چاپ دیجیتال پارچه چیست؟ روشی نوین برای چاپ پارچه که به زودی جایگزین روش های سنتی خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر مقالات سایت ساتیاتکس را مطالعه کنید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای چاپ پارچه روشهای مختلفی وجود دارد از روش های دستی گرفته تا روش های صنعتی و چاپ دیجیتال پارچه. اما دم دست ترین و به روزترین آنها چاپ دیجیتال پارچه میباشد. مقالات وبسایت ساتیاتکس در این زمینه اطلاعات کاملی را ارایه میدهند. در این روش، طراحی توسط کامپیوتر و نرم افزارهای گرافیکی انجام شده و از طریق یک کامپیوتر به دستگاه چاپ دستور چاپ داده میشود.

چاپ دیجیتال پارچه

چاپ دیچیتال پارچه بر اساس نوع رنگ مور استفاده

1-چاپ راکتیو

رنگ راکتیو برای پارچه های الیاف سلولوزی استفاده میشود و به طور مستفیم بر روی پارچه چاپ میشود.

2- چاپ دیسپرس

رنگه دانه هایی که به درون الیاف پارچه نفوذ میکنند . در حقیقت چاپ سابلیمیشن نوعی از چاپ دسیپرس است.

3- چاپ پیگمنت

رنگ دانه هایی که با نوعی چسب مخصصوص ترکیب شده اند. که پس از نشستن بر روی پارچه خشک میشند

4-چاپ سابلیمیشن

نوعی از چاپ دیسپرس است که به دلیل محبویت و کاربرد زیاد به عنوان دسته ای جدا برسی میشود

5-چاپ اسید

جوهر اسید برای الیاف با منشا حیوانی استفاده میشود.

چاپ سابلیمیشن از محبوبیت بیشتری برخوردار است به دلیل این که درخشندگی و کیفیت رنگ بسیار بالایی دارد. ارایه خدمات چاپ سابلیمیشن در ایران  و بخصوص در تهران با سرعتی بسیار زیاد رو به رشد است و در حال جایگزینی با دیگر انواع روش های قدیمی چاپ طاقه پارچه است. در این روش طرح مورد نظر ابتدا بر روی کاغذ سابلیمیشن چاپ میشود و در مرحله دوم به مسیله یک پرس حرارتی به روی پارچه انتقال داده میشود. سابلیمیشن را می‌توان هم به صورت چاپ طاقه پارچه و هم به صورت چاپ پارچه برش خورده انجام داد. اما این نکته بسیار مهم است که چاپ سابلیمیشن فقط بر روی پارچه های الیاف مصنوعی قابل انجام است.

مزایای چاپ سابلیمیشن:

  • قابلیت نمونه گیری قبل از چاپ
  • سرعت بالا
  • کیفیت بسیار بالا
  • قیمت مناسب
  • ماندگاری بالا
  • هزینه اولیه پایین و قابل انجام حتی در تیراژ های کم
  • قابل انجام هم بر روی طاقه چارچه و هم بر روی پارچه برش خورده

کیفیت چاپ سابلیمیشن در درجه اول به مواد خام مورد استفاده و همچنین دستگاه های مورد استفاده بستگی دارد و در مرحله دوم به دانش و تجربه پرسنل یک چاپ خانه برمیگردد. یکی از چاپخانه‌های پیشرو در این زمینه مجموعه ساتیاتکس است که با بیش از 5 سال تجربه در این زمینه و باظرفیت تولید 10 هزار متر پارچه چاپ شده در روز یکی از پیشرو ترین ها است. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه از وبسایت ساتیاتکس دیدن کنید.  

منبع:

https://satiatex.com/%da%86%d8%a7%d9%be-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%aa%db%8c%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%b3%d9%be%d8%b1%d8%b3/