تسنیم/ سفارت اندونزی در تهران در بیانیه‌ای به مناسبت هفتادمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و اندونزی تاکید کرد که دو کشور در ادامه روند توسعه همکاری‌ها در تلاش برای رفع چالش‌ها و توسعه بیشتر مبادلات تجاری هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در بیانیه "رونی پراستیو یولیانتورو" سفیر اندونزی در تهران با اشاره به اینکه سال 2020 هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور است، آمده است: دو کشور در این مدت همکاری ها را در حوزه های بسیاری توسعه داده‌اند که برخی از این همکاری ها حتی تا امروز هم در حال پیشرفت است. هر دو کشور هم اکنون در عین حالی که با اوضاع جهانی و بطور مشخص شیوع جهانی کرونا تطبیق می یابند، بهترین استفاده ممکن را از این ظرفیت های بالقوه و فرصت‌ها می کنند.
این بیانیه خاطرنشان می کند: روابط دوجانبه در ژوییه 1950 آغاز شد و این روابط با همکاری های مختلف بین دو کشور تا امروز دنبال شده است. اندونزی و ایران همواره روابط دوجانبه سیاسی خوبی داشته‌اند که این پایه و اساسی برای همکاری در سایر بخش‌ها بوده است. روابط خوب سیاسی در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه یافته که نماد آن دیدار رئیس جمهور حسن روحانی از جاکارتا در سال 2015 و سفر رئیس جمهور جوکو ویدودو به تهران در سال بعد از آن بوده است که این سفرها به برخی همکاری ها مطابق با منافع دو کشور منجر شد.
سفیر اندونزی با بیان اینکه دیپلماسی تجاری و اقتصادی از اولویت‌های این کشور است و فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی برای افزایش  حجم مبادلات تجاری دو کشور وجود دارد، افزود: برای این منظور و در عین تطبیق با شرایط شیوع کرونا، همکاری در بخش سلامتی به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است.
سفیر اندونزی با اشاره به گفتگوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور در ماه آوریل سال جاری و دیدارهای متعاقب آن توسط مقامات مربوطه درباره همکاری برای مقابله با کرونا، تاکید کرد: اندونزی و ایران در حال حاضر هنوز در حال کار روی ارتقای بیشتر تجارت و سرمایه گذاری و سایر بخش‌های مرتبط هستند.
هر دو کشور در حال شناسایی تعدادی از پتانسیل‌های اقتصادی از جمله تعرفه های تجاری، سرمایه گذاری، سایر دورنماها و ترویج متقابل دانش محصولات برای شناسایی و هماهنگی پتانسیل‌ها در بازار مربوطه هستند. با وجود چالش‌ها هنوز تعدادی از محصولات ایران از جمله فولاد، خرما، پسته و محصولات دیگر تقاضای بالایی دارد.
سفیر اندونزی خاطرنشان کرد که در سال‌های 2015 تا 2018 مبادلات تجاری ایران و اندونزی تا حد 2.6 برابر رشد کرد و ارزش مبادلات از 237 میلیون دلار در سال 2015 به 715 میلیون دلار در سال 2018 رسید. هر دو دولت برای فائق آمدن بر چالش‌های موجود در حال کار برای حل مسائل مالی، کاهش موانع و بهبود ارتباطات در بخش‌های بانکی از جمله مذاکره درباره توافق تجارت ترجیحی هستند.