تلاش خاص فرانسوی ها برای پرتاب توپ برجام به زمین ایران ادامه دارد. در این میان، ژان ایولودریان وزیر خارجه فرانسه و آنتونی بلینکن، همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند. خمیرمایه رویکرد مشترک مقامات کاخ سفید و کاخ الیزه، مقصرسازی ایران در قبال عدم احیای برجام می باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تلاش خاص فرانسوی ها برای پرتاب توپ برجام به زمین ایران ادامه دارد. در این میان، ژان ایولودریان وزیر خارجه فرانسه و آنتونی بلینکن، همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند. خمیرمایه رویکرد مشترک مقامات کاخ سفید و کاخ الیزه، مقصرسازی ایران در قبال  عدم احیای برجام  می باشد. این در حالی‌است که عدم تن دادن پاریس و واشنگتن به شروط حداقلی مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و  تلاش این دو جهت عدم ارائه تضمین به کشورمان ( و حتی دیگر اعضای برجام) در خصوص باقی ماندن در توافق هسته ای در صورت بازگشت به آن، مهم ترین عامل ثبات مذاکرات وین در نقطه ای معین است. مقامات فرانسوی و آمریکایی هر دو به وضوح می دانند که جهت بازگشت به برجام چه اقداماتی لازم است! به عبارت بهتر، دیپلمات‌های فرانسوی و آمریکایی هر دو در محافل رسمی و غیررسمی اذعان کرده اند که مذاکرات برجام به لحاط فنی و حقوقی به پایان رسیده و اکنون، صرفا باید تصمیمات سیاسی لازم جهت احیای توافق هسته ای گرفته شود. این تصمیم سیاسی نیز در گروی  اراده واقعی غرب  در خصوص احیای توافق هسته ای می باشد. 

 هم پیمانی آمریکا و فرانسه علیه ایران 

در برهه زمانی حساس فعلی و در آستانه برگزاری دور هفتم مذاکرات وین ( با دستور کار احیای برجام)، شاهد هم افزایی نهادهای رسمی قدرت و رسانه های

 اروپایی-آمریکایی جهت  «مقصرسازی ایران» هستیم. شبکه یورونیوز، یکی از مهم ترین رسانه هایی

است که در این خصوص، پازل بازی مشترک پاریس و واشنگتن را تکمیل می کند. این شبکه ، اخیرا بدون اشاره به کارشکنی آمریکا و تروئیکای اروپایی در مذاکرات می نویسد:

«ایالات متحده آمریکا و فرانسه روز جمعه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) به مقامات ایرانی هشدار دادند که زمان برای نجات توافق هسته‌ای ایران در حال اتمام است و آن‌ها باید در این زمینه «تصمیمات شجاعانه و قاطع» بگیرند. آن‌ها همچنین ترس خود را از پیشروی فعالیت‌های حساس اتمی تهران در صورت طولانی شدن مذاکرات ابراز کردند.»

بر اساس گزارش یورونیوز، یک هفته پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پاریس سفر و تأیید کرد که اگر مذاکرات فعلی طولانی شود، بازگشت به برجام برای ایالات متحده «بسیار دشوار» خواهد شد.وی در یک نشست خبری مشترک با    ژان

  ایو لودریان، همتای فرانسوی خود گفت: «به نقطه‌ای خواهیم رسید که بازگشت به استانداردهای تعیین شده در توافق هسته‌ای بسیار دشوار خواهد بود.ما به آن نقطه نرسیده‌ایم اما این چیزی است که ما از آن آگاه هستیم. ایالات متحده آمریکا هنوز با ایران در این زمینه «اختلافات جدی» دارد.»

