رئیس‌جمهور گفت: دولت باید سه نقش هدایتگری، حمایتگری و نظارت فعال داشته باشد و اگر کار به بخش خصوصی واگذار شد، دولت از نقش تصدی‌گری به نظارتی و توانمندسازی بخش خصوصی تبدیل می شود.

رییسی: برای حل مشکلات اقتصادی منتظر دولت ومجلس بعدی نمی‌مانیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز؛ دوشنبه در مراسم افتتاح همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: نظرات علمی که دارای اتقان بوده و چراغ راه مجری است بسیار به مجریان کمک می‌کند. روش‌های اجرایی سیاست‌های مصوب و ابلاغی نظام و قانون مصوب مجلس راه را هموار می‌کند.

مهم، اجرای عدالت اقتصادی است چه ارسطویی و چه علوی

وی ادامه داد: آن‌چه اهمیت دارد این است که عدالت اقتصادی چه تعریف قدیمی ارسطویی چه تعریفی که امام علی(ع) دارد را اجرا کنیم. همه باید برای عدالت در توزیع ثروت و عدالت اقتصادی تلاش کنیم. رهبری فرمودند توسعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما باید با عدالت همراه باشد. برخی جوامع توسعه یافته هستند اما از عدالت در آن‌جا خبری نیست.  ما توسعه همراه با عدالت می‌خواهیم. معیاری مثل آمایش سرزمینی در نظر بگیریم و عدالت را براساس این معیار اجرا کنیم. آمایش سرزمینی یکی از معیارهای اجرای عدالت اقتصادی است.

مردم پایه بودن اقتصاد موضوع مهمی است

وی با بیان این‌که «هرجا دولت خودش وارد شود و مردم را به حساب نیاورد، مشکل ایجاد می‌شود»، افزود: مردم پایه بودن اقتصاد موضوع مهمی است. از بخش خصوصی  و مردم در بخش اقتصاد باید حمایت شود. در همه برنامه‌های توسعه آمده که دولت متصدی نباشد؛ بلکه ناظر باشد. دولت باید سه نقش هدایتگری، حمایتگری و نظارت فعال داشته باشد و اگر کار به بخش خصوصی واگذار شد، دولت از نقش تصدی‌گری به نظارتی و توانمندسازی بخش خصوصی تبدیل می شود. کار رها نمی‌شود؛ بلکه باید از بخش خصوصی حمایت کرد، سیاست اصلل ۴۴ همچنان پابرجاست و باید اجرا شود. اگر این سیاست در برخی موارد درست اجرا نشده، به دلیل اشتباه بودن این سیاست نیست.

برای حل مشکلات اقتصادی منتظر دولت ومجلس بعدی نمی‌مانیم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم؛ باید مشکل اقتصادی را و راه حل آن را شناخت و با تصمیم راه‌حل‌ها را اجرایی کرد. راه حل دولت این است که برای مشکلات چاره کرد نه این‌که بگوییم دولت و مجلس بعدی چاره جویی کند. دانشگاه‌های ما و اساتید باید مشکلات را بشناسند. نظام مسائل را باید شناخت و دنبال حل مسائل بود. دولت مصمم به حل این مسائل است و نگاه ما در پروژه‌های نیمه تمام هم این است که باید کار تمام شود، به نام هرکسی می‌خواهد تمام شود. بگذارید کار تمام شود و مسائل حاشیه‌ای نباید ما را از انجام کارها باز دارد. ما قادر به حل این مشکلات هستیم. در کشور ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی داریم. این سرمایه عظیمی در کشور است و کارهای بزرگی می‌تواند برای رفع مشکلات انجام دهد. حتما دستگاه‌های اداری ما، دولت و مجلس باید از نظرات علمی صاحب نظران استفاده کنند.

دولت هم اصلاحات ساختاری و هم اصلاحات رفتاری را پیگیری می‌کند

وی گفت: هم در اصلاح ساختارها و هم در اصلاح رفتارها تلاش می‌کنیم. برخی مشکلات مربوط به ساختارها و برخی اشکالات مربوط به رفتارهاست که هر دو باید اصلاح شود. دولت مصمم است که هم اصلاحات ساختاری کند و هم اصلاحات رفتاری را پیگیری می‌کند تا به پیشرفت کشور، رشد اقتصادی و عدالت اقتصادی منجر شود.

ادامه دارد ...