با مشارکت نزدیک ۵۰ درصدی مردم قم تکلیف سه نماینده قم در خانه ملت مشخص شد که در بین آنها ۲ چهره جدید به چشم می‌خورد.

منتخبان قم برای وکالت در مجلس دوازدهم را بهتر بشناسیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با مشارکت نزدیک ۵۰ درصدی مردم قم تکلیف سه نماینده قم در خانه ملت مشخص شد که در بین آنها ۲ چهره جدید به چشم می‌خورد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه یازدهم اسفندماه در قم همزمان با سراسر کشور در حالی برگزار شد که ۴۹.۷ درصد افراد واجد شرایط در آن مشارکت داشتند که در مجموع ۳۸۹ هزار و ۷۵۵ رأی صحیح مأخوذه آن تکلیف سه نماینده قم در بهارستان را مشخص کرد.

طی این انتخابات، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری با کسب ۱۴۹ هزار و ۲۸۳ رای معادل ۳۸.۰۲ درصد بیشترین آرا را از آن خود کرد.

ذوالنوری در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم قم در خانه ملت بوده است، وی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در سال پایانی دوره دهم و سال نخست دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، سمت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت.

محمدمنان رییسی که از وی به عنوان پدیده انتخابات در قم نیز یاد می‌شود از چهره‌های علمی و دانشگاهی است که شاید تا یک ماه قبل کمتر کسی اسم وی را در محافل عمومی شنیده بود. رییسی در انتخابات اخیر با بیان صریح مواضع و برنامه‌های مدون خود توانست علاوه بر جلب نظر بسیاری از گروه‌های سیاسی قم، در بین مردم نیز پایگاه خوبی به دست بیاورد. محمد منان رییسی با کسب با ۱۰۵ هزار و ۱۴۷ رای معادل ۲۷ درصد آرا بعنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه قم راهی مجلس شورای اسلامی شد.

رییسی آنطور که در مصاحبه‌های خود به صراحت بیان می‌کند خود را در هیچ کدام از جریانات اصولگرایی و اصلاح طلبی تعریف نمی‌کند و از خود به عنوان یکی از یک جوان انقلابی یاد می‌کند و طرفداران خود را نیز جریان سوم و برگرفته از گام دوم انقلاب می‌نامد.

وی متولد ۱۳۶۰ و دارای مدرک دکتری معماری از دانشگاه علم و صنعت و فوق لیسانس شهرسازی از دانشگاه تهران است. رییسی چندسالی نیز سابقه شرکت در دروس خارج فقه عمران شهری آیت الله محسن اراکی از اساتید حوزه علمیه قم را دارد. مطالعات پیرامون معماری و شهرسازی اسلامی جزء دغدغه‌های اصلی وی است.

رییسی، رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و عضو شورای معاونین شهرداری تهران، مدیر پژوهشکده معماری ایرانی و اسلامی، عضویت در هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه قم و فعال بودن در طرح‌های توسعه ای در برخی از شهرهای کشور سوریه را در کارنامه خود دارد.

سرانجام حجت الاسلام قاسم روانبخش با کسب ۷۸ هزار و ۵۴۵ رای معادل ۲۰.۱۶ درصد آرا توانست در یک رقابت نزدیک با نفرم چهارم یعنی حسن مالکی نژاد روانه خانه ملت شود. وی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی است. دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن، عضو قرارگاه عمار، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و استاد طرح ولایت دانشجویی و در گذشته هم مسئولیت‌هایی از جمله مشاور ویژه استاندار قم در زمان آقای ناظمی اردکانی، ۲ دوره حضور در شورای اسلامی شهر قم با پذیرش مسئولیت در کمیسیون‌های مختلف و نیز فعالیت در کمیسیون‌های فرهنگی کلان شهرها و مراکز استان‌ها به‌عنوان نایب رییس را در کارنامه خود دارد. روانبخش متولد یزد است؛ اما از سال ۱۳۵۴ وارد قم شده و از آن سال تاکنون در این شهر زندگی می‌کند.