 حقه برجامی پاریس  و واشنگتن 

در این میان، فرانسه و آمریکا ، تاکتیک دیگری به نام « تهدید آمیز جلوه دادن فعالیت‌های هسته ای ایران» را نیز دنبال می کنند. به عنوان مثال، آنتونی بلینکن در اظهاراتی بی پایه هشدار داده است  که در صورت ادامه فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و افزایش غنی‌سازی اورانیوم، ایران به آستانه «گریز هسته‌ای» برسد که در آن به طور خطرناکی به توانایی تولید بمب هسته‌ای نزدیک خواهد شد.این در حالی‌است که مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، اساسا جمهوری اسلامی ایران ساخت بمب هسته ای را حرام می داند. زبگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر قبل از مرگ خود، ادعای آمریکا و تروئیکای اروپایی در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای

 را مصداق «حقه بازی هسته ای غرب»دانسته بود. او از مقامات آمریکایی و اروپایی خواسته بود تا به این حقه بازی پایان داده و قواعد زندگی در کنار «ایران قدرتمند»را بیاموزند اما به نظر می رسد اعضای دولت بایدن ( به مانند دولت ماکرون) هنوز بر رویکرد سلبی و تقابلی خود با ایران اصرار دارند. 

 آدرس‌های غلط بلینکن و لودریان 

در کنفرانس خبری مشترک وزرای امور خارجه آمریکا و فرانسه، هر دو آدرس‌های غلط دیگری را نیز در قبال مذاکرات وین مخابره کردند.به عنوان مثال، بلینکن در این کنفرانس خبری ادعا کرد که  که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنان از بازگشت به توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. توافقی که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم‌های  به قول خودش فلج‌کننده‌ را علیه ایران اعمال کرد و کیلومترها از برجام دور شد. در مقابل ایران در چند مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد و چند قدم از برجام دور شد. با این حال بر خلاف ادعای بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی، تا کنون دولت بایدن تلاشی واقعی در راستای احیای توافق هسته ای صورت نداده است. فراتر از آن، مقامات دولت بایدن نه تنها با لغو تحریم‌های ضد ایرانی مغایر با برجام ( به عنوان اصلی ترین  پیش شرط احیای برجام) موافقت نکرده اند، بلکه زیر بار ارائه تضمین و راستی آزمایی در خصوص بازگشت به توافق هسته ای نرفته اند. دلیل این مسئله نیز کاملا مشخص است؛ پاریس و واشنگتن نسبت به برجام به مثابه یک « توافق مستقل حقوقی» نگاه نمی کنند و صرفا آن را یک « نقطه آغاز» برای ورود به حوزه های دیگر مانند مسائل منطقه ای و موشکی قلمداد می کنند. این همان رویکرد مخرب  بازدارنده ای است که پاریس و واشنگتن هر دو در شکل دهی آن مقصر هستند.

 توپ در زمین غرب است 

وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مدعی هستند که قصد دارند  مشکل هسته‌ای را دوباره در جعبه‌ای که نام آن برجام بود، قرار دهند اما لودریان و بلینکن فراموش کرده اند{ که هر دو قبلا از« قالب توافق هسته ای»  انتقاد کرده و آن را چارچوبی ناکافی برای حل و فصل دغدغه هایضد ایرانی خود دانسته اند! ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که کشورش یکی از امضاکنندگان توافق‌نامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ است به نوبه خود از تهران خواسته است  تا گامی قاطع به نفع نجات برجام بردارد! لودریان فراموش کرده است که این  گام محکم را قرار بود پاریس ، برلین و لندن پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام بردارند اما آن‌ها ترجیح دادند به جای صیانت از برجام، به صیانت از منافع کاخ سفید بپردازند. همگان به یاد دارند که امثال لودریان و هایکو ماس( وزیر خارجه آلمان) چگونه با استناد به ساختار نامتوازن، غیر حقوقی  و نامرئی INSTEX ، چگونه تاکتیک «خرید زمان علیه ایران» را در پیش گرفتند و مانع از احیای توافق هسته ای شدند! در چنین شرایطی بهتر است لودریان و همراهانش توپ برجام را بیهوده در زمین ایران نیندازند!