پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استان خراسان رضوی نه تنها یکی از کلانشهرهای ایران بلکه به واسطه‌ی دیدنی‌های خود و حرم مطهر امام رضا، از توریستی ترین مناطق کشور نیز شناخته می‌شود. این استان جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد که می‌توانیم به جاهای دیدنی شاندیز ، مراکز تفریحی گوناگون، باغ گل ها، موزه و آثار تاریخی ارزشمند اشاره کنیم. یکی از پرطرفدارترین این اماکن، موزه های مشهد شناخته می‌شوند که نه تنها ما را با آثار تاریخی این شهر آشنا می‌کنند بلکه اطلاعات زیادی در خصوص فرهنگ، آداب و رسوم و صنایع دستی آن می‌دهند که برای مسافران اهمیت ویژه‌ای دارند. پس برای آشنایی با بهترین موزه های مشهد و تجربه‌ی سفری لذت‌بخش با ما همراه شوید.

موزه مرکزی و گنجینه‌ای با ارزش!

موزه مرکزی آستان قدس رضوی که در سایه حرم مطهر امام هشتم و در صحن کوثر آن واقع شده، از مشهورترین موزه های مشهد است. گواه آن نیز یک میلیون بازدید کننده ای است که هر ساله از آن دیدن می کنند تا به تماشای هدایایی بپردازند که به این حرم تقدیم شده است. موزه آستان قدس در سال 1387 شروع به کار کرده و در یازده بخش آن، اشیای متفاوتی به نمایش درآمده است. در موزه آستان قدس شما می توانید نفیس ترین ها را ببینید؛ از گنجینه تمبر و اسکناس، سکه و مدال و هنرهای تجسمی گرفته تا گنجینه تاریخ مشهد، گنجینه صدف، حلزون و نرم تنان دریایی، گنجینه نجوم و ساعت و بالاخره گنجینه سلاح و ظروف. اما نمی توان انکار کرد که خیره کننده ترین بخش موزه آستان قدس، موزه گنجینه قرآن آن است که چند جلدی قران نفیس را در خود جای داده است.

 

موزه-مرکزی-آستان-قدس-رضوی

موزه مردم شناسی برای علاقمندان به صنایع دستی!

اگر دوست دارید سفری به دل صنایع دستی خراسانی‌ها داشته باشید و با مشاغل و حرفه های آن از گذشته تا امروز آشنا شوید، پیشنهاد ما به شما موزه مردم شناسی رباط ویرانی است. در مورد این موزه باید به شما بگوییم که قدمت بنایش به دوره تیموریان باز می گردد و در 10 کیلومتری جاده مشهد به شاندیز و روستایی به نام ویرانی واقع شده است. می شود گفت که حتی شکل و شمایل موزه هم در نوع خود منحصر به فرد است: یک ساختمان مستطیل شکل با 9 غرفه و طاق های جناغی که هشت غرفه اش به شکل قرینه و یکی هم در انتهای بنا جا خوش کرده است. از نمای زیبای ساختمان که دل کندید، به غرفه های مختلف سر بزنید تا ببینید خراسانی‌ها در گذشته چگونه امرار معاش می کرده اند.

در غرفه عطاری و گیاهان دارویی هر چند مجسمه هایی بی جان از استادان عطاری مشهد در حال داد و ستد انواع گیاهان دارویی و عرقیات به نمایش درآمده، اما فضای غرفه و چیدمان آن شما را به روزهای گذشته می برد. غرفه دیگر به آهنگران اختصاص یافته و در آن هر آنچه که به کار آهنگرها می آمده از انواع تیشه، کلنگ، بیل، زنجیر، خیش تا چهار شاخ، انبر، قیچی، چکش و ابزار مشابه به نمایش درآمده است. اما گشت تان را همینجا تمام نکنید. در غرفه های حصیر و جاروبافی، فرش بافی و رنگرزی، زین و گاری سازی، فیروزه و هرکاره تراشی، پوستین و لحاف دوزی، کفاشی و چارق دوزی و مسگری و رویگری چیزهای هیجان انگیزی برای دیدن هست که ارزش وقت گذاشتن دارد. برای بازدید از این موزه‌ی باشکوه می‌توانید از آژانس‌های مسافرتی آنلاین مانند قاصدک24 استفاده کنید و بلیط قطار مشهد را از نقاط مختلف ایران خریداری کنید. از محبوب ترین مسیرهای مشهد می‌توان به بلیط قطار رشت به مشهد، بلیط هواپیما تهران مشهد، بلیط اتوبوس مشهد قم و... اشاره کرد.

موزه فردوسی و شاهنامه

مگر می شود به مشهد سفر کرد و از آرامگاه سراینده شاهنامه دیدن نکرد؟ آن هم وقتی درست در محوطه آرامگاه موزه ای قرار گرفته که یک کلکسیون کامل از هر آنچه که به شاهنامه و فردوسی مربوط می شود را در خود جای داده است. پس اگر سری به توس زدید، از این موزه هم دیدن کنید که 50 سال قدمت دارد و در چهار بخش پذیرای شماست.

