یک عضو حزب کارگزاران می‌گوید که احتمال دارد اصلاح‌طلبان با محوریت حزب نزدیک به روحانی وارد انتخابات شوند.

«اعتدال و توسعه» محور انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‎‌آنلاین: مناسبات انتخاباتی اصلاح‌طلبان قدری پیچیده شده است. از یک سو طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان مایل به شرکت در انتخابات نیستند و از سوی دیگر گروه‌هایی مانند کارگزاران سازندگی می‌گویند باید در انتخابات شرکت کرد و سویی نزدیکان حسن روحانی گویا عزم راسخی برای حضور جدی در انتخابات دارند؛ زیرا خود روحانی در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده است و نزدیکان در حزب اعتدال و توسعه هم برنامه‌هایی برای انتخابات مجلس دارند.

البته زمرمه‌هایی هم شنیده می‌شود که اگر جبهه اصلاحات تصمیمی درباره ورود یا عدم ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات نگیرد، حزب کارگزاران سازندگی لیدر احزاب اصلاح‌طلبی می‌شود که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند. البته این موضوع هنوز در هاله‌ای از تردید است و حتی حالا محمود علیزاده طباطبایی، از اعضای حزب کارگزاران، قویا این احتمال را رد کرده و گفته است: «ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات با محوریت کارگزاران دروغ و شایعه است چراکه حزب کارگزاران سازندگی خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان اقدامی انجام نمی‌دهد و در حال حاضر هم لیستی ندارد».

اگر کارگزاران نخواهد به طور مستقل پا پیش بگذارد تنها یک گزینه برای آن دسته اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند وارد انتخابات شوند، باقی می‌ماند؛ آنکه با روحانی و نزدیکانش همراه شوند. علیزاده طباطبایی هم این احتمال را تأیید می‌کند و می‌گوید: «از حزب اعتدال و توسعه چند نفر از جمله محمدباقر نوبخت و سورنا ستاری در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کردند. در مجموع حزب اعتدال و توسعه خود را اصلاح‌طلب ارزیابی نمی‌کند بلکه حزب مستقلی است که در میان احزاب اصلاح‌طلب قرار ندارد لذا امکان دارد حزب اعتدال و توسعه لیست بدهد که اگر این کار را انجام دهد و افراد مورد اعتماد در آن حضور داشته باشند بعید نیست که اصلاح‌طلبان از لیست مذکور حمایت کنند».

با این اوصاف به نوعی روحانی هم می‌شود لیدر اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو. اگرچه ممکن است چنین چیدمانی در انتخابات پیش رو رخ دهد اما نتیجه عملی نخواهد داشت زیرا هر آرایش انتخاباتی با محوریت روحانی و حزب نزدیک به او یعنی اعتدال و توسعه شکل بگیرد با بی‌اقبالی مردم روبه‌رو می‌شود. شاید مشکل روحانی و افرادی مانند نوبخت و واعظی بیش از همه در نداشتن محوبیت در بین مردم باشد با این اوصاف طبیعی است کار برای آن دسته از اصلاح‌طلبانی که بخواهند زیر پرچم روحانی وارد میدان انتخابات شوند هم سخت خواهد شد.