سخنگو وزارت امور خارجه درباره ادعای آژانس و سرعت بخشیدن به غنی سازی ایران گفت: بارها اعلام کردیم ایران به تمامی تعهدات خودش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه عدم اشاعه پایبند است. از زمان امضای برجام هم ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌های آژانس از فعالیت‌های کشور صورت گرفته است. طرح موضوعاتی از این قبیل سازنده نیست و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیست.

اولین واکنش تند ایران به ادعای جنجالی آژانس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با حضور خبرنگاران گفت: در آستانه چهارمین سالگرد شهادت سردار بزرگ قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم حاج قاسم سلیمانی، نام و یاد این شهید گرانقدر را گرامی می‌دارم و به روح آن شهید والامقام درود و سلام می‌فرستم. شهید سلیمانی در بین ما نیست اما آرا افکار و اندیشه‌ها و مکتب و اندیشه وی در منطقه برقرار است و نرم‌افزار مقاومت که آن شهید گرانقدر تولید کرد باقی است و اندیشه مقاومت هر روز جان تازه‌ای به خود می‌گیرد.

کنعانی با اشاره به شهادت سردار سیدرضی موسوی، یادآور شد: همچمین یاد و خاطره شهید گرانقدر در طول سالیان طولانی در منطقه، شهید سیدرضی موسوی را گرامی می‌دارم و یک‌بار دیگر اقدام جنایت‌آمیز ترور این شهید را قویا محکوم می‌کنم. رژیم صهیونیستی در توسل به اینگونه اقدامات جنایت‌آمیز هیچ‌گونه دستاورد راهبردی نخواهد داشت. ملت‌های جهان در شرایطی سال نو را جشن می‌گیرند که سرزمین زادگاه عیسی مسیح تحت بی‌سابقه‌ترین جنایت رژیم غاصب قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: رژیم صهیونیستی در سایه حمایت تمام‌عیار آمریکا در ایام سال نو میلادی هم دست از اقدامات شرورانه و ماجراجویانه خود دست برنداشت و این جنایت را به‌طور مستمر ادامه می‌دهد. جا دارد از جامعه جهانی بخوهیم در مسئولیت حمایت از ملت فلسطین و بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار در برابر رژیم صهیونیستی عمل کنند.

کنعانی با بیان این که پیگیری جنایت ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: این موضوع هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و یادداشت‎هایی از سوی وزارت امور خارجه به سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا فرستاده شده است. معاون حقوقی نهاد ریاست جمهوری در این رابطه توضیحات دقیق حقوقی را مطرح کردند؛ اگر محاکمه عادلانه‌ای وجود داشته باشد حتما مسئله ترور مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور باید مورد پیگرد، محاکمه و اجرای حکم قرار گیرد. از نظر ایران چون شهید سلیمانی یکی از شخصیت‌های مورد حمایت بین‌المللی بوده و در یک سفر رسمی بوده است، وضعیت وی مشمول مفاد مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی است و دیوان کیفری بین‎‌المللی می‌تواند به این مسئله ورود پیدا و حکم صادر کند. شخص دادستان دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند به این موضوع ورود کند. ما پیگیری راه‌های ممکن را برای تحت پیگرد قرار دادن مجریان و عاملان اصلی ترور را با جدیت در حال پیگیری هستیم.

کنعانی درباره ادعای آژانس و سرعت بخشیدن به غنی سازی ایران گفت: بارها اعلام کردیم ایران به تمامی تعهدات خودش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه عدم اشاعه پایبند است. از زمان امضای برجام هم ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌های آژانس از فعالیت‌های کشور صورت گرفته است. طرح موضوعات از این قبیل سازنده نیست و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیست. فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و تحت نظارت آژانس قرار دارد. از آژانس و دبیرکل انتظار می رود گه اقدامات حرفه‌ای خود را دنبال کنند و از سیاست زدگی پرهیز کنند و اجازه دهند همکاری‌های ایران با اژانس به صورت حرفه ای و تخصصی در چارچوب موافقنامه جامع پادمان و معاهده عدم اشاعه و بیانیه امضا شده ایران و اژانس پیش رود.

