یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران می‌خواهد یک همکاری منطقی با آژانس داشته باشد.

موضع گروسی به معنای برخورد عملی با اسرائیل نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: قرار است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند؛ سفری که در مقطع حساس کنونی دیپلماتیک می‌تواند مهم باشد اما این اهمیت در چیست؟

سید حسین نقوی حسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «کشور ایران عضو ان‌پی‌تی است و به عنوان یک عضو آژانس فعاعلیت هسته‌ای قانونی و صلح‌آمیزش را ادامه می‌دهد. همه فعالیت‌های ما تحت نظارت ان‌پی‌تی است و گزارش همه فعالیت‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده می‌شود و این نهاد ارتباط کارشناسی با تشکیلات هسته‌ای ما دارد. واقعیت این است که ما با آژانس اختلافاتی در جزئیات داریم و در کلیات اختلاف ویژه‌ای بین ایران و آژانس نیست و هیچ کشور و رژیمی نمی‌تواند تأسیسات هسته‌ای ما را تهدید کند. البته که جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر توانمندی دارد که مقابل هر نوع تهدیدی بایستد اما آژانس هم تعهد دارد که از کشورهای عضو ان‌پی‌تی دفاع کند».

او ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده است اما در عین حال بر حقوق حقۀ ملت ایران پافشاری و تأکید می‌کند. ایران می‌خواهد یک همکاری منطقی با آژانس داشته باشد. امروز دنیا می‌داند که جمهوری اسلامی ایران توانمندی فوقِ پیشرفته‌ای در صنعت هسته‌ای دارد و می‌خواهد از این توانمندی در جهت اقدامات صلح‌آمیز استفاده کند. این عزم از سوی ایران وجود دارد و آژانس هم بنا دارد این عزم را پیگیری کند».

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم همچنین بیان کرد: «دولت ایران یک استراتژی روشن و درست دارد؛ اینکه مسائل داخلی ایران را به مذاکره گره نزد و تلاش دولت هم این بوده است که ارتباط بین تحولات داخلی کشور با مذاکرات را به حداقل ممکن برساند. اگر شاهد تنش‌های اقتصادی مانند افزایش نرخ از در داخل هستیم، این شرایط تحت تأثیر مذاکره یا عدم مذاکره با غربی‌ها نیست‌. مسئله بعدی این است که دولت همیشه در پی آن بوده است که با مذاکره مشکلات را در عرصه بین‌المللی حل کند اما از حقوق ایران هم عقب‌نشینی نمی‌کند و این طرف مقابل است که باید خواسته خود را در حد معقول قرار دهد».

نقوی حسینی در پایان گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد و کمیته‌های حقوق بشر و اتحادیه‌های مدعی حقوق بشری در موضوع غزه همه مردود شدند و آزمایش بدی پس دادند. در غزه همه شاهد مظلوم‌کشی، کودک‌کشی و مردم‌کشی رژیم صهیونیستی بودند. نهادهای پر مدعا در غزه مردود شدند. بنابراین این سخن گروسی که تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای ایران ممنوع است، گرچه در مقام بیان خوب است و ما آن را مثبت می‌دانیم اما به نظر نمی‌رسد نتیجه عملی یعنی برخورد با رژیم صهیونیستی داشته باشد».