رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق هیات دولت با آرمان های امام (ره) گفت: انتخابات یکی از جلوه‌های میزان بودن رای ملت است.

رئیس جمهور: انتخابات یکی از جلوه‌های میزان بودن رای ملت است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید ابراهیم رئیسی و اعضای هیئت دولت صبح چهارشنبه _ 11 بهمن 1402 _  در آستانه آغاز دهه فجر با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره)، با قرائت قرآن و فاتحه، یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند و با آرمان‌های بنیانگذار کبیر و شهدای انقلاب اسلامی، تجدید میثاق کردند.

مهمترین بخش اظهارات سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

دولت‌مردان مسئولیت سنگینی در برابر اهداف بلند امام (ره) دارند 

* امروز در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ادای احترامی کردیم به سنت حسنه‌ای که پیشینیان به آن عمل کردند و رهبر فرزانه هم به ما آموختند.

* این میثاق یک یادآوری برای دولت مردان است که بدانند چه مسئولیت بزرگی در مقابل اهداف بلند امام (ره) دارند.

امام خمینی زنده است چون انقلاب اسلامی زنده است

میراث امام راحل حیات‌بخش‌ است و جلوه آن روز به‌ روز در عالم بیشتر می‌شود

* امام خمینی زنده است، چون انقلاب اسلامی و آموخته‌های امام زنده است، امام آموخت که‌ باید اخلاص داشت و‌ برای خدا حرکت کرد

* امروز فرزندان امام در‌ ایران و منطقه آموخته‌های‌ امام را با جان و دل انجام می‌دهند

انتخابات یکی از جلوه‌های میزان رای ملت است

* انتخابات یکی از جلوه‌های میزان رأی ملت‌ است‌ که امام به ما آموخت و پایه‌های آن را گذاشت.

* امام‌ به ما آموخت هم می‌توان به مبانی معتقد بود و هم کشور را پیشرفته قرار داد و جلوه‌هایی از پیشرفت را در کشور می‌بینیم و جوانان‌ کاره‌ای باشکوهی انجام‌ داده‌اند.

* همواره‌ توجه‌ داشتن به مردم راهی است‌ که امام‌ به ما آموخت ؛ هرجایی هم که مردم‌ حضور داشته‌اند گره‌های بزرگ باز شده‌ است.

* مردم‌ تلاش‌ کردند و دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتند.

* امروز در سراسر جهان جلوه‌هایش پیدا شده‌ که فرهنگی به نام دین پیدا شده‌ که‌ می‌تواند راهگشای مشکلات باشد.

* آنچه رهبری امروز به‌ آن‌ تأکید دارند همان خط و راه امام است.

* مردمداری و توجه به مردم، جمهوریت، میزان، رای ملت است نه مانند سیاسیون که کلام شان با مردم آغاز می شود و با آن ختم می شود اما نام بردن از مردم صرفا یک پوشش سیاسی برای اهداف سیاسی است.

میراث امام زندگی ضد استکباری بود

* اولین مسئله جهان اسلام فلسطین و آزادی قدس شریف است. 

* امام فرمود حکومت غاصب و جعلی اسرائیل از بین رفتنی است و وقتی امروز صحنه را نگاه می‌کنیم می‌بینیم روز به روز به تحقق آن نزدیک می‌شویم.

* میراث امام زندگی ضد استکباری بود.

* این انقلاب همچنان موضع ضد استکباری خود را دارد و در جای جای جهان هم شکل گرفته است.

* نفرتی که نسبت به استکبار و رژیم صهیونیستی در عالم سابقه ندارد.

تاکید رهبر انقلاب به دولت، حفظ میراث امام است

* رهبر انقلاب همواره به دولت و مسئولین و دولتمردان تاکید می کنند که باید میراث و نگاه امام حفظ شود و اهداف امام دنبال شود.

* امام به ما آموخت می توان هم به مبانی پایبند بود و هم پیشرفت کرد.

با پایبندی به اصول و مبانی هم می توان کشوری پیشرفته داشت 

* هم می توان به مبانی و اصول پایبند بود و هم می توان کشوری پیشرفت داشت. اگر جایی کسری و کمبودی داشتیم مربوط به نگاه دولتمردان به صورت عام است.

* یک اصولی در جهان عرضه شده که یک تمدن نوینی را در جهان نوید می دهد و این تمدن نوین که امام بنیانگذارش بودند و امروز به دست فرزندان امام در منطقه و جهان دنبال می شود. تمدنی به نام دین و ارزش های دینی است که می تواند سبک زندگی امروز و انسان معاصر را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش از اظهارات رئیس جمهور، سید حسن خمینی نیز سخنرانی کرد که مهمترین بخش اظهارات سید حسن خمینی به شرح زیر است:

توجه‌ به معیشت مردم و طعام مسکین بسیار بحث مهمی است

* دوستان در دولت‌ بسیار به این فرصت و  وظیفه توجه‌ داشته‌ باشند؛ امروز که‌ کار دست‌ مؤمنان است، توجه‌ به معیشت مردم و طعام مسکین بسیار بحث مهمی است.

درد مردم داشتن را به یک فرهنگ تبدیل کنیم

* همه داستان همین است؛ ایمان و درد مردم و فقر داشتن، از کنار یک دردمند به سادگی عبور نکردن؛ این را باید به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

واکنش به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن

* وای به حال کسی که ظلم کند؛ امروز نماد ظلم در جامعه ما رژیم منحوس صهیونیستی است.

* واقعا ملاک انسانیت در جهان تبدیل شده به اینکه نسبت به این رژیم و این غده سرطان چگونه موضع می گیرند.