وی درباره ادعای تبادل سفرا بین ایران و مصر توسط مقام مصری گفت: روابط میان دو کشور ایران و مصر بر اساس نقشه راه دو وزیر خارجه بر مبنای نگاه روسای دو کشور در حال پیگیری است و فضای مثبت میان دو کشور وجود دارد. ما علاقه مندیم در چارچوب راه تعریف شده روابط میان دو کشور مهم اسلامی گام به گام ارتقا پیدا کند و شاهد آثار مثبت در روابط دو جانبه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط ایران و روسیه گفت: روابط ایران و روسیه سازنده و رو به جلو است و در مسیر مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی شاهد گسترش روز افزون روابط دو کشور در زمینه های مختلف بودیم. بر مبنای اراده سیاسی رهبران دو کشور روابط توسعه پیدا خواهد کرد. وجود روابط مشترک لزوماً به معنای اتفاق نظر بر همه موضوعات بین المللی نیست. کشورها در موضوعات مختلف دیدگاه هایی مبتنی بر منافع ملی خود دارند و ایران دیدگاه های ویژه خود را دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است روسیه دیدگاه‌های متفاوت خودش را داشته باشد، گفت: مادامی که روابط میان کشورها بر اساس احترام متقابل شکل بگیرد، این روابط قابلیت توسعه دارد و اختلاف نظرها هم مادامی که مخل روابط نباشد می تواند امر پذیرفته ای باشد. در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ما موضع صریح خود را اعلام کردیم و دیدگاه صریح ایران در گفتگو با وزیر خارجه روسیه مطرح شد. روابط خوب ایران و روسیه مانع از آن نیست در ارتباط با موضوعات دیگر ما مواضع خود را مطرح نکنیم.

کنعانی درباره ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی در خصوص پیام آمریکا به ایران در خصوص فلسطین گفت: من نمی توانم چنین خبری را تایید کنم. ایران موضع روشن و دقیقی در ارتباط با تحولات فلسطین دارد. ما در عین اینکه با طرف های مختلف در حال رایزنی برای پایان بخشیدن جنایات رژیم صهیونیستی داریم، در ارتباط با نحوه کمک به ملت فلسطین مشورت هایی داریم. در ارتباط با فلسطین معتقدیم که این ملت فلسطین است که باید در ارتباط با وضعیت سیاسی خود تصمیم بگیرد.

کنعانی با بیان اینکه ما دولت آمریکا را دارای صلاحیت برای ایفای نقش در خصوص مسائل فلسطین نمی دانیم، اظهار داشت: آمریکا هیچگاه یک طرف راه حل نبوده و آمریکا همواره یک طرف منازعه بوده است. آمریکا به طور مکرر در سطوح مختلف اعلام کرده که خود را متعهد به امنیت و حمایت اسراییل می دانیم و چنین رژیمی چگونه می تواند اهلیت در خصوص راهکارهای سیاسی داشته باشد. دولت آمریکا فقط می تواند به حمایت های خود از رژیم در ادامه جنایات رژیم پایان ببخشد و به خواسته های جامعه بین المللی جامع عمل بپوشاند.

کنعانی در خصوص گفتگوی انجام شده وزرای خارجه ایران و انگلیس و ادعاها علیه ایران گفت: در پاسخ به ادعاهای مطرح شده پاسخ شفاف ایران از زبان وزیر خارجه کشورمان مطرح شد و شفافیت لازم وجود داشت و خبرش هم منتشر شد. طرح ادعاهای بی اساس از سوی انگلستان که نقش مشخصی در ارتباط با بحران ریشه دار فلسطین دارد، این اظهارات مسموع است. موضوعات مربوط به تحرکات دولت آمریکا هم در راستای نقش آفرینی در راستای ناامنی در منطقه به ویژه دریای سرخ است. این ادعاها هیچ کمکی به صلح در منطقه نمی کند. 

وی درباره ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: در ارتباط با اظهارات مقامات رژیم غاصب، رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که در ارتباط با فعالیت های صلح امیر ایران اظهار نظر کند. این رژیم به طور غیرقانونی دارای کلاهک های هسته ای است و فعالیت او تحت نظارت اژانس قرار ندارد. ظرفیت های هسته ای رژیم تهدید علیه صلح در منطقه و بین الملل است. اظهارات مقامات این رژیم مبنی بر تهدید استفاده از سلاح هسته ای علیه ملت فلسطین نشان دهنده این است که این رژیم دارای تسلیحات پنهان هسته ای است و همچنین خطر استفاده از سلاح هسته ای از سوی این رژیم علیه اهداف منطقه ای وجود دارد.

وی در خصوص حملات اسراییل در منطقه گفت: آنچه رژیم در ارتباط با سوریه و حملات هوایی یا موشکی به خاک سوریه انجام می دهد، نقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و نقض حاکمیت ارضی یک کشور مستقل است. چنین اقداماتی از منظر همه حقوق شناخته شده بین المللی محکوم و شایسته واکنش است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اقدامات از این دست تهدیدی برای صلح بین المللی است و مراجع مسئولیت دارند مانع استمرار اینگونه اقدامات شوند. رژیم عادت دارد با تلاش برای تسری بحران در منطقه بحران های داخلی خودش را به بیرون تسری دهد. ملت های منطقه این رفتار فرافکنانه رژیم صهیونیستی را می شناسند. انتظار می رود جامعه بین المللی و شورای امنیت به مسئولیت خود در حفظ صلح بین المللی عمل کند.