سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به گروسی توصیه می‌کنیم از اظهارنظرهای سیاسی خارج از چارچوب حرفه‌ای خود و از تبدیل آژانس به محل اظهارنظرهای غیرتخصصی خودداری کند.

کنعانی: دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد / رشته‌های ارتباطی تبادل پیام در خصوص برجام همچنان برقرار است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صبح امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که در مصلی امام خمینی برگزار شد، سوالات خبرنگاران را پاسخ داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: غزه در صدوسی‌وششمین روز جنگ رژیم صهیونیستی وضعیتی غم‌انگیز دارد؛ این جنگ نشان داد حقوق بشر آن‌گونه که کشورهای مدعی به دروغ پرچم آن را در دست گرفتند، دروغی بیش نیست. این جنگ نشان داد که ماهیت رژیم صهیونیستی چقدر پست است و حامیان غربی آن به‌ویژه آمریکا همدست یک متهم به نسل‌کشی در لاهه هستند.

کنعانی گفت: اقدام‌های امریکا برای نجات رژیم صهیونیستی ادامه دارد؛ جامعه جهانی نسبت به توقف فوری جنایت علیه مردم فلسطین مسئولیت جدی دارد؛ دولت آمریکا پیشاپیش مخالفت خود را با قطعنامه پیشنهادی الجزایر در شورای امنیت اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا ایران همان‌گونه که بارها تاکید کرده، از تمامی ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای توقف جنگ غزه استفاده خواهد کرد؛ برای سازمان همکاری اسلامی مسئولیت جدی قائل هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: وزیر امور خارجه در گفتگو تلفنی با دبیرکل این سازمان‌خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده وزیران شد؛ ایران طی یادداشت رسمی درخواست خود را تسلیم دبیرخانه سازمان کرد و حتی برای میزبانی نشست دوم و برام خارجه اعلام آمادگی کرد. تلاش‌ها و مذاکرات دیپلماتیک خود را در منطقه و خارج از منطقه ادامه می‌دهیم.

ناصر کنعانی اقدام آفریقای جنوبی، اظهار کرد: ایران حمایت قاطع سیاسی خود را اعلام کرد؛ لاهه در معرض آزمون جدیدی قرار دارد. درباره شکایت دوم آفریقای جنوبی انتظار داریم لاهه در رابطه یا قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و اقدام اولیه خود را با گام‌های اولیه برای پاسخگو کردن و محاکمه سران این رژیم تکمیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود درباره روابط میان ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار داشته و متنوع و گسترده است. افق‌های پیش رو هم امیدوارکننده است؛ دو دولت برای احرای توافق‌ها از جمله اقتصادی، تجاری و امنیتی عزم مشترک دارند؛ مقابله با تروریسم نیز جز موارد مشترک مورد تاکید طرفین است. گام‌های بزرگی برای اجرای سند امنیتی میان ایران و عراق با هدف تامین منافع دو کشور برداشته شده و گام‌های تکمیلی در حال انجام است.

وی همچنین درباره حضور نظامیان خارجی در منطقه گفت: حضور نیروهای خارجی در عراق به ثبات این کشور کمک نمی‌کند و ما اساسا مخالف حضور نیروهای خارجی در منطقه هستیم و حضور آن‌ها را مخل امنیت منطقه می‌دانیم؛ درباره وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در عراق مردم و دولت این کشور باید تصمیم بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مذاکرات آتش‌بس و تبادل زندانی‌ها در غزه، گفت: آتش‌بس در غزه خواسته فراگیر و جهانی است؛ رژیم صهیونیستی، چون اهداف ادعایی‌اش از جنگ محقق نشده، مایل به آتش‌بس نیست. آمریکا هم به‌عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی با هرگونه تلاش برای آتش‌بس مانع‌تراشی می‌کند. ایران در تلاش‌های دیپلماتیک خود بر ضرورت پایان دادن فوری به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی تاکید دارد، گره زدن موضوع آتش‌بس به مسئله پساغزه را نمی‌پذیریم.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعاهای رافائل گروسی درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت: ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده و همان‌گونه که در ۱۵ گزارش بازرسان آژانس آمده، فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز و منطبق بر قوانین بین‌المللی دارد. این فعالیت‌های صلح‌آمیز در چارچوب‌های مذکور ادامه خواهد داشت. دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد و ما از حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی و مقررات آژانس برای استقرار فعالیت‌های صلح‌آمیر خود استفاده می‌کنیم. به گروسی توصیه می‌کنیم از اظهارنظرهای سیاسی خارج از چارچوب حرفه‌ای خود و از تبدیل آژانس به محل اظهارنظرهای غیرتخصصی خودداری کند.