* سه نفر آمریکایی کشته شدند، که البته کشته شدن هیچکسی در دنیا مطلوب هیچکسی نیست، اما دنیا باید به عزا بنشیند! 26 هزار نفر جلوی چشم دنیا پاره پاره شدند، بقیه سکوت می کنند و این روزگار ماست!

* البته دوستان واقفند هر مسئله ای که بخواهد داستان رژیم صهیونیستی را به حاشیه ببرد و یک مسئله دیگری را جانشین توجه به غزه کند یک انحراف است. هیچ چیزی در ذهن جامعه جهانی نباید بتواند جای این جنایت عجیب، این نسل کشی (که ان شاء الله در دادگاه بین المللی ثابت شود) را بگیرد.

* اصل انقلاب برای تقابل با ستم رژیم ستم شاهی بوده است. حقوق را پاس نمی داشتند. نه ایمان به خدا داشتند و نه از عدالت بهره ای بردند.

مشروح اظهارات رئیس جمهور به نقل از ایسنا را در ادامه بخوانید:

سید ابراهیم رئیسی در مراسم تجدید میثاق هیات دولت با آرمان های امام خمینی (ره) تاکید کرد: توجه به جمهوریت و نگاه و رای مردم بسیار مهم است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که «امام به ما آموخت که باید اخلاص داشت و باید برای خدا حرکت کرد»،‌ گفت: فرزندانی که امروز در جای جای ایران اسلامی و منطقه این آموخته را به جان و دل خریده اند و اینگونه حرکت میکنند، خودشان میگویند که از امام یاد گرفته ایم.

وی با بیان این‌که «حیات امام، حیات جلوه‌های اخلاقی، اعتقادات، باورها، آموخته های جهادی و انقلابی، مردم داری و توجه به مردم و جمهوریت است»، گفت:  امام خداباور و مردم باور بود و همان طور که تاکید داشتند، میزان رای ملت است. اما نه مثل سیاسیون که کلام‌شان با مردم آغاز می‌شود و به مردم ختم می‌شود اما نام بردن از مردم صرفا یک پوشش سیاسی برای اهداف سیاسی است.

رئیسی در ادامه با اشاره به این‌که «امام فرمودند «اولین مسئله جهان اسلام،فلسطین و آزادی قدس شریف است» افزود: وقتی امروز صحنه را نگاه می‌کنیم می‌بینیم آن‌چه امام فرمودند یعنی این که حکومت غاصب و جعلی اسرائیل زایل شدنی و از بین رفتنی است، تحقق دارد و نزردیک و نزدیک تر  میشود و این یعنی حیات میراث امام.

رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که «امام پرچم فلسطین و آزادی قدس را برافراشت»، خاطرنشان کرد: میراث امام زندگی ضد استکباری بود و همیشه در سخنانشان در صحیفه نور نگاه ضد ظلم و استکبار داشتند.

وی با بیان این‌که «این انقلاب همچنان موضع ضد استکباری خود را دارد و در جای جای جهان نیز این نگاه شکل گرفته است» ، تصریح کرد: نفرتی که امروز نسبت به رژیم صهیونیستی در عالم وجود دارد، بی‌سابقه است. همچنین نفرتی که نسبت به استکبار یعنی آمریکا و کسانی که می‌خواهند و می‌خواستند این دنیا را تحت سلطه خود درآورند، بی‌نظیر است.

رئیسی با اشاره به این‌که «سازمان سیا دیروز رسماً اعلام کرد که باید بپذیریم دیگر قدرت بی‌بدیل جهان نیستیم» گفت:تعبیر من این است که این حرف به این معناست که قدرت‌های دیگری از جمله قدرت‌های نوظهور در عالم سر برافراشتند که همان مبارزه با یکجانبه گرایی است که میراث امام بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره)  گفت: خدا را شاکریم که این توفیق عنایت کرد و سنت حسنه‌ای که پیشینیان به آن عمل کردند و رهبری فرزانه انقلاب به ما آموختند را عمل کردیم تا در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در حرم مطهر امام بزرگوار با راه امام و اهداف امام تجدید میثاق کنیم.

وی افزود: تجدید میثاق با آرمان‌های امام می‌تواند یادآوری باشد برای دولتمردان به این‌که کجا قرار دارند و چه مسئولیت سنگینی به عهده دارند و بنیانگذار انقلاب چه اهدافی را دنبال می‌کردند و از چه ویژگی ها و شاخص هایی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: میراث امام حیات دارد و جلوه‌اش روز به روز در عالم بیشتر می‌شود . پس امام زنده است، چون انقلاب اسلامی، میراث امام و آموخته‌های امام زنده است.

رئیسی با بیان این‌که «توجه به محرومین و مظلومین فقرا و مستضعفین از آموخته‌های امام است» گفت: مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید داشتند که ما به عنوان دولت و همه دولتمردان و مسئولان که در کسوت خدمتگزاری به مردم در جای جای کشور هستند باید توجه داشته باشیم که میراث و اهداف امام حفظ و دنبال شود.

وی افزود: دهه فجر یادآوری است که امام چه می‌خواستند و امروز کجا قرار داریم و چه کنیم که اهداف امام بیش از گذشته محقق شود. و این همان پیمان و میثاقی است که در دهه فجر می‌بندیم.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که «امروز جلوه‌هایی از پیشرفت را در جای جای کشور می‌بینیم» ،تصریح کرد: جوانان کارهای بزرگی انجام دادند و هر جا با خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری وارد شدند، جلوه‌های باشکوهی خلق کردند .چه در دفاع مقدس و چه در علم و فناوری و عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی.

رئیسی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری و تاکیدشان بر توجه به توان و حضور و دستان توانای مردم گفت: این برای ما درس است و همان راهی است که امام دنبال می‌کردند که همانا توجه به مردم و توانایی‌های‌ مردم بود.