یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای روحانی جایگاه علمی و حوزوی اش طوری نیست که مورد توجه علما قرار داشته باشد.

روحانی ظرفیت تأثیرگذاری در خبرگان را ندارد/ علما او را قبول ندارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حسن روحانی فعالیت انتخاباتی‌اش برای مجلس خبرگان را افزایش داده است و به موازات حزب اعتدال و توسعه را هم برای انتخابات مجلس هدایت می‌کند. حالا یکی از اصلاح‌طلبان کارگزارانی گفته است که «وحانی به دنبال ائتلاف در خبرگان برای تصمیم‌گیری‌های مهم است». حالا پرسش آن است که آیا روحانی اساسا چنین ظرفیتی را دارد؟

حسین سبحانی‌نیا، فعال سیاسی اصولگرا، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای روحانی مدتی است که به صورت جدی در ارتباط با مسئله انتخابات فعال شده است؛ هم انتخابات خبرگان که خودش ثبت نام کرده و هم در انتخابات مجلس که حزب نزدیک به او یعنی اعتدال و توسعه می‌خواهد برای انتخابات لیست بدهد. خود آقای روحانی مایل است چنین نقش تأثیرگذاری را ایفا کند اما واقعیت این است که ظرفیت لازم را برای ایفای این نقش ندارد؛ چه در مقدمات کار و تنظیم لیست انتخاباتی خبرگان و مجلس و چه بعد از انتخابات و در صورت انتخاب به عنوان نماینده خبرگان در مجلس خبرگان رهبری. او حتما ظرفیت آقای هاشمی را ندارد و مقبولیتش در بین علما آن طور نیست که خودش انتظار دارد».

او ادامه داد: «خود آقای روحانی اخیرا در جمعی گفت که با چند تن از علما صحبت کرده و گفته که در انتخابات خبرگان نامزد شوید و راضی به ثبت نام نشده‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد او در همین ابتدای کار توانایی همراه کردن چند تن از علما با خود را هم ندارد چه رسد به تحقق اتفاقاتی مهم در مجلس خبرگان».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «مجموعه خبرگان رهبری نشان داده‌اند به‌طور کامل تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیرند. مرحوم آقای هاشمی هم تلاش می‌کرد تا علمای خبرگان را همراه خود کند و خبرگان را در جهتی مشخص قرار دهد اما به یاد داریم او با آن وزن سیاسی‌اش هم نتوانست رئیس مجلس خبرگان باقی بماند؛ یعنی خبرگان حتی تخت تأثیر آقای هاشمی هم قرار نمی‌گرفتند چه رسد به آقای روحانی. آقای روحانی جایگاه علمی و حوزوی اش طوری نیست که مورد توجه علما قرار داشته باشد و بسیاری از علما بر سر مسائل علمی و حوزوی او بحث‌هایی دارند».

سبحانی نیا در پایان درباره جایگاه سیاسی روحانی در بین اصلاح‌طلبان و البته پایگاه قدیمی‌اش یعنی جامعه روحانیت مبارز گفت: «عملکرد و مواضع آقای روحانی از ذهن جامعه و حتی اصلاح‌طلبان پاک نشده است. اصلاح‌طلبان از او ناراحت بودند و می‌گفتند اشتباه کردیم که همه ظرفیتمان را در سبد روحانی قرار دادیم. حالا بسیار بعید است بعد از این همه ماجرا بار دیگر به سمت او برگردند. آغای روحانی در پایگاه قدیمی‌اش یعنی جامعه روحانیت مبارز هم پایگاهی ندارد. حالا شاید چند نفری باشند که هم او باشند اما او به هیچ وجه جایگاهی در میان نیروهای ارزشی اصولگرا ندارد. البته مسئله خواستن و توانستن است که من بعید می‌دانم این ضرب‌المثل بر وضعیت آقای روحانی صدق کند».