یک فعال سیاسی گفت: دولت باید عددی معلوم کند که در سال جاری چند درصد خصوصی‌سازی انجام می‌شود.

۸۰ درصد اقتصاد دست دولت است/ خواسته رهبری کوچک‌شدن سبد دولت از اقتصاد است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: رهبر انقلاب اسلامی هم در شعار سال و هم در سخنان روز گذشته‌شان تأکید کردند که باید شاهد مشارکت مردمی در اقتصاد باشیم.

مهرداد لاهوتی، فعال سیاسی، درباره چگونگی تحقق این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد ما به سه بخش خصوصی، دولتی و تعاونی تقسیم شده است. حالا باید نگاه کنیم که ترکیب سبد هر کدام چگونه است. سبد بخش تعاونی و خصوصی ۱۹ تا ۲۰ درصد است و اقتصاد حاکمیتی ۸۰ درصد است».

او ادامه داد: «فرمایش رهبری این است که مداخلات دولت در اقتصاد باید کاهش یابد و سبد بخش خصوصی و تعاونی‌ها افزایش یابد. بر اساس همین اصل سهم تعاونی‌ها ۲۵درصد است در حالی که اکنون ۶ تا ۷ درصد را در اختیار دارند. ۱۴درصد هم در اختیار بخش خصوصی است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «رهبری مشخصا می‌گویند باید سبد دولت در اقتصاد کوچک شود. من در جلسه‌ای که با آقای اژه‌ای داشتیم گفتم و اکنون هم می‌گویم که دولت در سال جاری نمی‌تواند کل ۸۰درصد را در اختیار بخش خصوصی و تعاونی قرار دهد اما می‌شود یک عددی معلوم شود؛ مثلا تا پایان امسال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد را به بخش خصوصی و تعاونی‌ها منتقل کند. دولت باید با کارگروه‌هایی تشکیل می‌دهد این میزان را معلوم کند تا شاخص اندازه‌گیری وجود داشته باشد».

لاهوتی در پایان گفت: «اکنون در موضوع سهام عدالت می‌بینیم در ظاهر خصوصی‌سازی شده است اما در واقعیت هنوز دست دولت است. خود سهام‌داران باید هیئت‌مدیره را مشخص کنند. بعضا دولت ظاهر قضیه را منتقل می‌کنند اما بطن را خصوصی نکرده‌ایم و خصولتی شده است که بدتر از دولتی بودن است. به همین دلیل باید شاخص مشخص شود و سهم انتقال‌ها مشخص شود. مثلا صندوق‌‌های بازنشستگی عمدتا ورشکسته شده‌اند؛ خب چرا دولت به این نتیجه نمی‌رسد که می‌شود به بخش خصوصی اعتماد کرد».