروز فساد» در کشور نیست، خواست قانون اساسی «بودن فقر» در کشور نیست. یک اتفاقاتی افتاده و یکسری زاویه ها از قانون اساسی پیدا شده، ما در حال پیگیری این مسایل هستیم و انطباق رفتارها و عملکردها را با قانون اساسی دوباره بازبینی می کنیم و این روند ادامه خواهد داشت.

وی معتقد است: حقوق و قانون اساسی به عنوان میثاق ملی به کمک اقتصاد می آید تا به اقتصاددان ها کمک کنیم که قانون اساسی و خواست ملت و آرمان های انقلاب به نتیجه برسد و حتماً تأثیرگذار خواهد شد. ما علاوه بر اینکه موظف هستیم مروج قانون اساسی باشیم باید قانون اساسی را در عمل به اجرا برسانیم تا مشکلات کشور حل و زمینه پیشرفت کشور فراهم شود.

دهقان در پاسخ به اینکه در حال حاضر در کدام حوزه های اجرای قانون اساسی خلاء وجود دارد؟ گفت: طبیعتاً حوزه اقتصادی همچنان یکی از مشکلات ماست. ما در عرصه های مختلف پیشرفت های فوق العاده ای داشتیم، در عرصه اقتصادی هم البته کشور قدرتمندی شدیم، اگر قدرت نداشتیم که بارها به زمین خورده بودیم و به زانو در آورده بودیم، خواست آمریکایی ها به زانو در آوردن ایران بود و این تحریم ها و فشارهای بی سابقه ای که در طول تاریخ بر کشور و ملت وارد شده، برای این بود که ما را به زانو در بیاورند، خودشان گفتند که تحریم های فلج کننده و علت اینکه فلج نشدیم قدرت اقتصادی ماست اما در عین حال تحریم ها اثر گذاشته و بر کشور و ملت فشار آورده و بر معیشت ما اثر گذاشته در عین حال بخشی از مشکلات اقتصادی امروز هم مربوط به خودمان هست، بخشی از مسایل مربوط به تحریم نیست، باید یکسری اقداماتی انجام دهیم که مشکلات کشور برطرف شود و موارد و اشکالاتی که منشأ تصمیمات داخلی دارد را برطرف کنیم و شاقول و میزان این کار قانون اساسی است و باید برگردیم و همه نگاه کنیم که این قانون اساسی از ما چه خواسته و طبق آن عمل کنیم.