وی  درباره استمرار ادعاها در خصوص میدان گازی ارش گفت:  ایران در حفاظت از حقوق ملی ایران  و ملت اهتمام لازم را دارد. طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در خصوص میدان ارش هیچ حقی را برای بیان کننده ایجاد نخواهد کرد. ایران بهترین راهکارها را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی دو کشور می‌داند.

این دیپلمات درباره موضوع حج عمره گفت: عمره مفرده شهروندانمان را به‌عنوان یکی از موضوع‌های مورد توافق با عربستان پیگیری کردیم و حتی مقدمات کار فراهم شده بود. وزیران امور خارجه ایران و عربستان تاکید کردند که موضوع یک مسئله فنی میان هواپیمایی ایران و طرف عربستانی است. امیدواریم همان‌گونه که وزیر خارجه عربستان وعده داد این مساله در سریع‌ترین زمان ممکن حل‌وفصل شود. خبر اخیر به معنای لغو عمره منفرده در سال ۱۴۰۲ نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن گفت: این اقدام نقض حاکمیت تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل است. این اقدام‌های غیرقانونی و یکجانبه و خودسرانه نشان می‌دهد که این کشور اعتقادی به مقررات بین‌المللی ندارند. آمریکا و انگلیس برخلاف ادعاهایشان به دنبال توسعه جنگ به سراسر منطقه هستند. ما این اقدام‌ها را غیرقابل قبول دانسته و محکوم می‌کنیم. اتفاق‌ها در دریای سرخ معلول شرایط جاری در غزه است. از طریق واسطه‌ها موضع خود را به آمریکا اعلام کردیم و امیرعبداللهیان پیام واضح ایران را به دیوید کامرون، همتای انگلیسی خود رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست دوحه درباره مسائل افغانستان و حضور ایران گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان تاکید دارد. ما هم در قالب دوجانبه و هم در قالب سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای این هدف تلاش کردیم. حضور ما در نشست دوحه در چارچوب چنین رویکرد مسئولانه‌ای برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان است.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره دعوت نشدن از ایران برای دومین سال پیاپی در جهت حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما قطعاً نگران اهداف این کنفرانس هستیم. مجریان و برکزارکنندگان این کنفرانس در مسیر غلط حرکت می‌کنند و سازوکار کنفرانس امنیتی مونیخ را به محل طرح دیدگاه‌های غیرسازنده تبدیل کردند. انتخاب گزینشی کشورها و دعوت از سران جنایت‌کار جهان برای حضور در این کنفرانس نشان می‌دهد، این کنفرانس در مسیر نادرست پیش می‌رود و ما بیش از نگرانی برای دعوت نشدن از خود، نگران سرنوشت این کنفرانس هستیم.

وی در خصوص لبنان و رویکرد گروه‌های مقاومت گفت: ما بارها اعلام کردیم که آنچه که جریان های مقاومت انجام می‌دهند نگاه مسئولانه این گروه‌ها در حمایت از ملت فلسطین است که بیش از چهار ماه در معرض سیاست نسل کشی قرار دارند. آنچه که مایه نگرانی است حمایت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی است. نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیستند ایران نیروهای وکالتی در منطقه ندارد. آنان در چارچوب مصالح دولت‌ها و ملت‌های خود تصمیم میگیرند. امنیت و ثبات لبنان برای کل منطقه مهم است. لبنان هم در طول سالیان گذشته در معرض تجاوزات رژیم قرار داشته است. همه کشورهای منطقه رژیم را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود تلقی می‌کنند. اقدامات نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیست.

وی درباره ترورهای رژیم صهیونیستی گفت: همانطور که مقامات ذی ربط اعلام کردند، هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهند ماند. هراقدام جنایتکارانه ای که رژیم علیه ایران مرتکب شده پاسخ داده شد و هرگونه اقدامات احتمالی هم بدون پاسخ نخواهند ماند. آنان بارها طعم تلخ سیلی‌های محکم ایران را چشیدند.

وی درباره آخرین پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در ارتباط با برجام همچنان در دستورکار ایران است. همانطور که اعلام شده خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای دستگاه دیپلماسی است، در عین حال رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن دیگر اعضا دنبال می‌شود. گفتگوهایی در این زمینه انجام شده و رشته‌های ارتباطی تبادل پیام همچنان برقرار است.  این مسیر دیپلماتیک همچنان برقرار است.

در حال تکمیل...