موزه-فردوسی

در بخش اول آثاری به نمایش درآمده که در دشت توس کشف شده و به دوره اسلام و قبل از آن تعلق دارند؛ از طلا و نقره گرفته تا قطعات سفالی. در بخش دوم همه ادواتی را که در شاهنامه به خلق فضای حماسی و پهلوانی کمک کرده اند می بینید؛ مثل انواع لوازم سوارکاری، سپر، گرز، تیر و کمان، ادوات موسیقی و رزمی. بخش سوم آثار خلق شده در دوران فردوسی مانند ظروف سفالی و مفرغی را در معرض دید شما می گذارد و در بخش آخر هم اشیای اهدایی مانند انواع تابلو های نقاشی از سیمای فردوسی، آثار نقاشی استاد علی رخساز از روایات شاهنامه، فرش، قالیچه، شاهنامه چاپ فلورانس، شاهنامه 73 کیلوگرمی اهدایی موسسه امیر کبیر و چیزهایی از این دست.

موزه قلی بیک و معماری منحصر به فرد

حالا بیایید سراغ موزه ای برویم که البته برای گذشتگان حمام بوده و برای امروزی ها، موزه شده است. حمام مهدی قلی بیک در حرم امام رضا و درست کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع قرار گرفته و یادگار دوران صفویه است. خیلی بیشتر از آنچه که از یک حمام قدیمی انتظار می رود را می توانید اینجا بر روی دیوارها و حتی سقف بنا ببینید. روی دیوارها و سقف این حمام تا چشم کار می کند، نقاشی های رنگین از آدم هایی که بر اتوموبیل، دوچرخه یا درشکه سوارند، می بینید.

از نقاشی های خارق العاده و معماری منحصر به فرد این حمام که چشم برداشتید، از بخش های مختلف آن دیدن کنید؛ مثلا از هشتی ورودی به سربینه یا همان رختکن بروید و بعد در میاندر، خزینه و فضای گربه رو، تون، نظافت خانه، و چالحوض (استخر آب سرد) به گشت و گذار بپردازید. فراموش نکنید به هشتی که رسیدید نقاشی های روی دیوارها را خوب تماشا کنید؛ اینجا داستان رستم و سهراب هم تصویر سازی شده است.

موزه آرامگاه نادری

خراسان سرزمین نادر شاه افشار است و ردپای او را هنوز می توان در مشهد دید. در بلوار شیرازی، ضلع شمال غربی چهار راه شهدای مشهد، باغ موزه نادری در 14 هزار و 400 متر زمین در محوطه آرامگام شاهِ فاتح هند قرار گرفته است. اگر به تاریخ علاقه مند هستید، به شما پیشنهاد می کنیم حتما در سفرتان به مشهد به این موزه سر بزنید. چه چیزهایی را قرار است در این موزه ببینید؟ نخست مجسمه مفرغی نادر سوار بر اسب به ارتفاع 6 ونیم متر و سه سرباز سوار که در کنار آن ایستاده اند، توجه شما را به خود جلب می کند. علاوه بر این شما می توانید ادوات جنگی و سوارکاری از دوره های مختلف تاریخی را هم در موزه ببینید و افتخارات، فتوحات و دستاوردهای نادرشاه را خود به چشم مشاهده کنید.

موزه-نادر-شاه

باغ موزه نادری همچنین اشیای گرانبها و ارزشمندی را در خود جای داده که مهم‌ترین آن‌ها شمشیر طلاکوب نادر شاه است که روز تاج گذاری اش در دشت مغان به او اهدا شد. سلاح ها، لباس ها و کلاه های جنگی نادر شاه را هم می توانید در موزه نادری ببینید.

حال که با بهترین موزه های مشهد آشنا شدیم نوبت به نحوه‌ی رسیدن به خراسان رضوی می‌رسد. همانطور که می‌دانید در گذشته خرید بلیط‌های مسافرتی، تور، رزرو هتل و تمام خدمات گردشگری با مراجعه‌ی حضوری میسر بود. در صورتی که امروزه می‌توانید بدون هیچگونه مراجعه‌ی حضوری و اتلاف وقت و به صورت کاملا آنلاین خدمات خود را دریافت کنید. یکی از معتبرترین این آژانس‌های مسافرتی، قاصدک24 است که انواع بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس، رزرو هتل، تورهای مسافرتی و... را ارائه می‌کند. برای خرید این خدمات به ویژه بلیط قطار مشهد، بلیط هواپیما مشهد و حتی رزرو هتل های این استان، می‌توانید به سایت قاصدک24 مراجعه کنید. برای دریافت راهنمایی بیشتر و پاسخ هرگونه سوال در روند خرید، می‌توانید با پشتیبانی 24 ساعته‌ی آن (75269-021) تماس بگیرید.

برای خرید بلیط قطار قم مشهد کلیک کنید.