یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه باعث تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی شد.

مشارکت مردم در انتخابات قدرت بین‌المللی ایران را تقوت کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مردم نشان دادند که در هر شرایطی پای نهاد انتخابات می‌ایستند. اما حضور مردم در انتخابات چه تأثیرات مثبتی در عرصه سیاست داخلی و خارجی خواهد داشت؟

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای روی کارآمدنش پایه‌های خود را بر مشارکت عمومی بنا نهاد. در واقع قدرت نظام ایران از مردم گرفته می‌شود و به همین دلیل هم بوده است که در همه سال‌های بعد از انقلاب و حتی در میانه جنگ همواره انتخابات برگزار شده است؛ حتی در شهرهایی که در دوران جنگ زیر بمباران عراقی‌ها قرار داشتند».

او ادامه داد: «مشارکت مردم در انتخابات در واقع اساس مردم‌سالاری دینی است. قانون اساسی هم به حضور مردم اهمیت ویژه‌ای داده است؛ بنابراین حضور مردم در انتخابات هم نهاد دموکراسی را در کشور تقویت می‌کند و هم باعث اثبات مردمی‌بودن نظام سیاسی می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «شرکت مردم در انتخابات دو مؤلفه را پدید آورد؛ نخست آنکه پیام روشنی به جامعه جهانی مخابره کرد که مردم پشت نظام خود ایستاده‌اند و دوم دشمنان را ناامید کرد. دشمنان مدت‌هاست که سعی در مأیوس‌کردن مردم از انتخابات داشتند اما امروز می‌بینیم که خودشان ناامید شدند. نکته دیگر این است که مردم با انتخاب افراد شایسته، حق تعیین سرنوشت خود را اِعمال کردند. آنها با مشارکت در انتخابات تلاش کردند تا روزهای بهتری را برای خود بسازند. واقعیت این است که هرچه نمایندگان، شایسته‌تر باشند، مجلس قدرتمندتری شکل می‌گیرد و طبیعتا چنین مجلسی می‌تواند دیگر حقوق مردم باشد».

هانی‌زاده در پایان گفت: «حضور مردم در انتخابات قدرت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را هم تقویت کرد زیرا وقتی نظامی به پشتوانه مردمی قوی‌ای داشته باشد می‌تواند جایگاه خود در عرصه بین‌المللی را ارتقا دهد. اکنون این اتفاق رخ داده است و با مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه باعث تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی شد که باعث خواهد شد دشمنان از مواضع خود عقب‌نشینی کنند».