سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

کنعانی: دولت آمریکا با رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت عملا رای به ادامه جنگ غزه داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) چهارم دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران میلاد حضرت عیسی مسیح را به مسیحیان سراسر عالم تبریک گفت.

وی گفت: همه مسیحیان عالم فریاد حمایت و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را سر می‌دهند و خواستار توقف فوری جنگ و بازداشتن رژیم غاصب صهیونیستی از ادامه جنایات علیه مردم بی دفاع فلسطین هستند. در برخی از مناطق به خصوص در فلسطین عزیز حتی در بیت لحم زادگاه عیسی مسیح (ع) براساس گزارش‌هایی که منتشر شده، مسیحیان برای ابراز همبستگی و همدردی با ملت فلسطین مراسم جشن عید کریسمس را تعطیل کردند.

کنعانی افزود: جای تاسف است صهیونیست‌ها حتی در این روزها و حتی در شب میلاد حضرت عیسی مسیح نیز دست از جنایات خود برنداشتند و به کشتار مردم بی دفاع فلسطین ادامه دادند و در شب میلاد حضرت مسیح شاهد انتشار تصاویری غمناک و دردناک از کشتار وحشتناک فلسطینی‌ها در اردوگاه المغازی در مرکز نوار غزه بودیم.

وی افزود: گزارش‌ها حاکی از این است در این بمباران وحشیانه بیش از ۷۰ نفر از شهروندان فلسطینی و زنان و کودکان به خاک و خون کشیده شدند. این عملیات نظامی جنایتکارانه صهیونیست ها را قویا محکوم می‌کنیم و این جنایت نشان داد این رژیم به هیچ یک از آموزه‌های اخلاقی و انسانی و دینی و قواعد بین‌المللی پایبند نیست و ضرورت دارد جامعه جهانی برای جلوگیری از این جنایات با عبور از مرحله صدور بیانیه‌ها اقدام عملی جدی و بازدارنده‌ای را در پیش بگیرد و مانع ادامه جنایات و تجاوزها و کشتار وحشیانه مردم بی دفاع فلسطین شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی های دیپلماتیک ایران برای توقف جنایات صهیونیست‌ها بیان کرد: متاسفانه قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به تصویب رسید نقش حمایتی تمام عیار دولت آمریکا از رژیم غاصب را یک بار دیگر به منصه ظهور رساند. با مخالفت دولت آمریکا هیچ بندی در مفاد قطعنامه دایر بر تلاش فوری برای توقف حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی درج نشد. برای تصویب قطعنامه هم آمریکا رای ممتنع داد.

وی افزود: دولت آمریکا عملا رای به ادامه جنگ داد. این دولت نشان داد در کنار رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگی این رژیم است و بخشی از استمرار حملات این رژیم به شمار می‌رود. درباره ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه دیدگاه‌ خود را روشن کردیم. دیدگاه‌ طرف‌های فلسطینی و دبیرکل سازمان ملل نیز روشن است. اینکه امکان ارسال این کمک‌ها در سایه بمباران‌های مستمر و وحشیانه این رژیم چگونه ممکن است؟ چگونه ممکن است در زیر آتش جنگ و بمباران مستمر هواپیماهای جنگی این رژیم کمک به نوار غزه ارسال و توزیع شود. عملا این قطعنامه عاری از آن چیزی است که در مفاد آن قید شده ارسال کمک‌های انساندوستانه.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آنچه شورای امنیت درباره تصویب این قطعنامه انجام داد آن چیزی نیست که ملت فلسطین نیاز دارد. ۱۵۳ کشور در مجمع عمومی با رای مثبت به قطعنامه حاوی بند تاکید بر توقف فوری حملات خواستار توقف فوری این حملات شدند. مردم جهان در دو ماه و نیم گذشته در خیابان‌ها و میادین نشان دادند خواستار توقف فوری این جنایات و خواستار آتش بس فوری هستند.

کنعانی گفت: آنچه در قطعنامه مصوب شد منعکس کننده خواسته جهانی نیست. آنچه آمریکا در دو ماه و نیم انجام داد در قطعنامه تصریح کرد که خواستار ادامه جنایات جنگی و حامی این جنایات است. جامعه جهانی مسؤولیتش به قوت خود باقی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران تلاش‌های زیادی را صورت داده و ابعاد مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. آخرین تلاش هم میزبانی کنفرانس بین‌المللی تهران بود.